• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:56:30 följande:
    Inte så mycket att säga om det just här. Vi är tre och vi lever ihop.
    Men vem har du ett förhållande med?

Det blir lite svårt att positionera dig socialt om du vägrar uppge vad din partner arbetar med och har för intressen, eftersom det ingår i ditt "livs-kit", vilket positionerar dig socialt. Precis som dina föräldrars bakgrund gör det.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 19:58:43 följande:
    Återigen tror jag att vi landar i att vi definierar medelklass, och, verkar det, arbetarklass olika. För mig är inte arbetare synonymt med underklass, medan den familjebakgrund och uppväxt du beskriver i trådstarten hör till de varianter som "faktiskt är" arbetarklass. Väletablerad arbetarklass, ja, men inget så här långt som talar om medelklass. Du  har skrivit sådant som antyder att din identifikation kan handla om mer än ekonomi men jag har fortfarande inte klart för mig vad.

DU definierar klasser rent ekonomiskt och då blir förstås indelningarna annorlunda. "Mitt" perspektiv är det som normalt används inom förutnämnda sociologi. Men det är som sagt en förklaringsmodell, och inte automatiskt tillämpbar på individnivå. Och som MadHatter beskrivit på ett tydligt sätt har det längre tillbaka funnits en tydligare koppling mellan klass och inkomster vilket kan ge en viss förvirring om vad som gäller när ett sådant samband saknas. Av liknande anledning är det också svårt att diskutera "klass" med utlänningar från kulturer där sambandet klass/ekonomi är tydligare än här, och möta uppfattaningar om att "Sverige består enbart av medelklass", utifrån jämförelser med hur ekonomin i olika grupper ser ut i deras hemländer.
    Nej, men nu måste det ändå vara tydligt att jag inte enbart definierar klasserna ekonomiskt, även om jag anser att det är en enorm bit av det hela. Social/kulturell status och identitet hör också dit, liksom intresseområden och umgängeskrets - och givetvis bildningsnivå (kanske snarare än utbildningsnivå?)

Men jag håller faktiskt med om att Sverige (nästan) bara består av medelklass.
  • Anonym (Lina)
    trettioplus skrev 2011-05-09 16:59:21 följande:
    Jag som tycker att pengar och annan status är väldigt viktigt i förhållande till arbete och utbildningsnivå skulle sätta din bakgrund som övre medelklass. Beroende på hur mycket pengar ni haft, intressen och umgänge kanske till och med närmare överklass.
    Pengarna i sig kan nog göra att jag kvalade in i övre medelklassen när jag var försörjd av mina föräldrar. Våra intressen och umgänge gör i alla fall inte att vi räknas som överklass. Möjligtvis farfar då.
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 17:05:25 följande:
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
    Det här tycker jag var väldigt intressant! Två så olika svar.

Men Anonym intressant jag utbildar mig ju nu? Jag pluggar på universitetet och har 2 år kvar så enligt din tes så hamnar jag på medelklass om 2 år när jag får ut min kandidatexamen? Eller blir det när jag tar min master?

Eller du kanske menar min pappas brist på utbildning? Hur som helst så klassar jag farfar och släkten på den sidan för överklass och mammas för arbetarklass så då hamnar jag väl i mitten då.
  • Indianica
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 19:58:43 följande:
    Jag kan ju lägga upp mig själv som exempel på mitt förra inlägg. Observera att detta inlägg handlar om vilka sociala signaler jag sänder ut nu. Jag anser inte att jag är finare/fulare än någon annan.

Kommer från en gammal akademikerfamilj på pappas sida. Vi har alla skaffat en akademisk examen de senaste 100 åren. Har idag tre akademinska examina, varutav en på lic-nivå. Flera av mina släktingar är läkare, advokater och präster. Min mamma är klassresenär, hon arbetar som läkare. Min man har doktorerat, även han kommer från ett studiervant hem med flera högre tjänstemän.

Sannorlikheten är att våra barn blir akademiker är hög, att de skaffar en utbildning som har högt ekonomiskt och socialt kapital är stor eftersom jag och min man har den traditionen inom familjen. Min man kommer från ett borgerligt hem med mycket goda ekonomiska resurser. Mitt hem hade normala enomiska resurser- dock reste vi inte på chartersemester utan hade (också detta signalerar högre social status) tennisresor, segelsemestrar och vinresor.

I min familj äter vi inte pasta, vi äter penne och så vidare. Även det är en klassignal.
    Vi reste inte på chartersemester, jag har aldrig varit på Mallis eller i Thailand- utan vi reste till Nice och Japan.
    Vi talar om vin- vi dricker inte bag-in-box

Vad blir då jag? Även jag kategoriserar mig själv som medelklass. Eventuellt övre medelklass.
    Vad är egentligen övre medeklass? Är det adeln enligt de flesta sociologer, eller har det mer att göra med att man som grädde på det historiskt långa akademiska moset i framiljen, har en mycket göh inkomst?

Jag skulle definitivt anse att du är övre medelklass om jag träffat dig.
  • Anonym (ensamstående)

Intressant.

Jag bor i en br som ligger i en församling med en av Sveriges högsta medelinkomster. Jag har en magisterexamen i  Informatik och en kandidat i ekonomi. Jag arbetar i en mycket manlig bransch med bara manliga kollegor med en årsinkomst efter fyra år på arbetsmarknaden med  över 400 000.

Men jag är ensamstående med ett barn vars far är Civilingenjör och egenföretagare.

Var hamnar jag som ensamstående i den här allmäna bedömningen.

• Anonym (eh)
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:56:30 följande:
    Inte så mycket att säga om det just här. Vi är tre och vi lever ihop.
    okej,intressant och annorlunda
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:03:43 följande:
    Men vem har du ett förhållande med?

Det blir lite svårt att positionera dig socialt om du vägrar uppge vad din partner arbetar med och har för intressen, eftersom det ingår i ditt "livs-kit", vilket positionerar dig socialt. Precis som dina föräldrars bakgrund gör det.
    Båda.

Jag har redan berättat att den ena arbetar som fabriksarbetare och den andre är gymnasielärare. Intressen är svårare, eftersom det går i skov. Det intresse som jag själv anser som ett av de mest självdefinierande är nog mitt föreningsnörderi. Jag dragits med åtskilliga förtroendeuppdrag genom åren.
  • Åsa
    miljarden skrev 2011-05-09 19:48:25 följande:
    Fast ska de användas politiskt? Det känns olämpligt. 
    Jag får erkänna att jag till viss del delar din motvilja mot klassindelning. . Allt etiketterande av personer kan kännas som en förminskning av den komplexa individ vi borde ses som.
    Men trots allt finns det ett stort förklaringsvärde i dessa modeller; skillnader som kan göra det lättare att förstå andra och även att förbättra förutsättningarna att låta folk få mer utjämnade förutsättningar (om man anser att detta är ett ideal). Förutsättningarna för detta blir inte bättre om man - felaktigt - utgår från att alla tänker likadant som man själv och förklaringsmodellerna har sitt värde här som i andra sammanhang, så länge man inte tar dem som regler.
  • Anonym (söker svar ;-))
    miljarden skrev 2011-05-09 19:42:43 följande:
    Det låter onekligen som man håller på att arbetar upp sig, men det är ju inte riktigt så enkelt som att man flyttar upp ett steg för att man skaffar sig en högre utbildning. . 

Ok. mer bakgrund. kommer från ett hem där modern var socionom och levde på gods som barn med tjänstefolk och hade personligt hembiträde hela sin uppväxt. Gården sköts i dag av mina sysslingar och är tydligen rätt stor och har stor omsättning med det de sysslar med. 

Min pappa är civilingejör och på hans sida var man musikdirektörer.

Är uppvuxen i hus + sommarstuga.

Jag gick naturvetenskaplig utbildn på gymnasiet. Blev omvägen via usk o ssk för att komma in på läkarutbildningen.

Så: vad är jag då?

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?