• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:43:42 följande:
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
    Usch ja! Det har dykt upp "tomtar" på jobbet som har varit just "tomtar" och en del har haft examen, andra har noll utbildning/erfarenhet inom området.  Det blir flopp oavsett om de har examen eller inte. Det enda de kan är just att snacka. Det brukar dock visa sig ganska snart att personen inte funkar, men det är svårt att göra sig av med "svarte Petter"...
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Kanske utåt sett men anser de få överklass att det inte är så då kan Kamprad inte få tillgång till de finare salongerna. Han kan göra affärer med dem men blir aldrig en av dem.

• Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:53:11 följande:
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
    Haha, ja det ska nog gudarna veta! Exakt så är det!
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:53:11 följande:
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
    Så sant.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 11:53:37 följande:
    Kanske utåt sett men anser de få överklass att det inte är så då kan Kamprad inte få tillgång till de finare salongerna. Han kan göra affärer med dem men blir aldrig en av dem.
    Nej, men har då överklassen den självklara rätten att bedöma vad som är överklass? De kan naturligtvis avgöra vilka som ingår i deras exklusiva klubb, men om andra (nyrika t.ex) har samma makt, men på andra vägar, så kanske de hamnar i överklassen, om än inte i klubben för inbördes beundran.
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 11:50:28 följande:
    Njae, jag vet inte jag. En välsmord mun kan även den leda till examen. Det finns många sätt att fuska inom universitetsvärlden. Eller att plagiera andras inlämningsuppgifter och hemtentor kanske är ett sätt att bearbeta information och ro saker i land? Bara för att man genomgått en högre utbildning innebär det inte per automatik att man uppfyller det du exemplifierar. Det finns så många glidare på högskolorna så det är knappt man tror sina ögon. Sedan kommer de ut på arbetsmarknaden med sitt examensbevis, men de bevisar aldrig att de kan jobba, tvärtom... Jag tycker i alla fall inte att fusk är att bearbeta information på ett korrekt sätt, men alla medel är kanske tillåtna bara man har examen? Ett examensbevis är ett bevis på att man klarat kursen, inget annat. Det säger ingenting om hur man kommer vara som anställd.
    Har man en examen så har man även tillhörande uppsatsarbete, detta arbete har då granskats av lärare samt genom "Ukund" eller liknande program som direkt visar utslag om det rör sig om plagiat av någon form. Så att fuska sig igenom en universitetsutbildning är omöjligt, kanske går att fuska på något mindre moment i en kurs, men i det stora hela så måste man besitta en viss kompetens för att kunna slutföra en högkoleutbildning.
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 11:53:36 följande:
    Usch ja! Det har dykt upp "tomtar" på jobbet som har varit just "tomtar" och en del har haft examen, andra har noll utbildning/erfarenhet inom området.  Det blir flopp oavsett om de har examen eller inte. Det enda de kan är just att snacka. Det brukar dock visa sig ganska snart att personen inte funkar, men det är svårt att göra sig av med "svarte Petter"...
    Det här är en av de bakomliggande anledningarna till att utbilningsformen KY startades. Det skulle vara en utbildningsform i nära sammarbete med näringslivet, där de som examinerats direkt skulle kunna fungera som en kugge i arbetsorganisationen, utan den långa introduktion som många högskoleutbildade behövde.
    Hur det ser ut idag vet jag inte riktigt. har inte hållt mig uppdaterad där.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:57:04 följande:
    Nej, men har då överklassen den självklara rätten att bedöma vad som är överklass? De kan naturligtvis avgöra vilka som ingår i deras exklusiva klubb, men om andra (nyrika t.ex) har samma makt, men på andra vägar, så kanske de hamnar i överklassen, om än inte i klubben för inbördes beundran.
    Det finns slutna klubbar där man inte har tillträde om man inte har en godkänd titel.
    Aristokratklubben. De finns i de flesta länder.
    Det spelar ingen roll om ni är miljonär eller Gates själv.  De blir aldrig insläppta i dessa klubbar.
    De kan hamn på överklass skalan men kommer givetvis inte räknas till riktig överklass utan i kategorin nyrika eller rika utan titel.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:01:01 följande:
    Det finns slutna klubbar där man inte har tillträde om man inte har en godkänd titel.
    Aristokratklubben. De finns i de flesta länder.
    Det spelar ingen roll om ni är miljonär eller Gates själv.  De blir aldrig insläppta i dessa klubbar.
    De kan hamn på överklass skalan men kommer givetvis inte räknas till riktig överklass utan i kategorin nyrika eller rika utan titel.
    Frågan är om det är viktigt att klubben för inbördes beundran räknar in en eller inte, om majoriteten av övriga befolkningen anser att det är överklass man är?

Det är lite som att det inte spelar någon roll ifall ens näsa är stor i jämförelse, i de fall alla talar om att den är det, så kommer den räknas som stor.
  • trettioplus

Ska väl tillägga att det inte spelar så stor roll ifall Gates har tillträde till klubbarna eller inte. Han förfogar ändå över mera makt än dem.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?