• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:01:04 följande:
    Jag tänker mig snarare att Sveriges situation bäst ritas med det mittersta segmentet bredast.
    Här har vi nog också en ganska tydlig anledning till åsiktsskillnaderna. I och med att folk blir rikare, mera utbildade, har tillgång till umgänge, information och kultur, minskar skillnaderna och den undre delen drar sig mot mitten. Förvisso skuttar överklassen iväg något åt sitt håll också, samtidigt som den lägre klassen kan tappa, men mittsegmentet blir ändå allt större.
    Ut vilket perspektiv? Kanske rent ekonomiskt men kulturellt?
  • Åsa
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:52:27 följande:
    Jag kan varken politisk eller sociologisk teori inom detta, men jag antar att man förenklat ser det som en triangel med basen som arbetarklass, toppen som överklass och mellanskiktet som medelklass. /.../ Men jag tror nog att medelklass är ungefär samma procentandel nu som förr, men som sagt jag vet inte. Jag ser det lite som "medellängd". Folk är längre idag än förut men ordet medellängd betyder samma sak om än inte samma längd...
    Instämmer. Indelningen består men attributen som ingår har ändrats över tid. På samma sätt är det olika innehåll i klassbegreppen i olika länder och mellan stad och landsbygd. (Jag har bott över hos en "medelklass"familj på sydamerikanska landsbygden. De hade liten hemhjälp och sågs upp till på orten men åtminstone frun saknade formell utbildning, man lagade mat över häll och saknade varmvatten och innetoalett. )
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:53:56 följande:
    Säger man "sociologisk" förresten? Börjar tappa svenskan...
    Spelar ingen roll. Den här tiden på dygnet får man skriva vad som helst. Det är lite som med fulla människor: de enda som begriper vad de talar om är de som är i samma tillstånd. Jag antar att vi har samma förhållande här.

Fråga som inte fått något svar:
    Var på samhällsstegen befinner sig bönder i Sverige idag? Spontant.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:02:47 följande:
    Ut vilket perspektiv? Kanske rent ekonomiskt men kulturellt?
    Både och, skulle jag säga. I och med att tillgången på kunskap och information ökar (vilket delvis har med pengar att göra), så minskar avståndet i befolkningen även där.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:04:51 följande:
    Spelar ingen roll. Den här tiden på dygnet får man skriva vad som helst. Det är lite som med fulla människor: de enda som begriper vad de talar om är de som är i samma tillstånd. Jag antar att vi har samma förhållande här.

I min värld är de inte arbetarklass generellt eftersom jag tänker på storbönder. Men ärligt talat vet jag för lite om hur bönder idag lever för att kunna svara.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:08:00 följande:
    Både och, skulle jag säga. I och med att tillgången på kunskap och information ökar (vilket delvis har med pengar att göra), så minskar avståndet i befolkningen även där.
    Nja tillgången på information ökar förvisso men det är ju både "bra" och "dålig" information, så skillnaden ligger kanske mer i förmågan att kunna granska kritiskt. Kolla bara på FL hur flosklerna haglar, i bästa fall baserat på Aftonbladets löpsedel... Skillnaderna finns nog kvar men på andra sätt.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:11:47 följande:
    I min värld är de inte arbetarklass generellt eftersom jag tänker på storbönder. Men ärligt talat vet jag för lite om hur bönder idag lever för att kunna svara.
    Storbonde måste man nästan vara för att klara sig. Eller möjligen exklusiv eko-bonde. Generellt brukar väl bönder inte ha tid med så mycket annat än att vara bönder.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:04:51 följande:

Inte helt lätt. Landsbydsbefolkningen ligger väldigt nära arbetare i allt från smak till värderingar..Inte för inte har de flesta i städerna landsbygdsfolk, om än inte självägande bönder, några få generationer bakåt i tiden.  Ekonomiskt har en bonde på papperet ofta stora tillgångar samtidigt som h*n kan vara tvungen att jobba året runt. "Storbönder" å sin sida blir väl mest åt halvstora företagarhållet (jag känner inga) och företagare är knepiga; allt från godspatronstuket till arbetare som blivit /små/företagare och fixare med generationers företagare i större eller mindre omfattning. Godsägare bedriver lantbruk men drar väl mer åt överklasshållet. På landet finns det fortfarande diversearbetare som gör påhugg där det behövs på ett sätt som verkar mer försvunnet i städerna; de har sin plats i den sociala gemenskapen men är väl klassmässigt att jämföra med okvalificerade arbetare.

Bondesamhället i södra Sverige har framproducerat ett antal väletablerade intellektuella; ska man tolka det som att synen på bildning är mer positiv än hos "arbetare"?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 01:16:10 följande:
    Nja tillgången på information ökar förvisso men det är ju både "bra" och "dålig" information, så skillnaden ligger kanske mer i förmågan att kunna granska kritiskt. Kolla bara på FL hur flosklerna haglar, i bästa fall baserat på Aftonbladets löpsedel... Skillnaderna finns nog kvar men på andra sätt.
    Ja, men då behöver de inte alls längre ligga i linje med någon klasstillhörighet. Förvisso främjar utbildning kritisk källgranskning, men å andra sidan är det väldigt individuellt hur vi tar till oss. I grundskolan och gymnasiet är reflektionen central idag (det var den inte på min tid), vilket åtminstone teoretiskt borde innebära att klasskillnaderna bör krympa ännu mera på sikt.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-11 01:18:53 följande:
    Bondesamhället i södra Sverige har framproducerat ett antal väletablerade intellektuella; ska man tolka det som att synen på bildning är mer positiv än hos "arbetare"?
    Tror du inte att arbetslöshet ligger närmare sanningen?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?