• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (hmm)
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-13 10:11:47 följande:
    Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.
    Så är det i min branch med. De flesta ramlar av på vägen.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Indianica skrev 2011-05-13 10:08:26 följande:
    Men jag ser det snarare som något typiskt för arbetarklassen att engagera sig i föreningar, tänk bara på ABF, en typsikt arbetarklassgrej som hävdar att man kan lära sig saker utanför universitetet och föreningar har sedan länge fungerat som en viktig arena för att stärka arbetarklassen, särskilt kvinnor som fått ta plats och lärt sig mötesteknik osv.
    Vilka belägg har du för det?

Jag tror bara att du kanske ser till en viss typ av föreningar, men att de rika, i minst lika hög grad, har varit engagerade i olika föreningar sedan innan ABF och liknande.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:13:49 följande:
    Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..

Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
    Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
    DU får ursäkta mig, jag råkar ibland blanda in mitt talspråk, skrivspråk och glömmer av att de flesta använder du.

Det beror helt på brancher, Jag kan garantera dig att i min branch kommer du ingenstans utan diplom och helst en doktorsgrad eller mer. Helt enkelt för att branchen kräver att man måste ha ett tänkande då det på högre nivå ej finns kursböcker.

• trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:06:23 följande:
    Du har rätt men det låter nästan som om ni nedvärderar en högre utbildning, det är det jag reagerar på. Självklart kan man vara oerhört drifting och smart utan skolning. men det är lite förmätet att säga att de allra flesta saknar denna oväderliga kunskap som ni talar om utan att veta vad andra kan och är kapabla till. 
    Bara för att man har en högre utbildninge betyder tex inte att man inte kan vara street smart. 
    Vilka "ni"?

Precis som en person som pluggat ett visst ämne, som de flesta personer inte studerat,  kan konstatera att hen har kunskaper i ett område som de flesta saknar, så kan jag göra detsamma. Det innebär inte att någon av oss är smartare än resten, utan att vi har kunskaper som de flesta saknar för närvarande.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:13:49 följande:
    Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..

Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
    Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
    Världen ändras även när det gäller utbildning precis som du tycker att klasser ändras. Skaffa en validering eller läs vidare. Det är tufft men så är det.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:17:44 följande:
    DU får ursäkta mig, jag råkar ibland blanda in mitt talspråk, skrivspråk och glömmer av att de flesta använder du.

Det beror helt på brancher, Jag kan garantera dig att i min branch kommer du ingenstans utan diplom och helst en doktorsgrad eller mer. Helt enkelt för att branchen kräver att man måste ha ett tänkande då det på högre nivå ej finns kursböcker.

Du använder ju du själv? *förstår inte*
    Trettioplus bad dig sluta nia henne redan häromdagen. Visst kan jag förstå att man kan få hjärnsläpp - men just du säger ju hela tiden att du fixar att byta nivåer och klass hela tiden, och ändå fixar du inte sluta skriva "ni" ?
    Tungan ute
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:19:28 följande:
    Vilka "ni"?

Precis som en person som pluggat ett visst ämne, som de flesta personer inte studerat,  kan konstatera att hen har kunskaper i ett område som de flesta saknar, så kan jag göra detsamma. Det innebär inte att någon av oss är smartare än resten, utan att vi har kunskaper som de flesta saknar för närvarande.
    Jag skulle gärna vilja att du talar om vad det är för kunskaper som vi belästa uppenbarligen kan sakna?

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:20:41 följande:
    Världen ändras även när det gäller utbildning precis som du tycker att klasser ändras. Skaffa en validering eller läs vidare. Det är tufft men så är det.
    Javisst ändras världen. Men den ändras faktiskt i två riktningar. I vissa fall måste kompetensen valideras (t ex för lärare) och annars går man i allt större utsträckning (återigen) på referenser.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:20:42 följande:
    Trettioplus bad dig sluta nia henne redan häromdagen. Visst kan jag förstå att man kan få hjärnsläpp - men just du säger ju hela tiden att du fixar att byta nivåer och klass hela tiden, och ändå fixar du inte sluta skriva "ni" ?
    Tungan ute
    Nej..jag tilltalar alltid folk med ni och tyvärr så kan det ibland blandas ihop när jag skriver  trots att jag vet att tal och skriftspråk aldrig ska blandas ihop.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:20:42 följande:
    Tungan ute
    Jag poängterade  med du i det inlägget eftersom ts tror att jag menar fler.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?