• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:27:49 följande:
    Det finns olika sätt att få in "bevis". Det vanligaste när man tillsätter en post är att man tar referenser.
    Frågan är ju i så fall hur tillförlitliga dessa bevisen är jämfört med t ex. ett examensbevis från högskola.
  • Anonym

Lite OT, men får man lov att fråga varför du har två partners? Nyfiken på tänket och hur det kom sig.. hur fungerar det? svartsjuka? I min värld är det totalt obegripligt, men jag är nyfiken!

• Anonym (fyrtioblankt)

..och när det gäller de nyrika så är det faktiskt frågan om de inte ändå är en del av överklassen ändå. På samma sätt som som det finns olika grupper inom medelklassen, så måste väl ändå stinkrika och diplomater osv kunna höra till överklassen?
     Det behöver inte betyda att den mer klassiska överklassen inte rynkar på näsan åt dem.

(Precis som en medelklassmoderat kan rynka på näsan åt en medelklassmiljöaktivist, osv..eller en bohemisk medelklassetnolog kan rynka på näsan åt villagrannen, också medelklass, som åker på all-in-semester i Egypten..)

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 10:23:27 följande:
    Frågan är ju i så fall hur tillförlitliga dessa bevisen är jämfört med t ex. ett examensbevis från högskola.
    Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga.
    Det är väldigt platt.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 10:30:40 följande:
    Lite OT, men får man lov att fråga varför du har två partners? Nyfiken på tänket och hur det kom sig.. hur fungerar det? svartsjuka? I min värld är det totalt obegripligt, men jag är nyfiken!
    Det blir så väldigt OT om jag ska gå in mycket på det. Men det finns flera polys på forumet, så är du nyfiken kan du starta en tråd om det, så får du säkert en hel del svar.

I vårt fall handlar det i alla fall att vi är en slags familj som lever i en fastighet vi köpt tillsammans.
    Porslinet har svårt att räcka till när vi har släktmiddagar.
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 10:35:40 följande:
    ..och när det gäller de nyrika så är det faktiskt frågan om de inte ändå är en del av överklassen ändå. På samma sätt som som det finns olika grupper inom medelklassen, så måste väl ändå stinkrika och diplomater osv kunna höra till överklassen?
     Det behöver inte betyda att den mer klassiska överklassen inte rynkar på näsan åt dem.

(Precis som en medelklassmoderat kan rynka på näsan åt en medelklassmiljöaktivist, osv..eller en bohemisk medelklassetnolog kan rynka på näsan åt villagrannen, också medelklass, som åker på all-in-semester i Egypten..)
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:06:44 följande:
    Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga.
    Det är väldigt platt.
    Nej för referenser kan man fuska sig till genom rätt kontakter och välsmord mun.

Ett examensbevis är svart på vitt ett bevis på att man kan genomföra något och ro det i hamn, samt att man kan inhämta, bearbeta information på ett korrekt sätt.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-11 09:53:51 följande:
    Pratar man orter där det behövs en lottovinst för att kunna köpa sitt boende, så talar vi ju inte heller om medelklass. Det går heller inte att jämföra Stockholmslöner och boenden i Stockholm rakt av med resten av Sverige, då både löner och boende är markant större i Stockholmsområdet.

Jag motsäger inte att det finns klasskillnader i samhället, men nu är du själv väldigt mycket inne på det här med ekonomi. Där kan en hantverkare ha samma möjligheter som en välbetald akademiker.

Min far har alltid haft det ganska hyggligt, förutsätter jag, då han på egen hand kunde dra runt en familj på fyra personer i en normal-standard-villa i populärt område. När den sociala statusen och ekonomin är likvärdig i ett område, oberoende på om personerna som lever där är akademiker eller arbetare, så tycker jag det är att lägga allt för stor vikt vid utbildning, om man klasseparerar dem.
    (Jag vet inte hur många år sedan det kan ha varit ett tungt arbete att vara sopåkare? tjugo? tjugofem?)
    Ja, jag talar om ekonomi för enkelhetens skull, men menar bara att alla ser det inte på samma sätt som du gör, precis som du skriver, kräver det ett homogent samhälle för att det inte ska märkas skillander.  Ponera att det finns 100 hyresrätter i ett område med ett par tusen villor och att du är låginkomstattagare som bor i en av dessa hyresrätter. Majoriteten av dina grannar har förutom sina dyra villor också andra sker som välbetalda arbeten . Även om du då kanske inte har en aning om ifall de är akademiker eller inte, är jag säker på att även du skulle kategorisera in dig i en annan klass än medelklassen, även om du har mat på bordet, DVD och råd att åka utomlands årligen.

På samma sätt är jag nästan säker på att ditt klassbregrepp skulle förändras om du hamnade på en arbetsplats där du t ex var städerska och alla andra akademiker. För även om du kanske var gift med en lärare och hade hyfsad inkomst i hushållet, skulle de där akademikerna inte alls se dig som en i gänget, som medelklass. Du får gärna se dig själv som medelklass om du nu vill det, men jag tror du har fel om du tror att majoriteten av alla människor gör det. Att pengar är så primärt.

Sedan skrev du ifrån början att din manmma var undersköterska och då fick iaf jag intrycket av att hon arbetade. Inte att hon var hemmafru och att din pappa försörjde fyra personer på en lön. Nu låter det plötsligt som någon slags direktörstillvaro, och det är förstås sen annan sak.
  • Indianica
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-11 10:21:57 följande:
    Och sociala koder kan man tillägna sig och därmed kan man "bli" överklass (vilket man ju faktiskt också blir när man gifter sig in i överklassen)

När det gäller överklassen är det dock rätt tydligt att det har väldigt mycket med ett bildnings-/kulturkapital. Den övriga diskussionen här handlar om arbetarklass - medelsvensson - medelklass. Och där blandar vi äpplen och päron huller om buller.

Om man med samma stringens skulle säga att man bara kan "bli" en annan klass genom att lära sig de sociala koderna, så är det rätt tydligt att en stor del av medelsvensson faktiskt är arbetarklass och en annan del medelklass. Tittar vi på klassbegreppen och gör ekonomin och levnadsstandarden lite mindre viktig, så blir skillnaden tydligare. Det handlar om vanor och värderingar, utbildning/bildning, vad man värdesätter, hur man umgås, etc etc..
    Jag håller med dig och det vore väldigt intressant om TS helt kunde radera bort ekonomin ur sitt "klasstänk", det skulle tydliggöra saker. Att man tänker att: om inte ekonomin har betydelse för klass, viika faktorer bidrar då till att man hör hemma i en viss klass? Föreningsliv är en sak hon tagit upp, men inte något mer så vitt jag minns.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-11 11:13:43 följande:
    Jag håller faktiskt med om detta också. Det är väl rimligen så att befolkningen i stort måste ha lika stort inflytande i tolkningen som överklassen själva. Om tio personer överklass anser att Ingvar Kamprad inte är en av dem, men hundra andra anser det, så tycker jag det åtminstone bör luta åt att majoriteten har tolkningsföreträde.
    Ja, och alternativet till det du skriver, skulle ju kunna vara att de hör till en alldeles egen grupp/klass, eftersom ingen annan tycks vilja kännas vid dem Flört

Att automatiskt stoppa in de nyrika i övre medelklass är liksom inte heller rätt, eftersom likheterna med den övriga överklassen kanske t o m saknas.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?