• Anonym (B)

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (philippa) skrev 2011-05-10 15:48:46 följande:
    Jag vill också ha hjälp med klassificering och veta vad ni tycker! Min mamma är mellanchef på stor bank och pappa har gått på handels och är vd för ett företag med 700 anställda. Båda har flera styrleseuppdrag. Vi har alltid haft hus sommarhus fjällstuga och segelbåt. Väldigt många bilar. Ingen i min släkt har någonsin skolt sig eller varit arbetslös. Vi pratar ALDRIG om pengar eller vad något kostar. Vi äter söndagsmiddag ihop fortfarande och det är tre rätter. Det är mycket fester och då hålls det tal. Alla i släkten reser mycket men ingen har varit på charterresa efter att man fyllt 25. Sambotiden är kort för alla och bröllopen och dyra. Alla studerar länge oavsett talang. Min mormor hade väldigt lång akademisk utbildning men har aldrig tjänat en krona. Hon har alltid haft hemhjälp flera gånger i veckan som städade tvättade manglade och lagade mat. Vi har alltid haft städhjälp och ofta lämnat in tvätt. Alla samlar på konst och är intresserade av vin. Kvinnorna läser massor. Det har spelats golf i min familj sedan början av 70 talet men ganska lite numera. Vi har alltid färska snittblommor på många ställen i hemmet. Ingen har någonsin handlat på ikea. Ingen har någonsin haft övervikt. Inga kvinnor svär någonsin. Jag har haft häst i hela mitt liv och har fortfarande. Skulle någon i släkten tatuera sig tror jag man skulle ringa en ambulans. Alla är sportiga.
    Medelklass/övre medelklass skulle jag säga. Som någon annan sa så handlar det inte nödvändigtvis om inkomst och även om du växt upp med mycket pengar så skulle jag säga att det känns som lite för mycket "bry" för att kallas överklass. Söndagsmiddag, snittblommor, aversion mot svordomar, tatueringar och Ikea, fjällstuga och massa "måsten" - allt det är klassisk medelklass.

Ungefär som jag innan jag bildade egen familj.
  • Anonym (B)
    SmilingCoast skrev 2011-05-10 19:36:33 följande:
    Skarp iakttagelse! Precis så är det. 

Tittar jag runt bland släkt, vänner och bekanta finns det en handfull exempel på detta, både sådana som nu har "avancerat till sin rätta plats" och de som fortfarande är inne i en övergående fas...

T.ex. en barndomsvän som utbildade sig till sjuksköterska - det är nog först nu jag inser att hon faktiskt är sjuksköterska, och inte bara håller på med det tills vidare. 
    Det var ett annat bra exempel på det i tråden innan. Om någon som hade gått på internatskola och verkade vara riktigt "överklassbarn" och som sedan levde strandliv i Afrika med sina barn. Inte blir hon arbetarklass för det, oberoende av sin inkomst.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?