• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Lavish
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Hahah del 1 håller jag med om men tycker du verkligen att sexuell/amorös läggning är kopplat till klass? Hur är det med bögar och transor, vilken klass är man då?
  • jamjar

kan f.ö tillägga att inom vissa finansfamiljer och adliga familjer finns det hur mycket homolights och transor som helst, vi pratar inte högt om det bara och det levs ut i salongerna, inte i pressen!

Löjligt av er att påpeka att TS skulle tillhöra socialgrupp 3 (eller 2) pga sin dialekt, vem som helst kan ju skriva fel i all hast. 

• Åsa
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Jag instämmer i att dialektalt talspråk i skrift kanske inte skriker medelklass men inte i att polyamori skulle ha den kopplingen. Jag känner inte tillräckligt många med alternativa sammanlevnadsstilar för att generalisera men jag har ingen känsla för att det skulle vara vanligare vare sig i arbetarklass eller underklass än i medelklass. (Överklassen har jag noll koll på förutom senare tids i pressen återgivna kungahusorienterade otrohetsaffärer som inte handlar om alternativa livsstilar, snarare om tämligen /macho/konservativa.)
  • Lisa75
    jamjar skrev 2011-05-11 19:02:20 följande:
    Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.
    Jag håller med. Av de personer med adligt namn jag träffat genom åren har bara en liten handfull tillhört överklassen. Det finns förstås familjer där man fortfarande har gods och gårdar kvar men de allra flesta tillhör inte den gruppen.
  • Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 16:45:07 följande:
    Vad bra! Annars är detta med fusket på universiteten ganska utbrett. Jag undrar vad du gått för utbildning som gör att det är omöjligt att fuska. Den utbildning jag gick innehöll labuppgifter och det var väl ingen sak att skriva av någons rapport om man fick restinlämning. Samma sak att individuella uppgifter löstes parvis (den ena ritade, den andra räknade). Eller som en mattekurs jag gick, förkunskapskravet var matte D, gymnasienivå. Ett av momenten gick ut på att man skulle göra ett program i C som kunde derivera och integrera. Ja, hur f-n klarar man av det utan att fuska? C-programmering kan man ju inte, det lär man sig INTE på matte D. Det hjälpte inte ens att man fick göra det i C++. Emellertid var det en i gruppen jag gick i som hade en vän som kunde programmera och som kunde greja det där programmet, sedan tyckte hon sig ha "gjort sitt" och så fick vi andra göra resten av matlab-uppgifterna. Hon hade i praktiken inte gjort ett smack själv och alla i gruppen (säkert i hela klassen) hade fuskat. Jodå, så att...och detta är bara ETT exempel jag kan erinra mig från studietiden.

Tentor går också att fuska på om man vill. Hur lätt som helst för man blir ju inte kroppsvisiterad. Dock är det inte säkert att man klarar tentan för det.
    Jag vet inte hur länge sedan du pluggade, men det har de senaste fem åren varit kutym att hemtentor körs i databaser som macthar tentan mot andra tentor, läromedel, avhandlingar och texter på internet. Flera ord i följd somkorrelerar med andra texter ger en träff och läraren får en "fuskvarning"(tror den misstänkta textdelen markeras med en annan färg) och läraren kan enkelt se om det rör sig om helt eller delvis plagierade texter. Min erfarenhet är att studenter snarare är jäkligt nervösa för att inte göra tillräckligt många och bra referat, av rädsla för att läraren ska få en "fusk-varning" och man anklagas för fusk fast man inte velat fuska.

Och hur fuskar man på en salstenta? Orsaken till att fusket ev är "så utbrett" beror väl då på att det inte så lätt och att folk åker dit. Våra tentasalar brummade och varningslampor blinkade bara mobilen var på vakterna satt som hökar och glodde. Jag tror det är betydligt enklare att fuska i gymnasiet.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:37:29 följande:
    Jag förstår inte ditt inlägg som svar på  mitt riktigt, om jag ska vara ärlig.

Någon direktörstillvaro hade jag inte som barn heller, men mamma var hemmafru under många år. Omgivningen var som sagt en blandning av folk med arbetaryrken och akademiker, vilka umgicks (man gjorde ju så på den tiden), så några tydliga klasskillnader fanns inte (med undantag för någon enstaka). Självklart påverkas man av det.
    Ja, då är vi överens oma tt folks egen uppfattning om sin klass, påverkar hur de ser på dig, för man har oftast olika intressen och värderingar. Just städerskan och akademikerna är ett bra exempel på det. De talar sannolikt inte om samma saker i fikarummet, umgås knappast särskilt ofta privat om de arbetar ihop.

Sedan tycker jag det är märkligt att du undanhåller i din trådstart att din pappa försörjt fyra personer. Jag vet inte om du är medveten om vad det kostar att ha barn, men för att en person ska försörja en hel familj och upprätthålla en "medelklassmiljö" med årliga utlandsresor osv, måste lönen åtminstone ligga på 60 000 kr per månad ( det är ju ungefär vad två "medelklasslöner" liggger på).

Det hade varit lättare att svara på din trådstart om du skrivit att din pappa hade MYCKET god lön och inte bara att han var fastighetsskötare, för mig är det någon form av vaktmästare med högst medioker lön och det lär jag inte vara ensam om att tro.
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-11 21:12:52 följande:
    Jag vet inte hur länge sedan du pluggade, men det har de senaste fem åren varit kutym att hemtentor körs i databaser som macthar tentan mot andra tentor, läromedel, avhandlingar och texter på internet. Flera ord i följd somkorrelerar med andra texter ger en träff och läraren får en "fuskvarning"(tror den misstänkta textdelen markeras med en annan färg) och läraren kan enkelt se om det rör sig om helt eller delvis plagierade texter. Min erfarenhet är att studenter snarare är jäkligt nervösa för att inte göra tillräckligt många och bra referat, av rädsla för att läraren ska få en "fusk-varning" och man anklagas för fusk fast man inte velat fuska.

Och hur fuskar man på en salstenta? Orsaken till att fusket ev är "så utbrett" beror väl då på att det inte så lätt och att folk åker dit. Våra tentasalar brummade och varningslampor blinkade bara mobilen var på vakterna satt som hökar och glodde. Jag tror det är betydligt enklare att fuska i gymnasiet.
    Det var en stund sedan jag pluggade måste jag erkänna. Gick ut högskolan för 11 år sedan....huga! Du gick ingen teknisk utbildning, gissar jag. På teknikutbildningarna skriver man inte så många uppsatser, gjorde inte på min tid i alla fall. Det var innan de tvärvetenskapliga utbildningarna gjorde sitt segertåg, tyvärr. Jag minns bara att jag skrivit en enda uppsats, exjobbet. Annars var det bara dimensioneringsuppgifter och statikberäkningar för hela slanten. Känns som om det är större förutsättningar att fuska med sådant än med hemtentor som de ser ut idag. Men man kan ju säkert fortfarande sitta ett gäng tillsammans med hemtentan, fast det kanske är tillåtet? Jag har bara gjort en hemtenta, i datorstyrd ritning. Kommer inte ihåg hur det gick till rent praktiskt. Det där om matchning mot texter känner jag igen. Jag vikade som lärare en tid och önskade att jag hade haft tillgång till ett sådant verktyg då, hade några riktiga nötter till elever som rätt som det var lämnade in en uppsats med ett språkbruk som definitivt inte var deras. Jag kunde dock inte bevisa något, men var helt säker på att de hittat något på nätet och klippt in rakt av.

För att fuska på en salstenta har man handskrivna lappar med formler eller i värsta fall lösta exempel som man kan ha som toalettlektyr. Om man vågar. Tentamensvakterna sitter säkert inte i knäet på en nuförtiden heller.  Men det är som sagt inte säkert att man klarar tentan i alla fall, ibland är man lost in space hur man än gör. Nu känner jag mig jättegammal! Vad då mobiltelefon? Det var bara en handfull elever som hade det när jag pluggade. Jag är faktiskt bara 34... Men de stirrade lika stint på en då som nu de där tentamensvakterna, förstår jag.
  • Anonym (Smygsosse)
    jamjar skrev 2011-05-11 19:02:20 följande:
    Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.
    Jag tror att jag gillar dig!
  • Anonym (Smygsosse)
    Det låter dialektalt. 

Hahaha! Nej, vet du vad! Nu är du mer fördomsfull än en gammal urskogstamejfan! En sak håller jag med dig om, rubriken låter lite dialektal, men det kan ju lika gärna vara på skoj. TS är i övrigt såvitt jag sett duktig på att formulera sig i skrift.

Gällande att hon har två partners så tror jag att du bara är avundsjuk! Nej, skämt åsido...det har väl ingenting med socialgrupp att göra. Det vimlar av fags och swingers och annat i alla samhällsklasser! *källhänvisning saknas* Eller tror du att överklassen bara kör missionärsställningen med lampan släckt? *källhänvisning saknas* Det tror inte jag.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 19:02:59 följande:
    Det där går väl igenom i det mesta. Det går utmärkt att ha inredningsdetaljer som är "fel" om det inställningen är "det är bara så kitschigt; jag bara ääälskar det" men gud nåde den som bara tycker det är fint.

Det kan vara ganska frustrerande när koderna krockar och min mans arbetarfamilj tittar ur ögonvrån på mina skrynkliga linnekläder, slarviga knut  och dammiga bokhyllor och tycker det ser mer än sjaskigt ut medan jag inte är särskilt impad av deras klädstil, parfymmoln, prydliga hem med fem miljoner prydnadssaker och kaffediskussioner om kungahuset och TV-kändisar. I motsats till dem kommer jag dock inte med några diskreta kommentarer för att "uppfostra" dem
    Hahaha! ÅH, så träffande! Det är min bild av arbetarklassen också, de är pedanter. Überrädda och galet noggranna med de grejer de har, det sitter i ryggmärgen att det ska vara rent, snyggt och prydligt och perfekt på alla vis. Allt för att försöka mäta sig med medelklassen, för att de tror att medelklassen har så himla fint och perfekt. Mindervärdeskomplex, helt enkelt. Och så får ingenting gå sönder utan skorna ska hålla i tre generationer, minst. Ja, nu överdrev jag friskt, men lite åt det hållet är det faktiskt åtminstone i min familj. Får rätt mycket gliringar för att jag är så slarvig, sparsmakad och antirojalist. Men ärligt talat, vem vill att bokhyllan ska se ut som en glas-och porslinsbutik? Jag tycker det är tantigt med tusen kristallvaser och femhundra inramade fotografier. Men det är jag, det...
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?