• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (fyrtioblankt)

Ett annat grepp man kan ta för att sortera ut klasserna är att kolla vad som är tabu för en viss grupp.

I ett medelklasshem är det t ex tabu att gå in med skorna på.
    I arbetarklassen ska man inte förhäva sig.
    I överklassen ska man inte överdosera med bling-bling och man ska inte prata om sina egna pengar (pengar i allmänna ordalag kan däremot vara ett uppiggande samtalsämne).

Har ni fler förslag?

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 11:15:46 följande:
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
    Det är enklare att förfalska ett examensbetyg.

Som arbetsgivare skulle jag gå mera på referenser än betyg. Med tanke på hur många tjänster som tillsätts genom kontakter, så kan man inte förringa vikten av att kunna "föra sig".
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 11:18:52 följande:
    Ja, jag talar om ekonomi för enkelhetens skull, men menar bara att alla ser det inte på samma sätt som du gör, precis som du skriver, kräver det ett homogent samhälle för att det inte ska märkas skillander.  Ponera att det finns 100 hyresrätter i ett område med ett par tusen villor och att du är låginkomstattagare som bor i en av dessa hyresrätter. Majoriteten av dina grannar har förutom sina dyra villor också andra sker som välbetalda arbeten . Även om du då kanske inte har en aning om ifall de är akademiker eller inte, är jag säker på att även du skulle kategorisera in dig i en annan klass än medelklassen, även om du har mat på bordet, DVD och råd att åka utomlands årligen.

På samma sätt är jag nästan säker på att ditt klassbregrepp skulle förändras om du hamnade på en arbetsplats där du t ex var städerska och alla andra akademiker. För även om du kanske var gift med en lärare och hade hyfsad inkomst i hushållet, skulle de där akademikerna inte alls se dig som en i gänget, som medelklass. Du får gärna se dig själv som medelklass om du nu vill det, men jag tror du har fel om du tror att majoriteten av alla människor gör det. Att pengar är så primärt.

Sedan skrev du ifrån början att din manmma var undersköterska och då fick iaf jag intrycket av att hon arbetade. Inte att hon var hemmafru och att din pappa försörjde fyra personer på en lön. Nu låter det plötsligt som någon slags direktörstillvaro, och det är förstås sen annan sak.
    Jag förstår inte ditt inlägg som svar på  mitt riktigt, om jag ska vara ärlig.

Någon direktörstillvaro hade jag inte som barn heller, men mamma var hemmafru under många år. Omgivningen var som sagt en blandning av folk med arbetaryrken och akademiker, vilka umgicks (man gjorde ju så på den tiden), så några tydliga klasskillnader fanns inte (med undantag för någon enstaka). Självklart påverkas man av det.
  • Anonym (hmm)
    Lavish skrev 2011-05-10 19:04:29 följande:
    Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
    Jag kan nog hålla med där. Jag är till stor del uppväxt med min styvmor som är grevinna.
    Ja, mina föräldrar är skilda för min far upptäckte att min mor och han aldrig skulle funka just på grund av klasskillnader.
    Vi åt inte fiskpinnar utan panerad fisk, inte köpta halvfabrikat som köttbullar, mycket inhandlades på saluhallen.
    Det var ALLTID minst 2 rätter det som kunde uteslutas var efterätten.
    Dukningen var oerhört viktig och hur man satt och åt vid matbordet. 

Jag och min sambo importerar lamm eller köper från svenska gårdar och gör likadant i största möjliga mån med rotfrukter och ägg. Annars går man på Ica och väljer det som ser bra ut.

Rysk kaviar är dock i mitt tycke överskattat. En gång och aldrig mer. 
    Men jag ska erkänna att en pizza kan slinka ner Drömmer
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:29:37 följande:
    Det är enklare att förfalska ett examensbetyg.

Som arbetsgivare skulle jag gå mera på referenser än betyg. Med tanke på hur många tjänster som tillsätts genom kontakter, så kan man inte förringa vikten av att kunna "föra sig".
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 11:23:07 följande:
    Jag håller med dig och det vore väldigt intressant om TS helt kunde radera bort ekonomin ur sitt "klasstänk", det skulle tydliggöra saker. Att man tänker att: om inte ekonomin har betydelse för klass, viika faktorer bidrar då till att man hör hemma i en viss klass? Föreningsliv är en sak hon tagit upp, men inte något mer så vitt jag minns.
    Det där är jättesvårt, eftersom det oftast är antingen sublima saker eller så självklara normer att de är svåra att se då man befinner sig mitt i dem. Mycket handlar det väl om att jag inte känner mig malplacerad i sammanhang som jag betraktar som medelklass och att jag inte känner igen mig i beskrivningar av arbetarklassen.
    Men de i omgivningen jag betraktar som "en annan sort" är sådana som pratar sport, gillar coverband på krogen, spelar korpbandy och påstår att somliga människor är "djupa".

Med stigande ålder börjar jag förvisso distansera mig mer och mer ifrån "allmänheten", men det är en lite annan gren, tror jag.
  • Anonym
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 11:27:56 följande:
    Ett annat grepp man kan ta för att sortera ut klasserna är att kolla vad som är tabu för en viss grupp.

I ett medelklasshem är det t ex tabu att gå in med skorna på.
    I arbetarklassen ska man inte förhäva sig.
    I överklassen ska man inte överdosera med bling-bling och man ska inte prata om sina egna pengar (pengar i allmänna ordalag kan däremot vara ett uppiggande samtalsämne).

Har ni fler förslag?
    Jag anses tillhör medelklassen,

men går in med skorna på lite då och då när det är bråttom.
    jag överdoserar inte med bling bling och talar ogärna om mina egna pengar..

så vet inte hur bra det där stämmer?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 11:43:42 följande:
    Jag håller inte med där. Många tjänster tillsättsgenom kontakter, ja.. men jag anser inte att det är tillräckligt för att anställa en individ till ett arbete som egentligen kräver högskolekompetens. Men tyvärr är ju samhället så idag, att man med en välsmord mun och rätt kontakter kan snacka sig till det mesta, oavsett vilken kunskap man besitter.
    Oftast behövs väl både meriter i form av betyg och referenser?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:15:46 följande:
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
    Njae, jag vet inte jag. En välsmord mun kan även den leda till examen. Det finns många sätt att fuska inom universitetsvärlden. Eller att plagiera andras inlämningsuppgifter och hemtentor kanske är ett sätt att bearbeta information och ro saker i land? Bara för att man genomgått en högre utbildning innebär det inte per automatik att man uppfyller det du exemplifierar. Det finns så många glidare på högskolorna så det är knappt man tror sina ögon. Sedan kommer de ut på arbetsmarknaden med sitt examensbevis, men de bevisar aldrig att de kan jobba, tvärtom... Jag tycker i alla fall inte att fusk är att bearbeta information på ett korrekt sätt, men alla medel är kanske tillåtna bara man har examen? Ett examensbevis är ett bevis på att man klarat kursen, inget annat. Det säger ingenting om hur man kommer vara som anställd.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:50:01 följande:
    Oftast behövs väl både meriter i form av betyg och referenser?
    Är det genom en relativt nära kontakt så behövs det troligen inga meriter i form av betyg.. Sedan om man tittar på politker så behövs det inte mycket på pappret, utan där handlar det främst om att ha en välsmord mun.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?