• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (nja)
    trettioplus skrev 2011-05-13 08:52:07 följande:
    Jag nekar inte till att det är en bidragande faktor i samband med klass att ha utbildning. Samtidigt är det okunnigt att oreflekterat ge alla högskolestudier större värde än andra studieformer. Många kan tillgodogöra sig (och arkivera kunskaperna) betydligt bättre i andra miljöer.
    Precis som jag anser att det är okunnigt att helt och hållet förkasta universitet och högskola och andra yrkesutbilndningar, och anse att det är onödigt.

Likaså är det få som lyckas tillgodogöra sig innehållet tex en läkarutbildning, civilekonomutbildning eller juridiken på egen hand. Visst kan man läsa en bok, men en utbildning innebär så mycket mer än att bara läsa en bok eller delta i diskussioner med andra som inte heller fått en helhetsbild av ämnet.

En utbilning är inte allt, men det är ett bra steg på vägen.  
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 09:48:36 följande:
    Precis som jag anser att det är okunnigt att helt och hållet förkasta universitet och högskola och andra yrkesutbilndningar, och anse att det är onödigt.

Likaså är det få som lyckas tillgodogöra sig innehållet tex en läkarutbildning, civilekonomutbildning eller juridiken på egen hand. Visst kan man läsa en bok, men en utbildning innebär så mycket mer än att bara läsa en bok eller delta i diskussioner med andra som inte heller fått en helhetsbild av ämnet.

Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (hmm)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 09:48:36 följande:

Så du tycker att en lång universitetsutbildning inte är en bedrift till tex läkare? Och det är inte enbart att läsa en bok och delta i diskussioner. Om det var så enkelt så hade alla varit läkare, civilingejörer och forskare.
    Man måste tänka själv också och förstå sammanband. Boken ger inget om man inte förstår vad man gör. 
  • Indianica
    Anonym skrev 2011-05-09 13:24:55 följande:
    Jag förstår hur du menar och hur du har växt upp. Jag har växt upp på precis samma sätt.
    Min pappa var typisk arbetare och min mamma tjänsteman. Jag betraktar min barndom som väldigt arbetarklass.
    Fastän jag har en universitetsexamen nu så har jag svårt att se mig som medelklass för det utan skulle om jag nu måste placera in mig i en samhällsklass ändå säga att jag fortfarande är arbetarklass.
    Rent krasst skulle väl i stort sätt alla här vara medelklass om man nu utgår ifrån att de materiella kraven i barndomen var så pass mycket lägre att alla klarade sig bra på en rätt låg lön och att klasstillhörigheten i barndomen har stor betydelse och att fokus ligger på ekonomi. Därför tycker jag det blir jöttekonstigt att utgår ifrån hur den materiella standarden var under vår uppväxt.

Det finns väl knappast någon här som saknade en dator eller mobiltelefon under sin uppväxt, för det var helt enkelt inte uppfunnet (jo det fanns kolosser, men inget vanligt folk använde).
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-13 09:56:28 följande:
    Det känns som jag blir anklagad för det flera gånger om i den här tråden. Det har jag aldrig gjort.
    Allt jag hävdat är att det finns olika arenor för lärande. Jag har, förutom mina år i ky-utbildning, lärt mig enormt mycket genom mitt föreningsarbete exempelvis. Det ovärdeliga kunskaper som de allra flesta saknar, vare sig de har universitetsutbildning eller ej.
    Du har rätt men det låter nästan som om ni nedvärderar en högre utbildning, det är det jag reagerar på. Självklart kan man vara oerhört drifting och smart utan skolning. men det är lite förmätet att säga att de allra flesta saknar denna oväderliga kunskap som ni talar om utan att veta vad andra kan och är kapabla till. 
    Bara för att man har en högre utbildninge betyder tex inte att man inte kan vara street smart. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:02:56 följande:
    Så du tycker att en lång universitetsutbildning inte är en bedrift till tex läkare? Och det är inte enbart att läsa en bok och delta i diskussioner. Om det var så enkelt så hade alla varit läkare, civilingejörer och forskare.
    Man måste tänka själv också och förstå sammanband. Boken ger inget om man inte förstår vad man gör. 
    Nej tvärtom. JAG tycker att det är viktigt. Men då är jag högutbildad själv.DEt jag skrev var att det INTE är samma sak att läsa en bok på egen hand, att det INTE går att jämföra med en utbildning eftersom en utbildning innehåller så mycket mer.

Jag skrev att det är FÅ som kan tillgodogöra sig innehållet i en läkarutbildning på egen hand.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 09:56:28 följande:
    För mig handlar klass också om vad man gör med sina kunskaper. Medelklassen har i mina ögon ett "driv", de sitter inte bara med i föreningar på fritiden och lär sig saker. Visst är kunskap av godo, men i mina ögon krävs det också att man använder den på ett konstruktivt sätt. Det kan handla om at t ex starta ett företag man "lyckas" med eller att få en högre position på en arbetsplats. föreningslivet har ju längre varit väldigt utbrett i Sverige.

Men jag ser det snarare som något typiskt för arbetarklassen att engagera sig i föreningar, tänk bara på ABF, en typsikt arbetarklassgrej som hävdar att man kan lära sig saker utanför universitetet och föreningar har sedan länge fungerat som en viktig arena för att stärka arbetarklassen, särskilt kvinnor som fått ta plats och lärt sig mötesteknik osv.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (nja) skrev 2011-05-13 10:07:08 följande:
    Nej tvärtom. JAG tycker att det är viktigt. Men då är jag högutbildad själv.DEt jag skrev var att det INTE är samma sak att läsa en bok på egen hand, att det INTE går att jämföra med en utbildning eftersom en utbildning innehåller så mycket mer.

Jag skrev att det är FÅ som kan tillgodogöra sig innehållet i en läkarutbildning på egen hand.
    Jag missförstod, jag ber om ursäkt.
  • Fru Kwasthilda

Det är få som kan tillgodogöra sig en civilingenjörsutbildning över huvud taget.

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 10:06:23 följande:
    Du har rätt men det låter nästan som om ni nedvärderar en högre utbildning, det är det jag reagerar på. Självklart kan man vara oerhört drifting och smart utan skolning. men det är lite förmätet att säga att de allra flesta saknar denna oväderliga kunskap som ni talar om utan att veta vad andra kan och är kapabla till. 
    Bara för att man har en högre utbildninge betyder tex inte att man inte kan vara street smart. 
    Vilka är "ni" i ditt inlägg härovan? Jag blir lite förvirrad av hur du blandar du och ni här..

Jag tycker för övrigt också att ett examensbevis är ett något trubbigt instrument för att mäta bildningsnivå hos någon. Fast trots att det är trubbigt så säger det, trots allt, i de flesta fall någonting om en persons bildningsnivå.
    Däremot är jag helt emot den här fixeringen på diplom och utbildningsbevis, som finns på sina håll i samhället. Jag har sett tillräckligt med kompetent folk utan högre utbildning, som inte får högre lön eller gå vidare i karriären bara pga avsaknaden av ett papper - medan de varit kompetentare, smartare, kunnigare etc etc än kollegan med de fina utbildningspappren..
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?