• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:19:59 följande:
    Pengar är en otrolig maktfaktor i vår värld.
    Vad sitter du med för operativsystem? Vem äger rättigheterna till de program du kör? Vem ligger bakom marknadsföringen till de individualiserade annonserna du stöter på när du surfar?
    Pengar kan ta en långt, men det ger inte per automatik makt i den bemärkelsen. Det krävs betydligt fler faktorer för att en människa ska ha makt. En människa kan ha stor makt över många människor men utan att äga en endaste krona.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:17:14 följande:
    Jo, men frågan är om det är intressant för den övriga befolkningen. Maktaspekten är väldigt viktig när vi kommer till att tala klass. På den lägre skalan handlar det mest om att ha makt över sitt eget liv, medan det på den andra sidan även tillkommer att ha makt över andra.
    Troligen är det inte intressant för övrig befolkning så då är denna frågeställning egentligen oviktig.
    Gates har ingen makt i överklass, men har det i lägre klasser troligen genom de jobb han tillför.
    Han är definitivt inget man blir imponerad och skrämd inför. 
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:19:59 följande:
    Pengar är en otrolig maktfaktor i vår värld.
    Vad sitter du med för operativsystem? Vem äger rättigheterna till de program du kör? Vem ligger bakom marknadsföringen till de individualiserade annonserna du stöter på när du surfar?
    Klart pengar är makt men pengar köper inga titlar. 
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:23:53 följande:
    Klart pengar är makt men pengar köper inga titlar. 
    Vad menas egentligen med en "titel"?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:22:23 följande:
    Troligen är det inte intressant för övrig befolkning så då är denna frågeställning egentligen oviktig.
    Gates har ingen makt i överklass, men har det i lägre klasser troligen genom de jobb han tillför.
    Han är definitivt inget man blir imponerad och skrämd inför. 
    Överklassen är mycket naiv om den inte tror sig styras i viss mån av Gates. Så länge som den inte helt avskärmar sig från allt vad datorer och interaktiv media heter (vilket de omöjligen kan), så har han delaktighet i deras liv.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:24:28 följande:
    Vad menas egentligen med en "titel"?
    syftar man på vilket yrke individen har eller?
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-11 12:24:28 följande:
    Vad menas egentligen med en "titel"
    Grevinna/ Greve, Markis, Hertig  och liknande.
    Aristokratiska titlar. 
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:25:47 följande:
    Överklassen är mycket naiv om den inte tror sig styras i viss mån av Gates. Så länge som den inte helt avskärmar sig från allt vad datorer och interaktiv media heter (vilket de omöjligen kan), så har han delaktighet i deras liv.
    Om du har läst ordentligt så borde du ha sett att jag skrev att de kan ha utbyte så länge det gagnar båda.
    Men han får fortfarande inte  tillgång till deras salonger.
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:26:15 följande:
    Grevinna/ Greve, Markis, Hertig  och liknande.
    Aristokratiska titlar. 
    Måste man ha en sådan titel för att kvala in i överklassen?
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-11 12:28:10 följande:
    Måste man ha en sådan titel för att kvala in i överklassen?
    I det jag personligen är upplärd till ja, men det finns nyrika och rika som även de räknas in här men de kan aldrig få tillgång till de aristokratiska salongerna/ klubbar.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?