• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:28:02 följande:
    Om du har läst ordentligt så borde du ha sett att jag skrev att de kan ha utbyte så länge det gagnar båda.
    Men han får fortfarande inte  tillgång till deras salonger.
    Nej, det har han kanske inte, men hur viktigt är det, när man har mera makt än dem ändå?
    Han har inte tillträde till Vatikanens rum heller, men det gör inte att han sannolikt har mera makt över folks vardagsliv än Påven.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:33:18 följande:
    Nej, det har han kanske inte, men hur viktigt är det, när man har mera makt än dem ändå?
    Han har inte tillträde till Vatikanens rum heller, men det gör inte att han sannolikt har mera makt över folks vardagsliv än Påven.
    OM du tror att Gates har mer makt än Påven... vad sägs om att läsa på om katolicismen?

Jag tror du är upprörd över att det finns ställen man aldrig är välkommen till om man enbart har pengar. 

Du vet inte hur mycket pengar en person överklassen kan ha så hur kan du bedöma detta?
    Gates har väldigt mycket men även du måste erkänna att har man kombinationen titel och pengar så kommer man bra mycket längre. 
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Ingvar Kamprad är duktig, rik, ambitiös you name it. Men han är inte överklass för det. Jag ser inte sambandet.

Känner du/ni till Michael Carroll - king of chavs - från England? En arbetarkille som vann £10M (då cirka 150 miljoner SEK) för cirka 10 år sedan. Ganska mycket pengar även för många i överklassen... Han blev inte överklass trots sina miljoner men rik för en stund
    www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lotto-lout-Michael-Carroll-sell-wrecked-mansion-600-000-loss.html
  • Anonym (hmm)
    tänkertill skrev 2011-05-11 12:37:59 följande:
    Ingvar Kamprad är duktig, rik, ambitiös you name it. Men han är inte överklass för det. Jag ser inte sambandet.

Känner du/ni till Michael Carroll - king of chavs - från England? En arbetarkille som vann £10M (då cirka 150 miljoner SEK) för cirka 10 år sedan. Ganska mycket pengar även för många i överklassen... Han blev inte överklass trots sina miljoner men rik för en stund
    www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lott...
    Tack ni belyser vad jag försöker förklara om och om igen.
    Det är uppenbarligen en känslig fråga. 
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 12:37:59 följande:

www.dailymail.co.uk/news/article-1301508/Lott...
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
  • BossOrange
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:06:44 följande:
    Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga.
    Det är väldigt platt.
    Det är väl nästan bara icke-akademiker som tycker det. Och det är ju mycket för att de arbeten som icke-akademiker har inte kräver en examen. Men för andra jobb är examen en "grundförutsättning" och referenserna kan då säga andra saker. Viktiga likaså.

Jag håller dock fast vid att det oftast är icke akademiker som anser utbildning onödigt, och det kan det vara för de yrken som dessa önskar. Arberarklassens typiska yrken.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:37:58 följande:
    OM du tror att Gates har mer makt än Påven... vad sägs om att läsa på om katolicismen?

Jag tror du är upprörd över att det finns ställen man aldrig är välkommen till om man enbart har pengar. 

Du vet inte hur mycket pengar en person överklassen kan ha så hur kan du bedöma detta?
    Gates har väldigt mycket men även du måste erkänna att har man kombinationen titel och pengar så kommer man bra mycket längre. 
    Det finns otroligt många människor som är katoliker och ännu fler som Påven har makt över. Men jag tror inte du har förstått vidden av det inflytande över människors liv som Bill Gates har.
    Vad kör du själv för operativsystem på din dator? Har du sparkapital? Bankkort?

Du missar min poäng fullständigt om du tror att jag är upprörd över att pengar inte öppnar dörrar till alla platser. Alla människor är helt enkelt inte välkomna överallt. Men den sammantagna makten personen har gör att sådana saker får mindre betydelse.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:43:33 följande:
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
    En historik med pengar och makt i generationer. En kung har tillskansat sig makten precis som Gates stal iden till microsoft från Steve Jobs. Borde han ha den makt han har genom sina pengar? En stulen idè?
  • trettioplus
    BossOrange skrev 2011-05-11 12:46:53 följande:
    Det är väl nästan bara icke-akademiker som tycker det. Och det är ju mycket för att de arbeten som icke-akademiker har inte kräver en examen. Men för andra jobb är examen en "grundförutsättning" och referenserna kan då säga andra saker. Viktiga likaså.
    Så du skulle som arbetsgivare lita blankt på ett examensbevis och inte bry dig om att ta referenser? Jag skulle inte vara så naiv.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:43:33 följande:
    Men man kan ju inte bara inte gå in och ändra den semantiska betydelsen av ordet överklass. Jag är kvinna men vill kalla mig för man. Då är jag man med andra ord för männen kan ju inte äga rätten till order man. Eller? Hur vet man då vad någon egentligen menar med något om man ska ha sin personliga tolkning av allt?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?