• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-10 12:04:01 följande:
    Som jag ser det, så är man en enhet, inte två personer av olika klass i ett äktenskap.

Självklart kan man leva på andras fördelar - jag gör det i praktiken hela tiden
    Parasit där...
  • tahira
    Anonym (?) skrev 2011-05-10 11:30:45 följande:
    Oj, jag skulle nog säga att du kom från en överklassbakgrund...Bohemisk sådan kanske, men ändå överklass. Arbetare väljer sällan att leva enkelt strandliv...
    Haha, det kanske är sant.

Jag menade mer att jag växte upp så. De första åren med hemmamamma och en pappa som hade en fish farm (!) och ibland arbetade på ett hotell i byn och de senare åren med en ensamstånde servicearbetande mamma i en liten lägenhet. Nu är pappa filmproducent och vad mamma gör är lite oklart, men det går ingen nöd på henne. Men så var det .

Det skulle ju kunna vara så: Mamma och Pappa från "överklassbakgrund", jag "från arbetarklassbakgrund" och genom klassresa nu i medelklassen. Eller så var jag aldrig arbetarklass, men upplevde mig själv som det?

Det är inte alltid helt uppenbart.
  • trettioplus
    hugskott skrev 2011-05-10 11:50:25 följande:
    Intressant, själv studerar jag till socionom och känner att knappt någon av mina vänner längre platsar i min värld för deras uppfattning om saker går för djupt isär med min. Det är skitjobbigt! Du kan knappast på förhand veta det, men för många blir det oundvikligt att byta umgänge.

Ang att studera vidare finns det många studier som visar att arbetar och medelklass studerar vidare i hög grad idag, men de väljer ofta kvinnodominerade utbildningar med låg akademisk status ( typ förskolelärare, socionom).

Sen vill jag också poängtera att det talas en hel del om klassresor, men det är faktiskt rätt ovanligt, men folk vill gärna tro att det är vanligt. Och har man gjort en klassresa kan man se att man hade det kulturella kapitalet från början. Precis som Indianica säger är det en viktigare klassmarkör än pengar.
    Tror du inte att det där beror mycket på storleken på ort, helt enkelt?
    Jag är uppvuxen intill en mellanstor stad som har "allt man behöver" inklusive närhet till storstad. Det är lättare att välja umgänge efter intressen och värderingar då, än om man bor på liten ort (i synnerhet innan Internet blev stort). Merparten av den umgängeskrets jag känner mig mest hemma med  har jag fått genom föreningslivet och då är det kanske inte så underligt att samhörigheten skulle bistå även med lite extra utbildning?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 12:06:32 följande:
    Parasit där...
    Jepp!
    Nu tror jag att jag ska bli självförsörjande bonde eller så. Bondekastet here I come! ;)
  • mikroE
    Björnmossa skrev 2011-05-09 22:37:42 följande:
    Apropå hur man lyckas i skolan.

Jag kommer från en medelklassbakgrund (båda föräldrarna akademiker). Det har alltid varit en självklarhet att jag skulle ta examen från universitetet. Därför har jag aldrig varit rädd att misslyckas. Därför har jag vid mer än ett tillfälle druckit öl istället för att plugga, missat tentan och fått tenta om. Jag tog examen några år senare än tänkt. En nära vän med arbetarbakgrund var tvärtom. Hon pluggade hårt, tog alla tentorna direkt och avlade examen efter fyra år blankt. För henne var det extremt viktigt att lyckas. Hon fick all pepp hemifrån och sådär, men jag tror ändå att det var skillnad, hennes föräldrar var inte sådär lugnt övertygade som mina var. Hon är bättre akademiker än jag för jag behövde aldrig bevisa nåt.
    Känner igen mig i din vän. Det hade aldrig varit accepterat från min familj att dra på sig en massa omtentor. Att plugga på universitet är en lyx och något man ser till att förvalta om man tar den chansen. Jag gjorde en enda tenta på omtentatillfället och då var det för att den ordinarie tentan krockade med en annan kurs jag läste och inte för att jag inte klarade tentan första gången. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag hade gjort som du eftersom jag fick nog frågor från min familj om när jag skulle börja jobba och sluta gå och 'dra runt på universitetet'. Jag kan nästan önska att jag känt mig friare att ha mer kul under universitetstiden eftersom den tog ju slut så fort för mig jämfört med andra jag känner som dragit ut kurser som borde ha klarats av på 4-5 år till att ta 7-8. Jag älskade att plugga men det är också skönt att ha gått vidare.
  • Indianica
    tahira skrev 2011-05-10 11:51:11 följande:
    Jo, det med privatskolorna är lite speciellt. För min mammas del så innebar det många av hennes vänner kom just från överklassbakgrund och det var mycket oskrivna regler om hur man skulle "föra sig" och bete sig. Hon avskydde det visserligen och har knappt kontakt med någon därifrån längre.

Det är svårt att definiera sitt eget umgänge. Vi mammor till barn på sonens skola bjuder med varandra på spa och helger i Nice och går på teater och konstutställningar tillsammans när vi får tid. Om jag och min man gör någonting tillsammans så blir det antingen själva eller sociala tillställningar för hans jobb.

Men om man säger såhär: Om någon bett mig definiera mig själv när jag var 14, hade rätt dålig koll på släkthistorien och bodde i en liten lägenhet i Lund med min mamma som var restaurangföreståndare så hade jag sagt att jag var arbetarklass. Nu tycker jag ju inte att jag är det, men om det är uppväxten som definierar - som vissa verkar tycka - så borde det kanske vara så? Eller skall man se just mammas generation som "förlorad" och nu är vi back on track
    Det är ju lite knepigt att placera sig i en klass när man har med sig olika delar ifrpn olika klasser, som många har.

Jag har t ex en lite speciell situation. En välutbildad förälder och en lågutbildad. Vi hade kanske något över medelinkomst under min uppväxt. Jag har läst humaniora länge på universitetet. Min man har en "högstatusutbildning" som inneburit många år på universitetet, samt en doktorsexamen före han läste den. Hans föräldrar är välutbildade.

Men edan jag tjänar väldigt lite pengar och inte alls jobbar sommartid, har min make en inkomst på minst 60 000 kr per månad. Vi bor i en dyrare villa och har det hyfsat gott materiellt sätt. Jag har svårt att placera mig i en klass, men pga vår ekonomi anser jag att vi kan aldrig vara arbetarklass, och jag tycker nog att även om man helt saknar kulturellt kapital (t e utbildning) kan man inte vara "arbetarklass" om man  har en hel del pengar att röra sig med, som man tjänar varje månad. Jag talar inte om att leva på arv eller dylikt, men är man välavlönad, har man i regel gjort någon form av karriär, med eller utan utbildning och är är man väl åtminstone medelklass.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-10 11:40:44 följande:
    Nu är det ju så mycket mer än studierna som påverkar, har vi kommit fram till. Det går inte heller riktigt att jämföra rakt av, då tiderna förändras. Mina föräldrar är så pass gamla att det var fint att ta gymnasieexamen. Så samtidigt som de på den tiden hade sk. arbetarjobb, så är det övriga helt klart av medelklasskaraktär. Att min uppväxt är medelklass och medelsvensson har jag aldrig betvivlat.

Ja, de har tydligen sänkt insatsen för aktiebolag. Och det stämmer att man tidigare talade om att "det alltid var bättre att starta AB", men det vore dumt att hävda i dagsläget.
    Ja tiderna förändras och förr var ju de facto gymnasieutbildningen en fullt gångbar utbildning för ett "bra" arbete, medan det idag inte räcker till, så vida man inte vill ha ett typiskt "arbetaryrke".
    Sedan kan man väl starta ett företag och hoppas på det bästa även om man kanske bara gått gymnasiet och för den del fungerar detta bra, det beror ju på vilken branch det är man satsar på, men i regel ger en högre utbildning, snabbare anställning,högre lön och lönen brukar sammanfalla med klass.
  • Anonym (fyrtioblankt)
    Indianica skrev 2011-05-10 12:44:20 följande:
    Det är ju lite knepigt att placera sig i en klass när man har med sig olika delar ifrpn olika klasser, som många har.

och jag tycker nog att även om man helt saknar kulturellt kapital (t e utbildning) kan man inte vara "arbetarklass" om man  har en hel del pengar att röra sig med, som man tjänar varje månad. Jag talar inte om att leva på arv eller dylikt, men är man välavlönad, har man i regel gjort någon form av karriär, med eller utan utbildning och är är man väl åtminstone medelklass.

*fundersam*
    Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.

Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
    Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
    Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.

De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..

• Indianica
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 11:36:40 följande:
    Din sista mening är ett väldigt kärnfullt avslut, du är en duktig retoriker! Ditt uttalande säger mig att om det är något du verkligen har, så är det just självinsikt. Och integritet!

Jo, jag måste hålla med dig om att skribenten du svarade till nog har en del fördomar om arbetarklassen. Det är inget konstigt med det, hon har helt enkelt inte umgåtts så nära med alltför många människor i arbetarklassen. Det hon säger om arbetarklassen är hämtat från 60-talet och det har hänt massor sedan dess. Min farmor lyssnar jämt på P1, hon har sexårig folkskola och hon förstår definitivt vad som sägs på radio. Att påstå att arbetarklassen är totalt världsfrånvänd och inte fattar vad som avhandlas i programmen är som att säga att arbetarna är en skock imbeciller.

Just det du säger om att akademiker många gånger har en övertro till sin utbildning är helt sant! Jag blir totalt rabiat varenda gång en nyexad 22-åring tror sig ska kunna bräcka en som har 25 års arbetslivserfarenhet inom området. Det väsentligaste lär man sig på jobbet, inte i skolbänken. Jag har nog haft direkt nytta av kanske 1/3 av min högskoleutbildning, resten hade jag kunnat hoppa över.
    Det mest irriterande ii hela diskussionen är att det är inte alls mina fördomar, det finns otroligt många undersökningar om just detta, medan ni hänvisar till privata erfarenheter som allts ska vara allmängiltiga?!!. Ni som är nyfikna: Läs böcker (Bourdieu t ex) läs avhandlingar och undersökningar, läs Ronny Ambjörnsson eller Fanny Ambjörnsson, finns otroligt mycket skrivet om klasser, riktiga undersökningar som är gjorda. Men visst känner jag igen mycket hos de "arbetare" jag känner.

Jag säger inte att arbetare är imbeciller, men det är så att de flesta inte är intresserade av att t ex lyssna på radioprogram om Palestina etc, man tittar hellre på t ex Bg Brother eller lyssnar på P 3. det är inte komstigare än att högutbildade oftast bor i andra bostadsområden än lågutbildade. Men visst handlar lyssnande och även läsande också om att öva upp sin förmåga. Jag förstod t ex ingenting på en av mina första kurser när vi skulle läsa om postkolonialism, en engelsk bok av Edward Said som jag grät blod över, men sedan har jag lärt mig att förstå den typen av texter mycket bättre och kan frivilligt söka mig till dem. Med det inte sagt att jag förut var en imbecill.

Sedan om din folkskolemormor lyssnar på P 1, det är inte relevant för majoriteten.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 12:56:10 följande:

*fundersam*
    Ja, det har du nog rätt i. En hel del nyrika är nog arbetarklass i det kulturella kapitalet, men överklass när det kommer till ekonomi. Och då borde rimligtvis vissa också landa i medelklassen, men med ett arbetar-kulturkapital.

Börjar fundera lite på mina farföräldrar:
    Farmor: fattig adel som lyckades gifta sig rikt och rädda sig själv ur fattigdomen.
    Farfar: arbetarpojke som jobbade sig upp från springpojke till VD och ägare i stor firma.

De var så tydlig överklass, men jag tror att farfar ibland dundrade runt som en nyrik kan göra och att farmor fick stå för "förfiningen". Men, det är lustigt, för jag VET ju att farfars bakgrund var en arbetarbakgrund, men jag ser honom ändå som överklassdirektör - när det gäller överklassen tror jag att det faktiskt är en hel del i vanor och attityder som ligger nära arbetarklassen, medan medelklassen är lite ängslig av sig..

I mina ögon kan en nyrik aldrig bli överklass. Utan enbart övre medelklass. Överklassen har en titel som inte kan köpas för pengar. Med den kommer en förfining som man växer upp med. De små tecknen som  de flesta folk inte inser som skiljer dem åt.
    Men person med titel kan också ha mindre pengar men ändå ha en överklass uppfostran. 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?