• trettioplus

    Vilken socialgrupp hör en till?

    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

    Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

    Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?


    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 10:32:32 följande:
    Utan att veta vad du läst och i vilka sammanhang du befunnit dig, kan jag omöjligen säga vilka kunskaper du kan tänkas sakna. Däremot är du säkert på det klara med att det du studerat innebär att du har insikt i ett område som de allra flesta andra inte har. Detsamma gäller mig. Jag vet att de flesta saknar den föreningsvana som jag har.
    Självklart kan du inte säga vad jag saknar för du vet inget om mig eller någon annan i tråden. Så jag tycker det var förmätet att skriva så. Precis som det var fel av mig att skriva vi belästa. 
    Så om jag trampade någon på tårna så ber jag om ursäkt.

     Men jag skulle ändå vilja ha några exmepel på vad du tycker att folk kan sakna. Bara för att man har en högre utbildning så utesluter det inte att folk kan vara involverade i olika föreningar. Som ett exempel. 
     
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:32:13 följande:
    Och utbildning är inte samma sak som bildning, och varken utbildning eller bildning är samma sak som att vara gatusmart.

    Utbildning är i bästa fall en formellt fastlagd bildning. Men, det vore ju rätt obildat att säga att man inte kan jobba på sin bildning även utanför utbildningssystemet.

    Utbildning ger faktiskt bara en indikation på bildning, inte mer.
    Nej, jag hävdar inte att man kan läsa och vara bildad även om man inte har dokumenterade universitetso´poäng. Det jag arguimenterar emot är inställningen att man inte behöver universitet och högskola eftersom man lika gott kan plugga in det själv på kammaren. Typ.

    Att vara gatusmart innebär ofta att personer lyckas bra i livet/samhället utan formell utbildning. Därför lade jag in detta.

    Jag skulle nog helst se att mina barn opereras av en läkare som genomgått utbildningen och fått en examen som sen lett till ett jobb. Trots att min granne läst FLERA böcker om att operera mjälten. Liksom. Ba. Typ.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:29:33 följande:
    Det var inte  meningen att du skulle ta illa upp, men jag menade oss alla som har någon form av skola som ts uppenbarligen inte tycker är nödvändig då vi uppenbarligen saknar något som hon har och  jag vill veta vad det är.  Självklart har jag ingen superutbilding men jag vill inte nedvärderas för att jag har en och sedan få läsa att vi som har det saknar något.
    Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.

    Jag har en sjujäkla massa högskolepoäng och övriga kurser i bagaget och är rätt allmänbildad och har två examen. Och jag har sett massor av kursare, som förvisso lyckats ta examen, men som inte sett längre än sin egen utbildnings horisont och som faktiskt inte kan sägas vara (allmän)bildade.
    Själv tycker jag att jag är hyfsat allmänbildad, men att jag definitivt har en mängd luckor i mina kunskaper. Det jag HAR är en väl utvecklad förmåga att SJÄLV kunna fylla dessa luckor genom att söka information, läsa, kritiskt granska, fråga andra, diskutera osv. Den här förmågan är det inte självklart att man har bara för att man har klarat en längre högskoleutbildning.
  • Anonym (nja)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:41:24 följande:
    Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.
    jag tror att diskussionen började med att ts inte anser att en examina är något värd.
  • Anonym (Smygsosse)
    trettioplus skrev 2011-05-13 07:50:48 följande:
    Högskolevärdens dilemma: tempot och upplägget är sällan anpassat efter den kunskap som faktiskt finns kring hur inlärning fungerar. I viss mån kan en student själv ta ansvar för det, men det krävs både medvetenhet och motivation för att lägga upp sina studier på ett sådant sätt att inlärningen maximeras.
    Helt sant. Det är ett stort språng mellan gymnasiet och högskolan när det handlar om studiemetoder. Det vimlar av mindre motiverade studenter på högskolan, många är där för att det enda alternativet är arbetslöshet. Bäst är om man pluggar för att man verkligen vill, inte för att man känner sig tvungen. Att börja högskolan blir lite av en kalldusch för både motiverade och motvilliga, så pass stor skillnad är det.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:36:57 följande:
     Men jag skulle ändå vilja ha några exmepel på vad du tycker att folk kan sakna. Bara för att man har en högre utbildning så utesluter det inte att folk kan vara involverade i olika föreningar. Som ett exempel. 
    Självklart gör det inte det. Lika lite som att brist på högre utbildning inte utesluter att folk kan vara bildade.

    Pratar vi föreningar, så är min uppfattning är att majoriteten av den svenska befolkningen inte har särskilt stor mötesvana, är osäkra på hur man skriver protokoll, inte vet hur man kan arbeta för att få igenom förändringar politiskt, saknar ordinär mötesvokabulär och aldrig skrivit en motion eller proposition, till exempel.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:36:57 följande:
     Men jag skulle ändå vilja ha några exmepel på vad du tycker att folk kan sakna. . 
     
    Här hoppar jag objudet in igen. Glad

    Kritiskt öga och förmåga att se saker från olika perspektiv är sådant som kan saknas. En känsla för historia (i ett mycket brett perspektiv) och för att kunna sätta in saker i sitt sammanhang - att öht kunna se breda sammanhang. Förmåga att analysera komplexa sammanhang och dra slutsatser.

    En högre utbildning ger ju kunskaper och färdigheter bara på ett rätt begränsat kunskapsområde, så "allt" utanför det kunskapsområdet kan ju faktiskt vara en vit fläck på kartan för den nyutexaminerade.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 10:46:11 följande:
    jag tror att diskussionen började med att ts inte anser att en examina är något värd.
    Själva examensbeviset är inte värt ett dugg ur bildningssyfte, var vad jag menade.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 10:41:24 följande:
    Men, jag tycker ju att det skulle tyda på självinsikt och viss bildningsnivå att kunna acceptera att man faktiskt har bildningsluckor. Det FINNS ju människor som läst sig till allt de kan på egen hand - det finns de som hittar vägar att nå hög bildningsnivå även utanför utbildningssystemet.

    Jag har en sjujäkla massa högskolepoäng och övriga kurser i bagaget och är rätt allmänbildad och har två examen. Och jag har sett massor av kursare, som förvisso lyckats ta examen, men som inte sett längre än sin egen utbildnings horisont och som faktiskt inte kan sägas vara (allmän)bildade.
    Själv tycker jag att jag är hyfsat allmänbildad, men att jag definitivt har en mängd luckor i mina kunskaper. Det jag HAR är en väl utvecklad förmåga att SJÄLV kunna fylla dessa luckor genom att söka information, läsa, kritiskt granska, fråga andra, diskutera osv. Den här förmågan är det inte självklart att man har bara för att man har klarat en längre högskoleutbildning.
    Du har helt rätt i ditt inlägg men jag reagerar på  dessa citat som Anonym nja tar upp.

    ” Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.”


    All kunskap man kan tillskanska sig på universitetet kan man dock tillskanska sig på annat håll.”


    Att du känner behov av att berätta att det inte är samma innehåll i populärvetenskapliga verk som det man pluggar på högskolan tar jag som en förolämpning.”


    ” Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga. Det är väldigt platt.”

    Plus denna 


    "Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej."

    Att praktiskt taget säga att att utbildning är onödigt trots en ky-utbildning i bagaget så väger föreningsliv och refernser högre då man uppenbarligen kan tex kan fixa allt på referens och de som ej har föreningsliv eller dylikt som passar ts saknar de egenskaper personen har.

    Visst ts jag skulle gärna vilja se dig tillskansa dig en utbildning till forskare  hemma. 

    Det finns många som ej har gått i skolor som har varit väldigt smarta och klarat sig mycket väl.
    Det är väldigt imponerande i mitt tycke, men man ska inte tro att det är en barnlek att läsa på högre nivå heller.

    Vissa brancher funkar det utmärkt att jobba sig upp och i andra går det inte.
     
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 09:05:34 följande:
    Kan inte svara på det, jag har aldrig testat.
    Det har inte jag heller om det är vad du insinuerar, men det är rätt uppenbart att somliga kurser inbjuder till fusk medan andra inte gör det på samma sätt. Krävs inte mycket fantasi för att förstå att det går att skriva av varandras uppgifter osv, eller använda dem som förlaga. När jag pluggade delade elever i högre årskurser ibland ut lösningarna till numeriska metoder och annat till kompisar i lägre klasser. Men nej, jag fuskade inte heller, det känns inte bra för samvetet. Det enda "fusk" jag gjorde var det där deriverings/integreringsprogrammet jag berättade om förut. Men vad skulle man göra, det är ju helt uppåt väggarna att behöva lära sig C-programmering bara för att klara ett moment i en mattekurs! När det dessutom står i förkunskapskraven att man ska kunna matte D, gymnasial nivå och inget annat. Hur som helst hoppade jag av den kursen för läraren vägrade släppa fram oss till tentamen innan vi hade klarat restinlämningen på inlämningsuppgifterna. Så han stal flera dagars pluggtid och då tyckte jag att han kunde ta sig. Det är vad jag kallar maktmissbruk. Så gick det till i slutet av 90-talet, hoppas att det inte är så idag också.

    Att ha gått igenom en kurs utan att ha fattat vad det var den gick ut på känns inte bra. Lånta fjädrar, helt enkelt. Dem ska man som bekant passa sig för att flyga alltför högt med.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?