• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 18:26:28 följande:
    Fast i Sverige är det väl lite småfult att våga kalla sig något annat än arbetare?
    Där håller jag inte med. Är det så många fler än pensionerade kroppsarbetare som kallar sig arbetare egentligen? Tycker tvärtom att "alla" verkar tycka att de är medelklass.
  • trettioplus

Om inte Medelsvensson är medelklass blir det ju lite galet...

• trettioplus
    Anonym (polly) skrev 2011-05-09 18:29:55 följande:

vad skulle jag räknas som tror ni?

akademiker på båda sidor, 2 generationer tillbaka, dock uppvuxen på landet då föräldrarna fick en släng av gröna vågen på 70-talet.
    uppvuxen med hästar och en massa uppmärksamhet, men desto mindre pengar.
    pengar har man fått tjäna, började sommarjobba tidigt.

äger idag bil, vovve samt br och sommarstuga värda miljoner (ja, inte hunden då! ) utan lån, men har inte jättemycket undanstoppat på banken.
    har 400+hp, jobbar som gymnasielärare men funderar på att doktorera.

ganska klassiskt, gift med en man som har samma yrke som min pappa, morfar och farfar, civilingenjör.

vad blir jag?

ehum...
    Akademiker
  • Anonym (polly)
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:39:48 följande:
    ehum...
    Akademiker
    lärare räknades väl till lägre medelklass eller hur var det?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:24:26 följande:
    Det har jag nog inte redogjort för, så det är inte så konstigt.

När du pratar som "social stabilitet" undrar jag vad det är du egentligen syftar till? Är det något jag berört?
    Social stabilitet som i stabil ekonomi och stabila familjeförhållanden.

Det vore intressant  vad det är i "medelklassen" du identifierar dig med. Det påverkar ju faktiskt svaret på den fråga du själv ställt. Jag instämmer i att vilka man identifierar sig med är en del i det hela men innan hade du bara fokuserat på det ekonomiska.
  • Anonym (lilla my)
    Åsa skrev 2011-05-09 18:30:33 följande:
    Definitivt arbetare. Du tar upp bilmodeller som viktiga fakta
    Skämt åsido, gissar klassresenär på väg mot någonstans åt medelklasshållet  med arbetarbakgrund eftersom ni bodde på landet och du inte nämner något om föräldrarnas utbildning/yrken,men du skriver inte så mycket.
    hahahahaha oja bilen e viktig!

hygientekniker och chefsbiträde är dem
    Lilla Tussen skrev 2011-05-09 18:27:45 följande:
    Nya klassen" fattig jon" ...hahaaha. Förlåt, men jag älskar folk med självironi.
    Flört
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 18:23:57 följande:
    Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?
    Eftersom medelklass i Sverige inte primärt definieras via ekonomi så lär etiketten sitta kvar så länge utbildning och det kära kulturella kapitalet (ack Bourdieu) gör det och inte längre än så. Om generationen efter slutar utbilda sig och konsumera ""rätt" kultur går det väl tämligen snabbt med klassbytet; inte så få latinamerikaintellektuella anno -73 sitter i Sverige med svenskuppfödda "arbetarbarn". (fast eftersom klasstillhörighet inte rakt av går att ta med sig till annat land är det kanske ett dåligt exempel).

Att gå från arbetar- eller bondebakgrund till "stabil" nivå av medelklass bör  väl ta två generationer om inte annan bakgrund ympas in, klassresenären och hans/hennes medelklassbarn?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:36:42 följande:
    Om inte Medelsvensson är medelklass blir det ju lite galet.
    Medelsvensson för mig är arbetare eller lägre medelklass om jag nu ska definiera; jag ser inget galet i det.
  • Anonym (WT-ungen)

Själv är jag en WT-unge som gjort en klassresa, men vart har jag hamnat.

Att jag växte upp i WT-familj är det inget snack om. Skilda outbildade föräldrar, inomhusrökning, skit i skolan, bidrag är bra, politiker är dåliga och samhället är orättvist men nån koll på sin omvärld har de inte. För många ungar.

Av mina syskon är två arbetare idag. Båda utan högre utbildning är gymnasiet. En är studerande (komvux) och två går på socialbidrag, den sista bor hemma än.

Jag. Läkarstuderande
    Maken: Undersköterska och typiskt arbetaklass i  både tänk och uppväxt.

Jag en stort intresse för samhällsfrågor och kultur. Tycker att utbildning är viktigt och arbetar mycket med barnen för att ge dem en bra start i livet.
    Maken inte så stort intresse för samhällsfrågor. Tycker utbildning är viktigt, men gör inte så mycket för att visa det.
    Taskig ekonomi, men det beror ju på att jag studerar, hade jag varit klar och arbetat hade ekonomin varit bättre.

Umgås mest med arbetarklass och underklass.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?