• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (fyrtioblankt)

Tanken slår mig också att det nog är så att "allmänbildning" ser olika ut i olika klasser. Vad tror ni om det?

• Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:19:04 följande:
    Men, det är ju just det.
    "Din" branch... Vad kan du om de andra brancherna, då?

Även i "min" branch måste jag kunna tänka brett och komma med nya strategier. Men det finns så mycket i världen utanför min branch.
    I min branch har jag ingen användning för mina kunskaper i och intresse för lingvistik, filosofi, teologi, litteratur, sociologi, filmvetenskap, språk etc etc. Och jag har bara en mycket begränsad användning för mina kunskaper i samhällsvetenskap, juridik, ekonomi och teknik. Jag har till och med bara mycket begränsad användning av mina kunskaper i just anläggningsteknik, elteknik och entreprenadjuridik, som ju är små, små delar av "teknik" och "juridik".
    Och utanför mina egna kunskaper och intressen finns ju fortfarande en hel ocean av saker som jag inte kan så speciellt mycket om (nanoteknologi, astronomi, militärhistoria, tolvtonsmusik, orkideodling, att spela piano etc etc etc)

Det jag vill säga är att det faktiskt inte finns någon utbildning eller bransch som täcker allt. Inte ens allt som kan tänkas falla under "bildning".
    Jag vet att civilingenjörer måste kunna väldigt mycket och sedan beror det vilken sorts ingejör man är.
    De andra du tar upp är för eget intresse som jag skrev till ts.
    Det har inget med självaste högskolan att göra.  Den delen kan vara hur bred som helst, 

Även i många andra yrken måste man ha kompetens utöver.
    Men man kan tex inte läsa in en utbildning i nanoteknologi hemma och sedan räkna det som jämvärdigt med en högskoleutbildning.

Jag är molekylärbiolog ( immunologi) måste kunna en hel del med men jag jämför det inte med mitt intresse av filosofi, psykologi bland annat.
    Självklart kan ingen kunna allt, inte ens i sin egen branch. Det uppkommer nytt hela tiden.

• Indianica
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:29:34 följande:
    Ja, ibland verkar det nästan som att det feltolkas för att det finns en uppfattning av att du inte har "rätt" utbildning och att du därför inte skulle kunna ha rätt i vissa saker.Obestämd
    Det är väl ingen nyhet att  formell utbldning ger tyngd åt en persons uttalanden. Om jag frågar en läkare om mina krämpor så väger hans/hennes svar tyngre än en snickares teorier om det. Samma sak gäller här. Man slår ifråne tt underläge om man funderar kring saker som sanhällsklass utan att vara (så vitt jag kan se) utbildad i t ex sociologi själv.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-13 11:25:51 följande:
    h det krävs möda, ett "driv" som medelklassen har-ska ha.
    Jag vill gärna ha en källa på det där.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Fru Kwasthilda
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 10:58:54 följande:
    Vad menar du med "tillgodogöra sig"? Menar du som jag tror, att verkligen ha LÄRT sig något, eller att bara ha tagit sig igenom?
    Jag menar tagit sig igenom i första hand. Gör man det så har man definitivt lärt sig en del också, inte på så vis att man kommer ihåg allt, men man har definitivt lärt tänka på ett helt nytt sätt, förstå komplexa samband, snabbt idenifiera svaga punkter i ett system osv osv
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:21:24 följande:
    Det här är vad jag skulle kalla ett typexempel på vad jag varit inne på tidigare i tråden:
    Försök till förlöjligande av annan kunskap än den som finns att inhämta inom högskolevärlden. Jag skulle inte kalla det bildat.
    Informationen och undervisningen som ges via universitet/högskola sker under mycket kontrollerade former av långt utbildade lärare. Medan en populärvetenkaplig föreläsning av en föreläsare som själv inte är utbildad på högskola ofta kan ge helt felaktig information som är vinklad helt galet. Har man då inte själv redskapen (som bladn annat ges genom en högskoleutbildnin) att kunna analysera och kritiskt granska källorna och informationen så är det lätt att man köper det rakt av.. vilket kan vara förödande eftersom man då lär helt fel.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:33:06 följande:
    Jag vill gärna ha en källa på det där.
    Men det handlar ju om det kulturella kapital Bourdieu beskriver. Det är inte den bildade hemmafrun som hör till den högsta samhällsgruppen enligt honom- utan den person som har ett yrke som kräver stor kompetens och det får man knappast utan ansträngning? =driv.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:29:17 följande:
    Självklart underlättar det att ha utrustning och annat som finns tillgängligt till en viss kurs. Du kan inte bli hovslagare genom att läsa på universitetet heller. Därmed inte sagt att du kan tillskansa dig kunskaperna på annat håll i så gott som alla fall.
    Exempelvis så skulle du kunnat utföra laborationer på en arbetsplats där tekniken används, eller lärt dig sko hästar hos din hovslagargranne, istället för att gå hovslagarkurs. Med ddet vill jag säga att det är ignorant att förutsätta att en person är okunnig, för att vedebörande inte genomgått samma utbildning som man själv.

På vilket sätt talar vi om något helt annat ifall man läser för sitt höga nöjes skull?
    Du kan inte tillskansa dig en utbildning hemma som tandläkare och tro att du ska få jobb. Du kan läsa allt hemma men utan praktik som högskolan ger så kan man inte göra något av den teori man lärt sig.

Man är inte okunnig men du kan inte heller ta för givet att man är okunnig som du säger för att man inte har varit i ett föreningsliv. 
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 11:31:58 följande:
    Jag vet att civilingenjörer måste kunna väldigt mycket och sedan beror det vilken sorts ingejör man är.
    De andra du tar upp är för eget intresse som jag skrev till ts.
    Det har inget med självaste högskolan att göra.  Den delen kan vara hur bred som helst, 

Även i många andra yrken måste man ha kompetens utöver.
    Men man kan tex inte läsa in en utbildning i nanoteknologi hemma och sedan räkna det som jämvärdigt med en högskoleutbildning.

Jag är molekylärbiolog ( immunologi) måste kunna en hel del med men jag jämför det inte med mitt intresse av filosofi, psykologi bland annat.
    Självklart kan ingen kunna allt, inte ens i sin egen branch. Det uppkommer nytt hela tiden.

Men då undrar jag vad det är du menar är bildning? Och kompetens?

Jag tror i motsats till dig att man faktiskt KAN läsa in en hel utbildning, även i nanoteknologi, hemma och ha samma kompetens som någon med ett formellt utbildnigsbevis. Och just på forskarnivå är det inte helt ovanligt att man får läsa in sig på ett nytt område och alltså mer eller mindre på egen hand skaffar sig kompetens även på det området.
  • Fru Kwasthilda
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:05:10 följande:
    Får jag svara här? Jag är själv civilingenjör och menar faktiskt att det är mer regel än undantag att en civilingenjör har kurser som han/hon bara tagit sig igenom, men inte lärt sig något av, egentligen.

Däremot finns det nog inte någon civilingenjör som har fått sitt examensbevis på det sättet, det mesta har man varit tvungen att verkligen förstå och lära sig för att kunna ta examen.
    Japp.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?