• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:04:17 följande:
    Politikerförakt brukar väl annars mest tillskrivas de lägre klasserna.

Min erfarenhet av politiker är att merparten är både mera kunniga, roliga och smarta än majoritetsbefolkningen.
    Fast det här med kunnighet är just ett exempel på sådant som man rent krasst inte riktigt kan bemöta på djupet utan att vara insatt gärna via flerårig utbildning. Jag säger inte att man måste vara utbildad i allt man har en åsikt om, men har man ett specialintresse man är utbildad inom, t ex nationalekonomi som någon nämnde, ja, då är man givetvis betydligt mer kapabel än en lågutbildad sophämtare, att avgöra om en finansminister talar i nattmössan eller utelämnar viktiga variabler när han talar om samhällsekonomi. Och har man en bred utbildning, då har man naturligtvis också mycket kunskap inom många områden och kan lätt se igenom många politikers logiska luckor, särskilt om politikerna själva är lågutbildade eller inte arbetat inom ett visst område de uttalar sig tvärsäkert om.

Men är man själv lågutbildad, ja, då kan ju det mesta låta väldigt bra. Jag har själv upplevt precis det här. Min kompis blev en "politisk höjdare" och jag såg upp till honom och hans vad jag trodde var gedigna kunskaper, under många år.-Tills jag var i slutet av min utbildning ungefär och började upptäcka hur otroligt fel han hade i många frågor och hur snävt snynsätt han har. Vi är dock fortfarande goda vänner. Jag gillar honom, fast han för det mesta har fel
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 23:22:19 följande:
    Det är skillnad på att förrakta politiker och på att förakta politik.

Jag föraktar inte politik, då jag tycker att det är vädligt intressant. Jag förraktar endast just politiker, inte alla, men majoriteten av de jag har lyssnat på.
    Javisst är det skillnad, men jag anser ändå att politikerförakt i mångt och mycket handlar om att man inte har insikt i arbetet de utför och komplexiteten i många beslut.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-10 22:51:47 följande:
    Det är möjligt att jag är förd bakom ljuset, men faktum kvarstår ändå att jag aldrig definierat eller identifierat mig som arbetarklass. Min och makens uppväxtförhållanden är likartade, trots att hans båda föräldrar är akademiskt skolade när mina inte är det.
    Nu har jag följt tråden ett tag och kan inte låta bli att lägga mig i.
    Jag tror att kärnan till ditt avstånd när andra kallar dig arbetarklass är att du säger att du aldrig har identifierat dig själv som det. Men det byter ju inte att du inte är det. Jag skulle, utifrån det du har skrivit, definiera dig som (modern) arbetarklass. Visserligen medelsvensson, men medelklass och medelsvensson är ju inte samma sak. Att göra en klassresa gör man inte "över en natt" som många har påpekat. Själv kommer jag aldrig kunna bli överklass hur mycket jag än gärna skulle vilja (fast varför skulle jag vilja det?). Jag är fast i medelklassen och trivs bra med det. En typiskt medelmedelklass tycker jag själv.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 23:16:08 följande:
    Det var inte meningen att förolämpa dig, men på basis av det jag ser i den här disskussionen så utgår du ju bara ifrån dig själv och dina egna teorier när du analyserar din situation. Jag vet inte var du tar del av "det ena och det andra" någonstans, men eftersom du i princip aldrig hänvisar till någon slags vedertagen forskning i dina påståenden, blir då jag osäker på var du säker kunskap om saker. Och det är inte ovanligt att folk älskar populärvetenskap och använder det som sin bibel och inget konstigt med det. Men jag tror å andra sidan inte du tycker du behöver inputs ifrån andra håll, utan att du gör dina analyser själv bäst.
    Liksom de flesta, är jag nog inte medveten om exakt varifrån allt som bygger min omvärldsbild kommer ifrån. Som flitigt diskuterande individ är källorna till mera luddiga områden som klasstillhörighet mindre intressanta än erfarenheterna från dem som deltar i diskussionen, tycker jag. Det är också långt mera intressant att diskutera tolkningarna av min klasstillhörighet än det är att placera mig i ett egentligt fack. Jag är rätt säker på vad jag uppfattas som IRL i alla fall, så i det avseendet är ju tråden ganska onödig.

Jag antar att det ligger samma drivkraft bakom den här typen av diskussion, som att jag bjuder in Jehovas på kaffe, trots att jag orubblig ateist.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:25:02 följande:
    Javisst är det skillnad, men jag anser ändå att politikerförakt i mångt och mycket handlar om att man inte har insikt i arbetet de utför och komplexiteten i många beslut.
    Det enda som krävs för att bli en politiker i detta landet, är en välsmord mun. Med en sådan kan man ta sig till toppen, är bara att titta på flertalet olika partiledare som suttit de senaste åren.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:36:33 följande:
    Jag antar att det ligger samma drivkraft bakom den här typen av diskussion, som att jag bjuder in Jehovas på kaffe, trots att jag orubblig ateist.
    Detta är lite intressant tycker jag. Det är precis som i denna tråd Skrattande Du bjuder in till diskussion men egentligen är du väldigt fast i ditt tyckande om vilken klasstillhörighet du har. Orubblig skulle man kunna säga.

Själv bjuder jag inte in JV på kaffe då dygnet inte har tillräckligt många timmar för det... 
  • Anonym
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:40:51 följande:
    Detta är lite intressant tycker jag. Det är precis som i denna tråd Skrattande Du bjuder in till diskussion men egentligen är du väldigt fast i ditt tyckande om vilken klasstillhörighet du har. Orubblig skulle man kunna säga.

Själv bjuder jag inte in JV på kaffe då dygnet inte har tillräckligt många timmar för det... 
    Jag funderar starkt på att sätta upp en lapp på dörren där det framgår att säljare, politiker och jehovas inte behöver göra sig besvär att ringa på våran dörr. Är ett jävla spring på politikerna här om dagarna nu när det snart är dags för omval!
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 23:24:56 följande:
    Fast det här med kunnighet är just ett exempel på sådant som man rent krasst inte riktigt kan bemöta på djupet utan att vara insatt gärna via flerårig utbildning. Jag säger inte att man måste vara utbildad i allt man har en åsikt om, men har man ett specialintresse man är utbildad inom, t ex nationalekonomi som någon nämnde, ja, då är man givetvis betydligt mer kapabel än en lågutbildad sophämtare, att avgöra om en finansminister talar i nattmössan eller utelämnar viktiga variabler när han talar om samhällsekonomi. Och har man en bred utbildning, då har man naturligtvis också mycket kunskap inom många områden och kan lätt se igenom många politikers logiska luckor, särskilt om politikerna själva är lågutbildade eller inte arbetat inom ett visst område de uttalar sig tvärsäkert om.

Men är man själv lågutbildad, ja, då kan ju det mesta låta väldigt bra. Jag har själv upplevt precis det här. Min kompis blev en "politisk höjdare" och jag såg upp till honom och hans vad jag trodde var gedigna kunskaper, under många år.-Tills jag var i slutet av min utbildning ungefär och började upptäcka hur otroligt fel han hade i många frågor och hur snävt snynsätt han har. Vi är dock fortfarande goda vänner. Jag gillar honom, fast han för det mesta har fel
    Det beror ju på vad menar med bildning givetvis. Jag ser det också som självklart att en minister ska ha adekvat kunskap i sitt område. (HUR vederbörande skaffat sig detta ser jag som mindre viktigt) Men utifrån min ståndpunkt är det tydligt att politiskt aktiva personer i gemen har större förståelse för sammanhang och mera djupdlade kunskaper i ämnen man berör, än den allmänna befolkningen tenderar att visa upp. Sedan ser jag det inte som politikerns jobb att vara kunnig i allt man ska besluta om, utan snarare kunna bedöma vilka uppgifter som är lämpliga till beslutsunderlag.

Sedan kan jag hålla med om att mediaträning och rädslan att bli ställd till svars gör att få politiker vågar tala till folket och samtidigt säga någonting.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:34:11 följande:
    . Visserligen medelsvensson, men medelklass och medelsvensson är ju inte samma sak.
    Enligt...?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:40:51 följande:

Jag tycker det är intressant att höra vad de har att säga, även om jag inte håller med. Detsamma gäller absolut denna tråd. Jag har inget egentligt behov av att andra ska definiera min situation (jag vet ju själv var jag står), men det är en bra utgångspunkt för i sig. Många intressanta tankar och vinklar har fått lufta sig i tråden så här långt.

En av fördelarna med att inte arbeta aktivt är just att man kan bjuda in JV på kaffe
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?