• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 13:01:03 följande:
    Jag pratar inte aristokrati "hmm", jag talar om makt.
    Makt och pengar kan få in din i överklassen men ej aristokrati. Så om ni menar enbart överklass i eran bemärkelse( ej min). 
  • Anonym (hmm)

De enda jag kan räkna till riktig överklass på er lista är Kung Abdullah.

• Lavish

Det är klart att Bill Gates har makt eftersom relativt stora förändringar går att genomföra med mycket pengar. Men jag tycker inte alls han har makt på samma nivå som ett statsöverhuvud, utom kungen av Lesotho kanske då men... Det finns oändligt många saker man faktiskt inte kommer åt med bara pengar, särskilt i en demokrati, riksdagen beslutar i slutändan och alla där är inte mutbara.

• Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:11:12 följande:
    Det är klart att Bill Gates har makt eftersom relativt stora förändringar går att genomföra med mycket pengar. Men jag tycker inte alls han har makt på samma nivå som ett statsöverhuvud, utom kungen av Lesotho kanske då men... Det finns oändligt många saker man faktiskt inte kommer åt med bara pengar, särskilt i en demokrati, riksdagen beslutar i slutändan och alla där är inte mutbara.
    Men politiker är inte överklass. Det defination av överklass som diskuterades sist. Det räcker inte enbart med pengar och makt för att vara en riktig överklass.
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:06:20 följande:
    De enda jag kan räkna till riktig överklass på er lista är Kung Abdullah.
    Håller med, med viss tveksamhet vad gäller presidenterna, kanske att inneha presidenttitel trots allt gör en till överklass?

Men i övrigt anser jag att de på listan inte själva är överklass, men deras barnbarn kanske har chans att BLI. Att vara adlig kan inte vara en förutsättning, då har USA och andra länder utan adel ingen överklass. Det som krävs är att umgås otvunget med den gamla eliten. Dit kan man ta sig med pengar, men inte över en generation.
  • Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:14:08 följande:
    Håller med, med viss tveksamhet vad gäller presidenterna, kanske att inneha presidenttitel trots allt gör en till överklass?

Men i övrigt anser jag att de på listan inte själva är överklass, men deras barnbarn kanske har chans att BLI. Att vara adlig kan inte vara en förutsättning, då har USA och andra länder utan adel ingen överklass. Det som krävs är att umgås otvunget med den gamla eliten. Dit kan man ta sig med pengar, men inte över en generation.
    Pengar och helst äktenskap. En titel är fortfarande viktigt, annars skulle ej Drottningen av England ge titlar än idag. Sir Elton John för att nämna någon.
    De kan bli rika men en egentlig överklass som i ordets bemärkelse har att göra med aristokrati kan de aldrig bli.

• Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-11 13:14:08 följande:

En president är ett jobb och har därigenom en jobbtitel inte en överklass titel.
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:19:08 följande:
    Pengar och helst äktenskap. En titel är fortfarande viktigt, annars skulle ej Drottningen av England ge titlar än idag. Sir Elton John för att nämna någon.
    De kan bli rika men en egentlig överklass som i ordets bemärkelse har att göra med aristokrati kan de aldrig bli.
    Men då menar du att de stora delar av världen som inte har en adel på vårt sätt, inte har någon aristokrati/överklass?
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:20:28 följande:
    En president är ett jobb och har därigenom en jobbtitel inte en överklass titel.
    Fast även adelstitlarna hängde väl en gång i tiden samman med ett "jobb"? Att man gjorde rusttjänst för kungen. Så småningom även för andra insatser som ämbetsman för kronan. Men allra oftast mot någon form av prestation.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:19:08 följande:
    Om man heter "Sir" i förnamn har man då en titel? Vem som helst kan väll döpa sig till Sir.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?