• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • SmilingCoast
    trettioplus skrev 2011-05-10 07:44:53 följande:
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
    Jag har inte funderat mycket över det, men definierar nog svensson väldigt brett: 

Man har boende som varken ligger i slumområde eller finaste gatan i sta'.

Inget drogberoende, inget synligt alkoholberoende.  

Inte känd i breda lager av allmänheten.

Intressen, yrke och bakgrund kan sticka ut ordentligt från normen innan det inte är fråga om svensson längre.

Vissa saker kan vara typiskt svensson (Villa, volvo, vovve, foppatofflor och flintastek), men är långt ifrån en förutsättning för svensson-status.

De flesta i Sverige är svensson, skulle jag säga. Det handlar inte om att begreppet är meningslöst, utan visar snarare på att de flesta i Sverige ligger i mitten. 
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 13:54:53 följande:
    Annan intressant sak som belyser status är detta med barn. För om man befinner sig i en vad omgivningen uppfattar som låg social klass, då anses det sällan vara av godo att ha flera barn (det sänker snarare statusen om man har låg inkomst och låg utbildning, men många barn), medan det i medelklassen håller på (troligen) att bli en statussymbol att ha tre barn, för det visar att det som anses nödvändigt för att fostra goda medborgare finns det gott om (främst kapital och tid).

Och så är det ju med allt, beroende på vad ens omgivning uppfattar som hög status omformas vår egen status i kontakt med människor. Om man befinner sig i ett gäng lågutbildade individer med dålig ekonomi som kanske aldrig fick chansen att studera, kan man få hög stats och social klass pga av man då har så mycket bättre ekonomi och utbildning än dem. Titta bara på småbygder. En person med en månadslön på 40 000 kr och en mellanchefsposition på ett mindre företag, kan där få jättehög status oc
    Intressanta aspekter. Jag undrar om det sedan inte är någon kritisk gräns någonstans vid fyra barn, för att behålla sin status?

Kanske är det mycket så att klass i mångt och mycket är en lokaliseringsfråga. Jag tänker delvis på bruksortsexemplet i tråden, skillnaden i kultur i storstaden kontra mindre orter och dessutom hur svårt det är att som invandrare behålla sin sociala status.
  • trettioplus
    Thursday skrev 2011-05-10 16:17:00 följande:
    Jag måste ju erkänna att jag alltid blir sjukt irriterad på folk som gafflar om att högre utbildning minsann inte är så mycket värt, för de har minsann livserfarenhet. Men sen när är högre utbildning ett vaccin mot att lära sig saker på andra sätt? Är vi jämngamla och jag har akademisk examen men inte du, vad är det då som säger att jag dessutom saknar erfarenhet av livet? Jag som trodde att det var det jag varit upptagen med de senaste 33 åren?
    Jag vet inte om det är mig du syftar på i det här inlägget, men i så fall vill jag inkomma med en protest. Jag tycker nämligen inte alls att jag ägnar mig åt gafflande för att jag vägrar låta mina utbildningar och erfarenheter negligeras av institutionsblinda.
    Den tid du ägnade åt att studera, förkovrade jag mig i föreningslivet och lärde mig motsvarande mängd kunskaper. Den utbildningen räknas inte i högskolepoäng, men är lika viktig. Den större delen av mina ky-poäng är dessutom inlästa i ett alldeles fantastiskt studieklimat.
  • Lavish
    trettioplus skrev 2011-05-10 19:51:27 följande:
    Intressanta aspekter. Jag undrar om det sedan inte är någon kritisk gräns någonstans vid fyra barn, för att behålla sin status?

Kanske är det mycket så att klass i mångt och mycket är en lokaliseringsfråga. Jag tänker delvis på bruksortsexemplet i tråden, skillnaden i kultur i storstaden kontra mindre orter och dessutom hur svårt det är att som invandrare behålla sin sociala status.
    Beror nog på hur rik man är. Kollade på dokumentären om kennedy familjen och där hade dom ju 9 ungar per familj, nu kanske inte det är direkt överförbart på Sverige 2011.

Jag tänker att i översta societeten är det inget problem med fler barn än 4. Eftersom man kan anställa barnflickor som sköter större delen av arbetet med dem och har så mycket pengar att ett barn eller 8 inte påverkar ekonomin. Det enda problemet är väl möjligtvis att kvinnan framstår mest som en avelskossa om hon ska vara på tjocken för jämnan.

Men i vanliga medelklassen är det förståss ett problem med hur många barn som helst eftersom man fortfarande tar hand om dem själv och de antagligen påverkar familjens ekonomi.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 16:59:50 följande:
    Nja, nu var ju inte dialogen huruvida vi önskar oss den andras liv här i tråden... Och en bakgrund/uppväxt går ju inte att "skaffa sig". Jag menar inte att du skulle vilja ha som jag, för vi verkar olika i fler aspekter .

Och som fler har skrivit handlar klassamhället om mer än monetära aspekter. Klar ni kan köpa en villa och sommarstuga precis som vi, och vi skulle kunna bo på en gård på landet. För även i mitt ganska välbärgade villaområde finns det ju boende jag utifrån denna debatt klassa som arbetarklass. Pengar är en del, men inte allt.
    Jag kanske är blind, men jag ser inte riktigt de där monumentala skillnaderna i uppväxt. Det är uppenbarligen inte helt lätt att beskriva känslan av sin barndom.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-10 17:07:36 följande:
    Det var mitt inlägg. Men jag tog dessa poster nästan direkt från TS, så i grunden är det dina saker jag jämför med. Jag radade upp dem för att se dem bättre
    Och ändå radade du upp dem för en jämförelse om det inte säger någonting? Du får ursäkta om jag inte förstår poängen med din upplevelse att ha en så olik livssituation baserat på sådant som du ändå inte säger går att använda som beskrivning för detta.
  • Anonym (B)
    SmilingCoast skrev 2011-05-10 19:36:33 följande:
    Skarp iakttagelse! Precis så är det. 

Tittar jag runt bland släkt, vänner och bekanta finns det en handfull exempel på detta, både sådana som nu har "avancerat till sin rätta plats" och de som fortfarande är inne i en övergående fas...

T.ex. en barndomsvän som utbildade sig till sjuksköterska - det är nog först nu jag inser att hon faktiskt är sjuksköterska, och inte bara håller på med det tills vidare. 
    Det var ett annat bra exempel på det i tråden innan. Om någon som hade gått på internatskola och verkade vara riktigt "överklassbarn" och som sedan levde strandliv i Afrika med sina barn. Inte blir hon arbetarklass för det, oberoende av sin inkomst.
  • trettioplus
    Anonym (ang flds utb) skrev 2011-05-10 14:50:03 följande:
     Ang TS fråga så tycker jag att hon verkar vara socialgrupp 3, just utifrån sin beskrivning av sina förhållanden.
    Det här får du förklara närmare, eftersom det måste vara det mest fördomsfulla uttalandet i tråden som jag reagerat på.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Arbetarklass. Du arbetar för din lön, lever inte på kapital och har en arbetarbakgrund.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 20:51:05 följande:
    Arbetarklass. Du arbetar för din lön, lever inte på kapital och har en arbetarbakgrund.
    Med de här definitionerna blir större delen av sveriges befolkning arbetarklass, snarare än medelklass. Det köper jag inte.
    Vi får nog konstatera att arbetarbegreppet är otroligt urvattnat 2011.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?