• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym (Smygsosse)
    Indianica skrev 2011-05-10 13:00:59 följande:
    Det mest irriterande ii hela diskussionen är att det är inte alls mina fördomar, det finns otroligt många undersökningar om just detta, medan ni hänvisar till privata erfarenheter som allts ska vara allmängiltiga?!!. Ni som är nyfikna: Läs böcker (Bourdieu t ex) läs avhandlingar och undersökningar, läs Ronny Ambjörnsson eller Fanny Ambjörnsson, finns otroligt mycket skrivet om klasser, riktiga undersökningar som är gjorda. Men visst känner jag igen mycket hos de "arbetare" jag känner.

Jag säger inte att arbetare är imbeciller, men det är så att de flesta inte är intresserade av att t ex lyssna på radioprogram om Palestina etc, man tittar hellre på t ex Bg Brother eller lyssnar på P 3. det är inte komstigare än att högutbildade oftast bor i andra bostadsområden än lågutbildade. Men visst handlar lyssnande och även läsande också om att öva upp sin förmåga. Jag förstod t ex ingenting på en av mina första kurser när vi skulle läsa om postkolonialism, en engelsk bok av Edward Said som jag grät blod över, men sedan har jag lärt mig att förstå den typen av texter mycket bättre och kan frivilligt söka mig till dem. Med det inte sagt att jag förut var en imbecill.

Sedan om din folkskolemormor lyssnar på P 1, det är inte relevant för majoriteten.

Undersökningar är många gånger mer eller mindre stickprovsmässiga. Statistik är en dålig måttstock på hur livet verkligen är då man även träffar på extremfallen som sorterats bort då man beräknat medianen och så vidare. Så våra privata erfarenheter är lika relevanta som vilka undersökningar som helst. Bara för att någon gjort en avhandling innebär det inte per automatik att det är hela sanningen, det är doktorandens sanning. Så betrakta hellre våra erfarenheter som statistiska data som inte var med i undersökningen. Vi har ju inte fel.

Läsa avhandlingar, ja du, när ska man hinna med det med två barn? Finns de som talböcker så man kan lyssna på dem i bilen? Men jo, jag har hört talas om Ambjörnsson, arbetargrabben som doktorerade. Han hade dessutom namnet emot sig...Ronny. Hur många sådana stackare har blivit dömda innan de ens öppnat munnen för att deras föräldrar gillade namnet de gav sitt barn. Jaja.

Jag vägrar ändå tro att den äldre generationen i gemen, som sällan har mer än folkskola i bagaget eller kanske realexamen, sitter och tittar lyssnar på freaking Morgonpasset. Usch, rysa!

• Anonym (Smygsosse)

Jo, en sak jag kom att tänka på. Vad äter folk i överklassen för sorts mat? Är maten som finns på ICA fin nog åt dem eller är det privatimporterat som gäller? Äter de pilgrimsmusslor som vi andra äter fiskbullar? Kör de Black Angusbiff när vi andra kör fläskkarré? Jag kom att tänka i dessa banor eftersom det är dags för mig att gå och spisa våra triviala kycklingklubbor... Jag är fullt seriös med min fråga, även om jag kanske låter lite raljant nu.

Jag har såklart en del fördomar om överklassen, man gör sig ju en bild av hur man tror att det är eftersom man inte vet. Min bild är att de inte lagar mat själva. De går ut och äter. OM de till nöds lagar mat så är det enkel mat med råvaror som inte kommit i närheten av COOP och ICA. Och framför allt inte Willys. Jag är inte säker på om de har tjänstefolk, men antagligen har de städhjälp, framför allt sedan RUTavdraget kom, nu har ju var och varannan städhjälp. Jag tror inte att de har privatchaufförer och sådant, de vill nog gärna ha ett eget liv utan påhäng för jämnan.

Nej, nu kokar riset snart torrt!

• Lavish
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 18:21:57 följande:
    Jo, en sak jag kom att tänka på. Vad äter folk i överklassen för sorts mat? Är maten som finns på ICA fin nog åt dem eller är det privatimporterat som gäller? Äter de pilgrimsmusslor som vi andra äter fiskbullar? Kör de Black Angusbiff när vi andra kör fläskkarré? Jag kom att tänka i dessa banor eftersom det är dags för mig att gå och spisa våra triviala kycklingklubbor... Jag är fullt seriös med min fråga, även om jag kanske låter lite raljant nu.

Jag har såklart en del fördomar om överklassen, man gör sig ju en bild av hur man tror att det är eftersom man inte vet. Min bild är att de inte lagar mat själva. De går ut och äter. OM de till nöds lagar mat så är det enkel mat med råvaror som inte kommit i närheten av COOP och ICA. Och framför allt inte Willys. Jag är inte säker på om de har tjänstefolk, men antagligen har de städhjälp, framför allt sedan RUTavdraget kom, nu har ju var och varannan städhjälp. Jag tror inte att de har privatchaufförer och sådant, de vill nog gärna ha ett eget liv utan påhäng för jämnan.

Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
  • Lisa75
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 18:21:57 följande:

Överklassen är inte en homogen grupp. Det finns olika värderingar även inom överklassen. vissa gillar att spendera pengar på mat, andra sätter en ära i att leva snålt.

Ska man ändå generalisera kan man väl säga att bättre bemedlade oftare än andra lägger pengar på råvaror av bra kvalitet, exempelvis genom att handla sitt kött på Östermalmshallen istället för att åka till Willys med rabattkupong i handen.

Att laga god mat och baka sitt eget bröd är en het trend nu och jag skulle säga att många välbeställda ser det som en lyx att ta sig tid att laga riktigt god mat på fina råvaror.
  • Anonym

Vilken klass hör jag till tycker ni?

Mamma: Förskollärare
    Pappa: Busschaufför

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle. Uppväxt i hus (som alla andra där jag är uppvuxen).
    Jag har ingen högskole utbildning. Har gått på folkhögskola för att fixa betygen.
    Bor med sambo i en längehet i centrala staden där jag bor nu.
    Tjänar 20.000kr före skatt..

Ser mig som underklass men hoppas på att det inte är så.

• Londoner
    Anonym skrev 2011-05-10 19:16:57 följande:

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle. Uppväxt i hus (som alla andra där jag är uppvuxen).
    Jag har ingen högskole utbildning. Har gått på folkhögskola för att fixa betygen.

Typexempel pa arbetarklass skulle jag saga. 
  • Anonym (Smygsosse)
    Lavish skrev 2011-05-10 19:04:29 följande:
    Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
    Hamburgare med 10% köttinnehåll! ROFL! Man blir riktigt sugen på Donken, eller hur?

Jo, att hålla sig i trim är nog viktigt för dem, tror jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-10 19:16:57 följande:

Du tillhör väl arbetarklassen, vilket inte alls är så tokigt. Underklass för mig är tex långtidsarbetslösa som går på soc eller har missbruksproblem typ....
  • trettioplus
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 11:36:40 följande:
    Din sista mening är ett väldigt kärnfullt avslut, du är en duktig retoriker! Ditt uttalande säger mig att om det är något du verkligen har, så är det just självinsikt. Och integritet!
    Tackar och bockar!
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • SmilingCoast
    Lavish skrev 2011-05-10 10:10:37 följande:
    Ja, och det är också därför en person av medelklass bakgrund inte blir arbetare bara av ett manuellt arbete och en hyreslägenhet i förorten. Därför att det är underförstått att det är ett tillfälligt tillstånd, en fas. Förr eller senare kommer man ändå skaffa sig en utbildning, ett mer kvalificerat jobb och ett mer ståndsmässigt boende. Sen blir det förståss inte så för alla, men man kan nästan räkna på att familjen LÄNGE kommer ha inställningen att personens livssituation är något övergående innan man intar sin rätta plats i tillvaron...
    Skarp iakttagelse! Precis så är det. 

Tittar jag runt bland släkt, vänner och bekanta finns det en handfull exempel på detta, både sådana som nu har "avancerat till sin rätta plats" och de som fortfarande är inne i en övergående fas...

T.ex. en barndomsvän som utbildade sig till sjuksköterska - det är nog först nu jag inser att hon faktiskt är sjuksköterska, och inte bara håller på med det tills vidare. 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?