• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    Anonym skrev 2011-05-11 11:58:14 följande:
    Har man en examen så har man även tillhörande uppsatsarbete, detta arbete har då granskats av lärare samt genom "Ukund" eller liknande program som direkt visar utslag om det rör sig om plagiat av någon form. Så att fuska sig igenom en universitetsutbildning är omöjligt, kanske går att fuska på något mindre moment i en kurs, men i det stora hela så måste man besitta en viss kompetens för att kunna slutföra en högkoleutbildning.
    Jaja, jag har gått på högskola/universitet jag också så jag vet att alla bitar går inte att fuska sig igenom och jo, jag har också skrivit exjobb. Exjobbet är väl kanske inte så taktiskt att fuska med, men allt annat går i större eller mindre utsträckning att fuska i. Det är en samvetsfråga och straffar sig i vilket fall som helst.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:04:49 följande:
    Ska väl tillägga att det inte spelar så stor roll ifall Gates har tillträde till klubbarna eller inte. Han förfogar ändå över mera makt än dem.
    Bill gates har inte makt i den bemärkelsen eller på det sättet som t ex. en diktator i ett u-land har. Finns nog inte en själ på denna jord som är "rädd" för Bill gates, således har han inte mycket makt. Hans enda vapen är pengar, men allt här i världen kan inte köpas.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:03:43 följande:
    Frågan är om det är viktigt att klubben för inbördes beundran räknar in en eller inte, om majoriteten av övriga befolkningen anser att det är överklass man är?

Det är lite som att det inte spelar någon roll ifall ens näsa är stor i jämförelse, i de fall alla talar om att den är det, så kommer den räknas som stor.
    Majoriteten kan aldrig få en överklass att bjuda in folk de inte räknar som en av dem. Som sgt de kan göra affärer för att det gagnar båda men ej mer. Den övriga befolkningens åsikt räknas inte så mycket.
    Det är inte demokrati som gäller utan en titel och en familjehistorik. 
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-11 12:09:00 följande:
    Jaja, jag har gått på högskola/universitet jag också så jag vet att alla bitar går inte att fuska sig igenom och jo, jag har också skrivit exjobb. Exjobbet är väl kanske inte så taktiskt att fuska med, men allt annat går i större eller mindre utsträckning att fuska i. Det är en samvetsfråga och straffar sig i vilket fall som helst.
    I de flesta moment på våra kurser så har det varit en ren omöjlighet att fuska sig till att klara kurserna. Kanske ser olika ut dock på olika högskolor.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:04:49 följande:
    Ska väl tillägga att det inte spelar så stor roll ifall Gates har tillträde till klubbarna eller inte. Han förfogar ändå över mera makt än dem.
    Makt är inte allt det finns en anledning till varför  en del rika vill gifta sig till en titel. Till och med Madonna gjorde vad hon kunde för att få tillträde till de fina klubbarna i London utan att lyckas.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:10:19 följande:
    Bill gates har inte makt i den bemärkelsen eller på det sättet som t ex. en diktator i ett u-land har. Finns nog inte en själ på denna jord som är "rädd" för Bill gates, således har han inte mycket makt. Hans enda vapen är pengar, men allt här i världen kan inte köpas.
    Inte rädd i bemärkelsen "rädd för sitt liv" kanske, men det är garanterat många som blir skrämda av det inflytande han har över världsmarknad och vanor. I det stora hela skulle jag säga att han antagligen har makt att förändra fler människors liv än ett landsöverhuvud.
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:15:11 följande:
    Inte rädd i bemärkelsen "rädd för sitt liv" kanske, men det är garanterat många som blir skrämda av det inflytande han har över världsmarknad och vanor. I det stora hela skulle jag säga att han antagligen har makt att förändra fler människors liv än ett landsöverhuvud.
    Kanske än personer från lägre klasser blir imponerade och skrämda.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:15:11 följande:
    Usama bin ladin hade makt. Barack Obama har makt. Men Bill gates, han har det inte. Han har bara pengar.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 12:12:14 följande:
    Majoriteten kan aldrig få en överklass att bjuda in folk de inte räknar som en av dem. Som sgt de kan göra affärer för att det gagnar båda men ej mer. Den övriga befolkningens åsikt räknas inte så mycket.
    Det är inte demokrati som gäller utan en titel och en familjehistorik. 
    Jo, men frågan är om det är intressant för den övriga befolkningen. Maktaspekten är väldigt viktig när vi kommer till att tala klass. På den lägre skalan handlar det mest om att ha makt över sitt eget liv, medan det på den andra sidan även tillkommer att ha makt över andra.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 12:17:08 följande:
    Usama bin ladin hade makt. Barack Obama har makt. Men Bill gates, han har det inte. Han har bara pengar.
    Pengar är en otrolig maktfaktor i vår värld.
    Vad sitter du med för operativsystem? Vem äger rättigheterna till de program du kör? Vem ligger bakom marknadsföringen till de individualiserade annonserna du stöter på när du surfar?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?