• jamjar

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är själv adlig och kommer från en bättre stadsdel i sthlm. Men jag skulle dock aldrig kalla mig överklass idag, då adeln i sverige flyttat från strandvägen och blivit "folklig". Vi bor i villor ute i förorterna numera, en del av oss i hyresrätter och många bor ute på landet och driver egen firma som vilka svenssons som helst.  
    Jag anser mig själv vara priviligerad medelklasskvinna, men överklassen för mig  är DE SOM BESTÄMMER I SVERIGE makthavarna! Och då inte riksdagsmännen, utan även de med verklig makt.
    Att ha pengar utbildning är inte en fribiljett till överklassen, men en bra genväg dit.

Ts däremot,  jag anser att du, av din beskrivning, är en perfekt medelsvensson med normalt folkvett, och det tycker jag duger alldeles utmärkt! fast det är ju klart, jag vet naturligtvist ingenting om dina tillgångar eller eventuella maktpositioner.

• jamjar

kan f.ö tillägga att inom vissa finansfamiljer och adliga familjer finns det hur mycket homolights och transor som helst, vi pratar inte högt om det bara och det levs ut i salongerna, inte i pressen!

Löjligt av er att påpeka att TS skulle tillhöra socialgrupp 3 (eller 2) pga sin dialekt, vem som helst kan ju skriva fel i all hast. 

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?