• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-12 18:47:53 följande:
    Har varit borta från tråden några dagar på grund av jobbet.

Att skriva man och en är dock tecken på sämre svenska. Likaså som det är sämre att skriva mej, dej och sej istället för mig, dig och sig.

Olika rubrikalternativ: 

Vilken socialgrupp hör en till? (den valda) Vilken socialgrupp tillhör man? (ej genusneutral) Vilken socialgrupp tillhör jag? (korrekt svenska)

Att syfta på ett jag är alltid korrekt. När du talar om dig själv talar du alltid om ett jag, aldrig ett mig eller ett hon/henne, han/honom.

Exempel: Du är äldre än jag, inte: Du är äldre än mig.

Jag gav boken till honom. inte: Jag gav boken till han.

Ett korrekt språk signalerar alltid kulturellt kapital.

Sedan när började rubriker bestå av korrekt svenska?
    *skratt*

Så vitt jag vet är för övrigt meningen "Du är äldre än mig" godkänd som korrekt svenska nuförtiden. Användningen av  "jag" istället för "man" i språket är ett tydligt tecken på att skribenten antingen tydligt hänvisar till den egna personen, eller att det finns en medvetenhet om att exempelvis åsikten som framförs är en personlig sådan. I det här fallet är valet av "en" medvetet, eftersom jag inte är det viktiga i diskussionen.
  • trettioplus
    violatricolor skrev 2011-05-12 18:54:32 följande:
    Håller med till viss del men det är också dialektalt. Jag känner en del bönder på västgötaslätten som talar så "...hör en till..."
    Det stämmer, men därifrån kommer inte en annan.
    Flört
  • trettioplus
    Apropå språkbruk

Jag anser att det är med svenskan som med överklassen:

Är man medveten om reglerna kan man ge sig tillåtelse att bryta mot dem!

Skrattande
  • tänkertill

Angående att folk skulle ha en (relativt) sett bättre standard idag så skillnaden har minskat - är det verkligen så?
    Hur mycket köps inte på kredit idag? Då kan man ju skaffa den där nya tv:n som man egentligen inte har råd med. Förr i tiden sparade man först och köpte sen. Då syntes ju skillnaderna mycket mer skulle jag gissa på.

• Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-12 10:12:33 följande:
    Ha,ha, men då är det ju lättare att fuska sig fram naturvetenskapligt  och tekniskt då om man kan ha formler på en lapp och tills tor del har just salstentor

Det är ju svårare med t ex en tenta i t.ex Kinas världshistoria, kan inte gärna fusklappa sig fram på det, då får man ha en hel katalog med anteckningar innanför tröjan och springa på toa hela tiden förmodar jag! Jag har mest haft hemtentor där man ska sitta ensam och där hela tentan körs genom en databas som reagerar på fusk. Jag tycker dock det är bra med blandade examinationer, själv lär jag mig mest av salstentor, skärper till mig mer då
    Ja, gud ja! Som du säger, svårt att fuska i ett ämne som Kinas världshistoria till exempel. Men i ämnen som bygger på logik och formler är det fullt möjligt att fuska.

Jo, salstentor kräver nog mer, då har man ju tidspressen också på ett annat sätt än vid hemtenta. Då har man väl några dagar på sig snarare än fem timmars skrivkrampsrace...
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-12 13:05:41 följande:
    Det är inte så lätt att fuska sig igenom all naturvetenskap heller, tex lac oporonen och vad som slår av och på dem i molekylärbiologiObestämd
    Nej, ingen (inte ens jag) har sagt att det går att fuska sig igenom ALLT. Men en hel del.
  • Fru Kwasthilda

Men hur kul är det med en examen man fuskat sig till? Hellre rent mjöl i påsen och stolthet.

• Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-12 21:46:45 följande:
    Ja, gud ja! Som du säger, svårt att fuska i ett ämne som Kinas världshistoria till exempel. Men i ämnen som bygger på logik och formler är det fullt möjligt att fuska.

Jo, salstentor kräver nog mer, då har man ju tidspressen också på ett annat sätt än vid hemtenta. Då har man väl några dagar på sig snarare än fem timmars skrivkrampsrace...
    Men många gånger vid en salstenta så handlar det endast om att memorera kunskap i kortidsminnet. En vecka senare har man glömt skiten. Så på så sätt är inte salstentor något att föredra tycker jag, iaf inte om syftet är att man ska utveckla kunskap inom ämnet som man sedan kan ta med sig.
    Med hemtenta så kan man arbeta i lugn och ro på ett helt annat sätt, man har tid att reflektera över texterna och svaren osv. Jag anser att man lär sig mycket mer och mycket bättre på en hemtenta.
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-12 18:47:53 följande:
    Har varit borta från tråden några dagar på grund av jobbet.

Att skriva man och en är dock tecken på sämre svenska. Likaså som det är sämre att skriva mej, dej och sej istället för mig, dig och sig.

Olika rubrikalternativ: 

Vilken socialgrupp hör en till? (den valda) Vilken socialgrupp tillhör man? (ej genusneutral) Vilken socialgrupp tillhör jag? (korrekt svenska)

Att syfta på ett jag är alltid korrekt. När du talar om dig själv talar du alltid om ett jag, aldrig ett mig eller ett hon/henne, han/honom.

Exempel: Du är äldre än jag, inte: Du är äldre än mig.

Jag gav boken till honom. inte: Jag gav boken till han.

Ett korrekt språk signalerar alltid kulturellt kapital.

Att ett korrekt språk alltid signalerar kulturellt kapital ställer jag mig en aning tveksam till. Det var en invandrare som lärde mig svenska så jag tappar väl lite på det, antar jag. Men jag tycker att jag är rätt duktig ändå, fick trots allt högta betyg i svenska språket på gymnasiet. Men bara för att man behärskar grammatiken besitter man väl inte nödvändigtvis ett kulturellt kapital? Jag köper inte det där. Jag är ju mer eller mindre kulturell analfabet har jag tidigare hävdat. Jag är intresserad av teknik, forskning och vetenskap i första hand.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?