Vilken socialgrupp hör en till?
trettioplus skrev 2011-05-25 08:37:35 följande:
Jag sitter här och funderar...Som jag varit inne på lite tidigare, så undrar jag om inte en klassindelning (om den nu är nödvändig för politiska ändamål), mera skulle fokusera på makt än status. Viss status leder naturligtvis till makt, medan annan inte gör det i samma utsträckning.
Maktaspekter att ta hänsyn till kan vara
Makt att styra över sitt privatliv (här är ekonomi en stor faktor)
Makt att styra över sitt arbetsliv (här är utbildning och/eller position och art av arbete stora faktorer)
Makt att förstå och tolka sin omvärld (här hamnar utbildning, att förstå resonemang, att tolka media, läsförståelse etcetera.)
Makt att påverka livsmiljön (här hamnar kunskaper och färdigheter i påverkansarbete, som insikter i strukturer, retoriska färdigheter, social kompetens, sociala nätverk mm)
Makt att påverka andra (här skulle chefspositioner, bolagsstyrelseposter, myndighetsutövande mm. kunna hamna, men även en del av det ovanstående, så det kanske skulle vara samma grupp...?)
Efter att ha läst TS inlägg (de flesta i alla fall...) så får jag bilden av en "medel-Svensson" som "tillhör" arbetarklassen...