• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • tänkertill
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 14:46:49 följande:

Nu fnissade jag halvt ihjäl mig.. 

Hon har ingen finskolning, ingen stil, hon har ingen klass, hon uppför sig illa...hmm...check, check, check och check...
    Ja, det låter som hon kvalar in bland bratsen i Båstad och Visby och därmed skulle känna sig rätt hemma i överklassen.

Men, jag håller med dig om att hennes stil faktiskt inte signalerar överklass. Inte heller hennes sätt att hantera depression, skilsmässa och nya kärlekar, även om det säkerligen kan vara svårt att styra över det alldeles, när man är så offentlig som Britney är. 

Fsat överklaasen är inte bling utan "överklassen-wannabe". Kallas "Eurotrash" här.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:47:20 följande:
    Jag säger inte ATT hon räknas som överklass, men att hon enligt maktaspekten kanske skulle göra det. Hur ogärna vi än vill att hon ska inneha den makten, så har hon den.
    Nej det har inte hon är kanske en förebild för fjortonåringar och människor i arbetarklass. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:49:58 följande:
    Nej det har inte hon är kanske en förebild för fjortonåringar och människor i arbetarklass. 
    Det har hon inte, ska det vara.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:38:26 följande:
    Jag vet inte. I vårt samhälle kanske det är det?
    Överklassen är ju traditionellt de som varit samhällets överhuvud och makthavare. Om den rollen förs av någon annan, vad gör det då överklassen till? Accessoarer i likhet med väskhundar, men för ett helt samhälle?
    Och det här är intressant, för då stämmer det som det ibland hävdas att media-eliten skulle kunna hänföras till överklass.
    Annars skulle den kunna få vara kvar i medelklassegmentet men ingå i kulturelit/intelligentsia (beroende på vilken terminologi man använder).

Å andra sidan, höga militärer räknas ofta in i överklassen, liksom diplomater - det skulle vara logiskt utifrån ett perspektiv av makt. Men, då borde ju högt uppsatta poliser också räknas in där, och det är jag betydligt mer tveksam till att man gör.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:49:58 följande:
    Och det ger henne mer makt än de flesta. Så svårt är det väl ändå inte?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • tänkertill
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:48:38 följande:
    Fsat överklaasen är inte bling utan "överklassen-wannabe". Kallas "Eurotrash" här.
    Blev fel, de du beskrev tycker jag är Eurotrash
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 14:51:48 följande:
    Och det här är intressant, för då stämmer det som det ibland hävdas att media-eliten skulle kunna hänföras till överklass.
    Annars skulle den kunna få vara kvar i medelklassegmentet men ingå i kulturelit/intelligentsia (beroende på vilken terminologi man använder).

Å andra sidan, höga militärer räknas ofta in i överklassen, liksom diplomater - det skulle vara logiskt utifrån ett perspektiv av makt. Men, då borde ju högt uppsatta poliser också räknas in där, och det är jag betydligt mer tveksam till att man gör.
    För att inte tala om våra politiker som även en hel del av dem inte har vidare hög utbilding. Porsstjärnor som Jenna Jameson och Mötley crew. De har mycket medie uppbåd. Pamela Andersson och med flera
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:52:48 följande:
    kommersiell  makt som är utbytbar
  • Anonym (fyrtioblankt)
    tänkertill skrev 2011-05-11 14:48:38 följande:
    Ja och i den här Eurotrash-gruppen INGÅR faktiskt också till stor del överklass-kids. Så visst finns där wannabees, men där finns också "riktig" överklass och aristokrati.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 14:52:48 följande:
    I vems värld? De flesta jag känner tycker att det är ett sorgligt spektakel bara. Vem imponerar hon på?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?