• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:43:33 följande:
    Jag försöker ifrågasätta överklassens rätt till begreppet överklass. En kung har inte mera mandat än vad folket ger honom eller vad han med våld tillskanskat sig.
    Det är just däri "makten" ligger. När andra individer ger makten till en annan individ.
  • Ginevra
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:31:05 följande:
    I det jag personligen är upplärd till ja, men det finns nyrika och rika som även de räknas in här men de kan aldrig få tillgång till de aristokratiska salongerna/ klubbar.
    Jag skulle nog säga att Cristina Stenbeck kan betraktas som överklass i kraft av sitt arv och sin bakgrund även om hon inte kommer från någon adlig familj.
  • Anonym

gällande makt, så kan man finna dessa tendenser redan hos små barn i sandlådan. Finns barn som är mer ledartyp och såldes har mer "makt" än sina jämnåriga.

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:47:23 följande:
    Det finns otroligt många människor som är katoliker och ännu fler som Påven har makt över. Men jag tror inte du har förstått vidden av det inflytande över människors liv som Bill Gates har.
    Vad kör du själv för operativsystem på din dator? Har du sparkapital? Bankkort?

Du missar min poäng fullständigt om du tror att jag är upprörd över att pengar inte öppnar dörrar till alla platser. Alla människor är helt enkelt inte välkomna överallt. Men den sammantagna makten personen har gör att sådana saker får mindre betydelse.
    Jag har en Mac, självklart har jag  allt det du tar upp för att det gagnar mig men han kommer inte in i salongerna oavsett vad han gör.
    Nej de får inte mindre betydelse för historia och tradition är viktig i dessa krestar och man bör i varje generation tillföra något på familjeträdet.
    Utbilding är viktigt, vilka positioner man har i yrkesliv.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:49:57 följande:
    Det är just däri "makten" ligger. När andra individer ger makten till en annan individ.
    Det är precis det jag försöker säga:
    Om den samlade lägre klassen inte skulle erkänna kungens makt, så kan han heller inte behålla den med mindre än att ta till våld.
    Överklassens salonger är bara viktiga så länge det finns folk som inte kan, men vill, ta sig in i dem. Läggs makten på sidan av dessa salonger, så kommer det istället att vara aristokraterna som vill ta sig in i DE rummen.
  • Anonym (hmm)
    Ginevra skrev 2011-05-11 12:50:37 följande:
    Jag skulle nog säga att Cristina Stenbeck kan betraktas som överklass i kraft av sitt arv och sin bakgrund även om hon inte kommer från någon adlig familj.
    Hon är absolut rik, räknas till överklass men kan ej få tillträde till aristokratin.
  • tänkertill
    Ginevra skrev 2011-05-11 12:50:37 följande:
    Frågetecken där skulle jag säga. Övre medelklass kan vara väldigt rik i mina ögon. Men pengar i generationer kan nog också leda till överklass om alla andra attribut finns.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:52:46 följande:
    Det är precis det jag försöker säga:
    Om den samlade lägre klassen inte skulle erkänna kungens makt, så kan han heller inte behålla den med mindre än att ta till våld.
    Överklassens salonger är bara viktiga så länge det finns folk som inte kan, men vill, ta sig in i dem. Läggs makten på sidan av dessa salonger, så kommer det istället att vara aristokraterna som vill ta sig in i DE rummen.

Ni vet inte hur aristokratin fungerar. Det är helt klart.
  • trettioplus

2009 listar affärsmagasinet Forbes de tio mäktigaste personerna i världen såhär:

1. Barack Obama, president i USA

2. Hu Jintao, president i Kina

3. Vladimir Putin, premiärminister i Ryssland

4. Ben Bernanke, ordförande för USA:s federala centralbank

5. Sergej Brin och Larry Page, skapare av Google

6. Carlos Slim, mexikansk telemiljardär

7. Rupert Murdoch, medieboss från Australien

8. Michael T Duke, vd på Wal-Mart

9. Kung Abdullah, Saudiarabien

10. Bill Gates, grundare till Microsoft

2010 anses Hu Jintao ha den största makten.
  • trettioplus

Jag pratar inte aristokrati "hmm", jag talar om makt.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?