Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Vilken socialgrupp hör en till?

Hej,

Får jag kapa tråden lite. Jag funderar lite på vart jag kvalar in någonstans. Min mamma har haft höga chefspositioner på ett stort företag medan min pappa har arbetat med förståndshandikappade. Mamma kommer från en norrländsk bruksort och pappas familj är relativt förmögen med militärer på höga poster samt piloter.

Vi har alltid haft det väldigt gott ställt med villa, sommarhus och jag har alltid haft tävlingshästar.

Jag studerar just nu på universitetet men har redan en KY-utbildning i bagaget.

Anledningen att jag frågar är för att mamma som är högt uppsatt inom företaget hon arbetar på kommer från en arbetarfamilj medan pappa som arbetar med förståndshandikappade kommer från en familj med pengar och utbildningar. Jag själv har gått från KY-utbildning till universitetsstudier.

Är jag arbetarklass eller lägre medelklass?

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:05:17 följande:
    Hej,

Får jag kapa tråden lite. Jag funderar lite på vart jag kvalar in någonstans. Min mamma har haft höga chefspositioner på ett stort företag medan min pappa har arbetat med förståndshandikappade. Mamma kommer från en norrländsk bruksort och pappas familj är relativt förmögen med militärer på höga poster samt piloter.

Vi har alltid haft det väldigt gott ställt med villa, sommarhus och jag har alltid haft tävlingshästar.

Jag studerar just nu på universitetet men har redan en KY-utbildning i bagaget.

Anledningen att jag frågar är för att mamma som är högt uppsatt inom företaget hon arbetar på kommer från en arbetarfamilj medan pappa som arbetar med förståndshandikappade kommer från en familj med pengar och utbildningar. Jag själv har gått från KY-utbildning till universitetsstudier.

Är jag arbetarklass eller lägre medelklass?
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
  • Anonym (Lina)
    trettioplus skrev 2011-05-09 16:59:21 följande:
    Jag som tycker att pengar och annan status är väldigt viktigt i förhållande till arbete och utbildningsnivå skulle sätta din bakgrund som övre medelklass. Beroende på hur mycket pengar ni haft, intressen och umgänge kanske till och med närmare överklass.
    Pengarna i sig kan nog göra att jag kvalade in i övre medelklassen när jag var försörjd av mina föräldrar. Våra intressen och umgänge gör i alla fall inte att vi räknas som överklass. Möjligtvis farfar då.
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 17:05:25 följande:
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
    Det här tycker jag var väldigt intressant! Två så olika svar.

Men Anonym intressant jag utbildar mig ju nu? Jag pluggar på universitetet och har 2 år kvar så enligt din tes så hamnar jag på medelklass om 2 år när jag får ut min kandidatexamen? Eller blir det när jag tar min master?

Eller du kanske menar min pappas brist på utbildning? Hur som helst så klassar jag farfar och släkten på den sidan för överklass och mammas för arbetarklass så då hamnar jag väl i mitten då.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?