trettioplus skrev 2011-05-11 09:53:51 följande:
Pratar man orter där det behövs en lottovinst för att kunna köpa sitt boende, så talar vi ju inte heller om medelklass. Det går heller inte att jämföra Stockholmslöner och boenden i Stockholm rakt av med resten av Sverige, då både löner och boende är markant större i Stockholmsområdet.
Jag motsäger inte att det finns klasskillnader i samhället, men nu är du själv väldigt mycket inne på det här med ekonomi. Där kan en hantverkare ha samma möjligheter som en välbetald akademiker.
Min far har alltid haft det ganska hyggligt, förutsätter jag, då han på egen hand kunde dra runt en familj på fyra personer i en normal-standard-villa i populärt område. När den sociala statusen och ekonomin är likvärdig i ett område, oberoende på om personerna som lever där är akademiker eller arbetare, så tycker jag det är att lägga allt för stor vikt vid utbildning, om man klasseparerar dem.
(Jag vet inte hur många år sedan det kan ha varit ett tungt arbete att vara sopåkare? tjugo? tjugofem?)
Ja, jag talar om ekonomi för enkelhetens skull, men menar bara att alla ser det inte på samma sätt som du gör, precis som du skriver, kräver det ett homogent samhälle för att det inte ska märkas skillander. Ponera att det finns 100 hyresrätter i ett område med ett par tusen villor och att du är låginkomstattagare som bor i en av dessa hyresrätter. Majoriteten av dina grannar har förutom sina dyra villor också andra sker som välbetalda arbeten . Även om du då kanske inte har en aning om ifall de är akademiker eller inte, är jag säker på att även du skulle kategorisera in dig i en annan klass än medelklassen, även om du har mat på bordet, DVD och råd att åka utomlands årligen.
På samma sätt är jag nästan säker på att ditt klassbregrepp skulle förändras om du hamnade på en arbetsplats där du t ex var städerska och alla andra akademiker. För även om du kanske var gift med en lärare och hade hyfsad inkomst i hushållet, skulle de där akademikerna inte alls se dig som en i gänget, som medelklass. Du får gärna se dig själv som medelklass om du nu vill det, men jag tror du har fel om du tror att majoriteten av alla människor gör det. Att pengar är så primärt.
Sedan skrev du ifrån början att din manmma var undersköterska och då fick iaf jag intrycket av att hon arbetade. Inte att hon var hemmafru och att din pappa försörjde fyra personer på en lön. Nu låter det plötsligt som någon slags direktörstillvaro, och det är förstås sen annan sak.