Inlägg från: SmilingCoast |Visa alla inlägg
  • SmilingCoast

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    Någon form av medelklass, skulle jag säga. 

Jag tror att många av de som klassar dig som arbetarklass utgår ifrån de markörer som vanligtvis avgör klass - bakgrund, utbildningsnivå, inkomst. Även om det talar för att du skulle tillhöra arbetarklass anar jag vissa mer personliga karakteristika som snarare talar för just medelklass. 

- Du startar en tråd om din klass, men verkar mer nyfiken och diskussionslysten än styrd av andras syn på dig. 
    - Du för dig väl i diskussionen, utan att bli arg eller distraherad. 
    - Föreningsengagemanget

Framförallt upplever jag att du gjort medvetna val om var du vill hamna i livet, inte att du är där du hamnade. 

• SmilingCoast
    Londoner skrev 2011-05-09 19:26:24 följande:
    Ja, jag ser nog medelklass och medelsvensson som skilda saker ocksa. Jag tanker sossearbetare nar jag tanker Svensson.
    Är det här något de flesta tycker? 

Själv skulle jag kategorisera mig som medelklass/ övre medelklass, beroende lite på definitionen, och en solklar Svensson.

Var går gränsen för Svensson?  
  • SmilingCoast
    Lavish skrev 2011-05-10 10:10:37 följande:
    Ja, och det är också därför en person av medelklass bakgrund inte blir arbetare bara av ett manuellt arbete och en hyreslägenhet i förorten. Därför att det är underförstått att det är ett tillfälligt tillstånd, en fas. Förr eller senare kommer man ändå skaffa sig en utbildning, ett mer kvalificerat jobb och ett mer ståndsmässigt boende. Sen blir det förståss inte så för alla, men man kan nästan räkna på att familjen LÄNGE kommer ha inställningen att personens livssituation är något övergående innan man intar sin rätta plats i tillvaron...
    Skarp iakttagelse! Precis så är det. 

Tittar jag runt bland släkt, vänner och bekanta finns det en handfull exempel på detta, både sådana som nu har "avancerat till sin rätta plats" och de som fortfarande är inne i en övergående fas...

T.ex. en barndomsvän som utbildade sig till sjuksköterska - det är nog först nu jag inser att hon faktiskt är sjuksköterska, och inte bara håller på med det tills vidare. 
  • SmilingCoast
    trettioplus skrev 2011-05-10 07:44:53 följande:
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
    Jag har inte funderat mycket över det, men definierar nog svensson väldigt brett: 

Man har boende som varken ligger i slumområde eller finaste gatan i sta'.

Inget drogberoende, inget synligt alkoholberoende.  

Inte känd i breda lager av allmänheten.

Intressen, yrke och bakgrund kan sticka ut ordentligt från normen innan det inte är fråga om svensson längre.

Vissa saker kan vara typiskt svensson (Villa, volvo, vovve, foppatofflor och flintastek), men är långt ifrån en förutsättning för svensson-status.

De flesta i Sverige är svensson, skulle jag säga. Det handlar inte om att begreppet är meningslöst, utan visar snarare på att de flesta i Sverige ligger i mitten. 
  • SmilingCoast
    trettioplus skrev 2011-05-11 12:48:55 följande:
    Så du skulle som arbetsgivare lita blankt på ett examensbevis och inte bry dig om att ta referenser? Jag skulle inte vara så naiv.
    Vanligtvis är relevant examen en av  förutsättning för själva intervjun, medan referenser kommer in i ett senare skede i rekryteringen. 

Att en person läst in exempelvis en civilekonomutbildning utanför skolvärlden kommer inte att hjälpa den i en normal rekrytering - rekryteraren har helt enkelt inte möjlighet att undersöka kunskapsnivån.  
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?