• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Thursday

TS: Jag hade också klassat dig som arbeterklass solklart. Jag tycker att det Åsa skrev var intressant, och särskilt då att arbetarklassen gärna fokuserar på ekonomi och medeklassen på utbildning. Jag anser mig ju vara medelklass baserat på min bakgrund och mitt eget liv i termer av utbildning och yrken, och du anser dig vara medelklass baserat på din "Svenssonuppväxt" i villa-volvo-vovve-land. Jag har en mycket mindre Svenssonmässig uppväxt än du. Bodde t.ex. i hyresrätt tills jag var 12 då mina föräldrar köpte ett litet, sunkigt hus på vischan, absolut inte Svensson. Det var inga ponnysar eller chartersemestrar (vilket jag nog tror ansågs vara rätt så arbetarklass för övrigt). Vi campade, eller hälsade på släkten, eller reste på egen hand till ställen mina föräldrar ansåg kulturellt intressanta. Hur ser du på det kontra ubtildningsnivån i min släkt?

• trettioplus
    Londoner skrev 2011-05-09 17:35:59 följande:
    Jag skulle saga arbetarklass, mest for att jag kommer fran en narmast identisk bakgrund och alltid sett mig sjalv som solklar arbetarklass. Bade jag och min syster laser pa hogskola, och aven om jag planerar att doktorera kommer jag nog alltid att kanna mig som en arbetare anda. Vet inte varfor, det gar liksom inte att forklara, men det ar som att det sitter i blodet. 
    Antagligen är det här det som är närmast sanningen gällande min egen uppfattning om min egen situation. Där du har "arbetaren" i blodet, så har jag den typiske "medelklassen". Jag gissar att du är lika ovillig som jag att ändra syn på din bakgrund, även om någon sade annat?

Jag talade just med min fabriksarbetande sambo om saken och han menade att det till stor del handlar om identifikation. Han kan inte själv relatera sig till de övriga på arbetsplatsen när det kommer till attityd, livsfilosofi och intressen, varför han inte heller själv känner sig som "arbetarklass" trots den arbetare han är.
  • trettioplus
    Åsa skrev 2011-05-09 17:41:30 följande:
    Den erfarenheten delar jag. Det var arbetarbarnen (inte att förväxla med familjer med sociala problem) som hade TV i flera rum och medelklassbarnen som hade begränsad TV-tid. Jag känner en arbetarfamilj som valt bort TV men de är banne mig i minoritet mot de medelklassfamiljer som gör det
    Vad pratar vi om för tid nu?
    När jag var barn behövde man ingen begränsad tv-tid eftersom det bara fanns två kanaler...
  • Anonym (adlig?)
    Thursday skrev 2011-05-09 17:33:51 följande:
    Det här med adfel är ju intressant i sig, tror att många har en lite sned syn på vad "adel". Inlägg nummer 13 skriver:

"Jag är barn till en pappa som arbetat på tryckeri och en mamma som utbildat sig till och arbetat som tolk. Pluggar idag till socionom. Är gift med adlig man, står med i adelskalendern. Han är orginalare. Bor i ett attraktivt område, förvisso i BR." och tillägger att mannens föräldrar är välutbildade, och klassas då som överklass av en annan skribent eller två.

Jämför med mig (som anser att jag är rätt solklar övre medelklass). Min pappa är socionom (arbetat bl.a. som socialchef), min mamma läkare. Kommer från en solid "läkarsläkt", är tredje generationens akademiker i båda led. Är själv utbildad jurist, har ett statusjobb. Maken civilingenjör. Han har också akademiker långt tillbaka i släkten och kommer ur en adlig släkt. Men nu kommer cloun. Min svärmor är född i en adlig släkt. Men ni vet, kvinnor räknas inte och eftersom hon gifte sig med en "icke blåblodig" så står inte hennes barn med i adelskalendern. Däremot gör ju makens kusiner det (hans morbror är ju karl vettni).

Ska jag nu vara lite elak mot anonyn nummer 13 så "ligger jag bättre till" på alla punkter utom det lilla abret att hennes svärFAR är adlig och min svärMOR är det. Om jag är övre medelklass så är nummer 13 undre medelklass. Men ändå stirrar man sig blind på det blåa blodet och deras lilla föreningsinterna regler om vem som får vara med och inte. Vilket leder mig till slutsatsen att man har rätt dålig koll på vad "adel" är.
    Det är ju du som har en sned syn på adeln. Oavsett vad man tycker om det 2011 så förs det vidare på svärdslinjen och din man är alltså ingen adelsman även om han är son till en adlig kvinna.

Intressant nog har jag och min man exakt samma utbildningar och "statusjobb" som er. Min man är dock adlig. Så är våra barn. Med ingifta mig är det väl mer tveksamt...  Men vad spelar det för roll i det dagliga livet? Jag identifierar mig förresten med medelklassen om du undrar. Vi har ju varken, titlar, gods, gårdar, förmögenheter eller umgås med kungahuset...
  • trettioplus
    Bonanza skrev 2011-05-09 17:45:58 följande:
    Med kulturellt och bildningsmässigt kapital menar jag att du räknar upp saker som arbetarklassen oftast tycker är det som "räknas", till exempel yrke och boende - men du utelämnar saker som kulturella aktiviteter, intressen etc. Dessutom har du enbart KY-utbildningar (förutom någon strökurs) vilket inte precis visar på någon högre utbildning.

Dessutom säger ju de kriterier du ställt upp i din TS inte så mycket. Villa i medelklassområde kan vara ett slitet mexitegelhus eller ett vackert 40-talshus. Semester vid medelhavet kan vara charter till ett ställe där de serverar svenska köttbullar, eller tre veckor längs den franska kusten. Det går inte att säga något utifrån sådant, men det faktum att det var sådana kriterier du ställde upp gav mig mitt bedömningsunderlag.

Själv kommer jag från ett medelklasshem och är nu undre medelklass. Men så är vi väldigt unga också, så vi blir nog mer gediget medelklassiga när vi blir äldre.
    Nu vill jag egentligen inte vara otrevlig, men det känns lite väl tufft att göra en sådan bedömning om något så mycket mera personligt, utan att först efterfrågat detsamma. Jag tillhör själv de där relativt blygsamma individerna som hellre låter kunskaperna skina igenom med tiden, än använder dem som titel på eventuella visitkort.
    Det ligger med all säkerhet mycket bakom min egen syn på var jag befinner mig och vad jag anser vara viktigt, att jag inte kan låta bli att känna mig smått förolämpad av den bedömningen, trots att den egentligen säger mera om dig än mig som person.
  • Åsa
    Londoner skrev 2011-05-09 17:35:59 följande:
    Finns det nagot som raknas som "underklass" i Sverige? Dvs folk som lever pa bidrag, saknar gymnasieutbildning etc, eller raknas de som arbetarklass ocksa? *nyfiken* 
    Synen på en "underklass" finns även om man gärna undviker det ordet. Vad du beskriver kvalar  som typexempel inte direkt in som "arbetare", däremot finns det förstås personer som tangerar båda kategorierna som mindre väletablerade arbetare och de som flyter mellan dem i olika perioder.

En  kulturvetare mellan jobb är givetvis medelklass oavsett försörjningssituation
  • trettioplus
    Thursday skrev 2011-05-09 17:47:13 följande:
    . Hur ser du på det kontra ubtildningsnivån i min släkt?
    Jag ser din del och min del som två delar av medelklassen.

Talar vi utbildning, så har det länge varit en arbetarklassens fana. Vägen mot välståndet och det klasslösa samhället ska och skulle vinnas med bildning och utbildning. Således ser jag nog det som att det är arbetarnas sätt att röra sig mot medelklassen att hålla fokus vid utbildning.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:56:58 följande:
    Vad pratar vi om för tid nu?
    När jag var barn behövde man ingen begränsad tv-tid eftersom det bara fanns två kanaler...
    Du har rätt. Den begränsade TV-tiden är det senare jag stött på; när jag var barn såg jag inget av det heller (dock en och annan "intellektuell" som valde bort TV även då).
  • Lilla Tussen
    Anonym (wee) skrev 2011-05-09 15:30:56 följande:
    Vad säger ni att jag är då...studerar till lärare. Pappa har flera miljoner på banken(jobbat ihop som egen företagare) men mamma har ingen gymnasieutbildning ens. 

Både mamma och pappa kommer ifrån arbetarklass men jobbat sig upp så att säga. Levt i ett fint ommråde, många bilar etc.

Jag trodde jag var arbetarklass hela min uppväxt. Lärde mig att pengar fårman kämpa för...inget man viftar i folks ansiken. Men jag är väl lägre medelklass kanske då? 
    I gamla sverige fanns en till "klass" det var köpmänen. Kanske det skulle passa in här? Glad
  • Lavish
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 16:58:19 följande:
    Intressant tråd! Kul att se hur andra ser på en. Vill ni säga vad ni tror om mig så kan jag  säga vad jag själv tycker sen?

Mina föräldrar kommer definitivt båda från arbetarklassen. Pappa jobbar som tekniker trots brist på utbildning (nu skulle de anställa en civilingenjör för detta). Mamma har bara gymnasiet men har en ganska hög position inom ett stort företag och har väl en lön på ca 60 000 kr/mån. Vi växte upp i radhus med sommarstuga och stor segelbåt. Det var alltid självklart att jag och min syster skulle plugga vidare på universitetet. Inte så att vi blev pressade men det var underförstått att vi skulle göra det. Vi läste väldigt mycket hemma och jag och min man har nu ett helt rum med bara bokhyllor proppfulla med böcker av alla de slag. 

Min syster är nu civilekonom och chef på bank. Kommer med största sannolikhet att göra kometkarriär. Hon är gift med en polis som läst nån termin på universitetet men som inte har några ambitioner att göra karriär. 

Jag har en masterexamen i kemi och kommer om ett antal år även ha en doktorsexamen. Min man kommer från liknande förhållanden som jag. Även han har en mastersexamen och doktorerar nu.

De flesta men inte alla av våra vänner har en universitetsutbildning. Vi umgås också en hel del med min släkt där den äldre generationen inte är utbildade men där många jobbat sig upp. Bland mina kusiner är de flesta utbildade, en del på magisternivå andra som doktorerat. Både i släkten och i vänskapskretsen älskar vi att diskutera (ljudnivån kan vara öronbedövande =P) allt från utrikespolitik och ekonomi till jämställdhet och vetenskap.
    Ja DU är defintivt medelklass även om din bakgrund kanske inte är klockrent medelklassig. Det kan väl kallas en klassresa över två generationer?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?