Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 11:36:40 följande:
Din sista mening är ett väldigt kärnfullt avslut, du är en duktig retoriker! Ditt uttalande säger mig att om det är något du verkligen har, så är det just självinsikt. Och integritet!
Jo, jag måste hålla med dig om att skribenten du svarade till nog har en del fördomar om arbetarklassen. Det är inget konstigt med det, hon har helt enkelt inte umgåtts så nära med alltför många människor i arbetarklassen. Det hon säger om arbetarklassen är hämtat från 60-talet och det har hänt massor sedan dess. Min farmor lyssnar jämt på P1, hon har sexårig folkskola och hon förstår definitivt vad som sägs på radio. Att påstå att arbetarklassen är totalt världsfrånvänd och inte fattar vad som avhandlas i programmen är som att säga att arbetarna är en skock imbeciller.
Just det du säger om att akademiker många gånger har en övertro till sin utbildning är helt sant! Jag blir totalt rabiat varenda gång en nyexad 22-åring tror sig ska kunna bräcka en som har 25 års arbetslivserfarenhet inom området. Det väsentligaste lär man sig på jobbet, inte i skolbänken. Jag har nog haft direkt nytta av kanske 1/3 av min högskoleutbildning, resten hade jag kunnat hoppa över.
Det mest irriterande ii hela diskussionen är att det är inte alls mina fördomar, det finns otroligt många undersökningar om just detta, medan ni hänvisar till privata erfarenheter som allts ska vara allmängiltiga?!!. Ni som är nyfikna: Läs böcker (Bourdieu t ex) läs avhandlingar och undersökningar, läs Ronny Ambjörnsson eller Fanny Ambjörnsson, finns otroligt mycket skrivet om klasser, riktiga undersökningar som är gjorda. Men visst känner jag igen mycket hos de "arbetare" jag känner.
Jag säger inte att arbetare är imbeciller, men det är så att
de flesta inte är intresserade av att t ex lyssna på radioprogram om Palestina etc, man tittar hellre på t ex Bg Brother eller lyssnar på P 3. det är inte komstigare än att högutbildade oftast bor i andra bostadsområden än lågutbildade. Men visst handlar lyssnande och även läsande också om att öva upp sin förmåga. Jag förstod t ex ingenting på en av mina första kurser när vi skulle läsa om postkolonialism, en engelsk bok av Edward Said som jag grät blod över, men sedan har jag lärt mig att förstå den typen av texter mycket bättre och kan frivilligt söka mig till dem. Med det inte sagt att jag förut var en imbecill.
Sedan om din folkskolemormor lyssnar på P 1, det är inte relevant för majoriteten.