• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Danitra skrev 2011-05-09 19:39:23 följande:
    Ekonomiskt och sysselsättningsmässigt är dom ju det - men dom har en helt annan status i samhället än t ex en CNC-operatör. Eller hur? Eller sätter du dom i samma "klass"?
    Det beror nog på vad som finns kring dem också.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Anonym (;P)

oj, men då undrar jag vilken klass Jag tillhör min far och all släkt på hans sida är adliga.
    min mor är finsk rom Vad är jag, bastard eller?

• Lavish
    miljarden skrev 2011-05-09 19:23:09 följande:
    Men är det inte ofrånkomligt att klass handlar om makt? Och när det inte handlar om något konkret mätbart som pengar så handlar det om subtila saker som kultur. Det kulturella kapital man har med sig när man kommer från högre klasser är inte tillgängligt för folk från lägre klasser och det är nästan omöjligt att förklara vad det handlar om. 

Jag skulle säga att det redan från början ligger en värdering i klassbegreppet? Jag känner mig inte mer värd som människa än grannen med foppatofflor och förkryddad flintastek, men jag vet ju att min smak har högre status i samhället och det ger mig därmed mer makt. Oavsett vad jag tycker om det. Eller? 
    förkryddad flintastek som klassmarkör.

Jo det handlar om makt. Men när man ska definiera sig, är det alltid sämre att definiera sig som den med mindre makt? Ger det inte snarare utrymme för att attackera ordningen, och allmänt klaga på allt som är skit? När man själv har makten är det svårare att gnälla. Det gäller väl att vara kvinna och feminist eller homosexuell och queerintellektuell eller invandrare som debaterar i integrationsfrågor också?

Det är där jag känner att det åtminstone i Sverige är lite fult att erkänna att man är en av de som fick en lite större del av kakan än de andra.
  • Anonym (eh)
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:22:32 följande:
    Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?
    ursäkta,kan du utveckla delen angående två partners? OT jag vet, men?
  • Indianica

Jo, samhällsklass är nog mer eller mindre förknippat med makt också, både i yrket och t ex makten man har när man utan att anstränga sig kan förstå en avancerat skriven text. Det är väl därför den makt man har i sitt yrke också är en liten fingervisning om vilken samhällsklass man tillhör. Har man t ex "bara" makt över grönsaksdisken på ICA, är det en annan form av makt än den makt en läkare t ex har, som både har makt över medarbetare och liv. Har man ingen makt alls, dvs är arbetslös, är det negativit i social "statusbemärkselse".Och maktnivån man befinner sig på sammantaget positionerar också in en människa i en viss klass.

• Lavish
    Anonym (;P) skrev 2011-05-09 19:43:58 följande:
    oj, men då undrar jag vilken klass Jag tillhör min far och all släkt på hans sida är adliga.
    min mor är finsk rom Vad är jag, bastard eller?
    Lever de tillsammans? Vilken del har i så fall övervägt i din uppfostran? Finns du i adelskalendern?
  • miljarden
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:43:04 följande:
    Det är intressanta frågeställningar du kommer med. Men även här, med lika luddiga svar, antar jag.
    Någonstans kanske man måste bestämma vad det är som skall utgöra klassmarkör om begreppen skall användas politiskt?
    Intressant är också att makten förändras även genom insikten att besitta makt. Min egen vetskap om att jag besitter kunskap att förändra gör också att min personliga känsla för status stiger.
    Fast ska de användas politiskt? Det känns olämpligt. 
  • Anonym (sociolog)
    trettioplus skrev 2011-05-09 16:13:30 följande:
    Intressant, men jag hade svårt att förstå kopplingen mellan mammas utbildning och nuvarande "ställning".

Tyvärr är det så att KY-utbildningarna inte får den status de förtjänar. Det innebär dock inte att jag saknar utbidning utöver yrkesgymnasium.
    Det är mammans utbildningsnivå som är det avgörande rent sociologikst. När vi gör jämförelser tittar vi mest på den primära föräldern (ja, det är mamman, det kanske kan ändras i framtiden) och dennes utbildningsnivå och sociala status. Sedan kategoriseras mammans utbildningsnivå och arbete efter speciella koder. Koderna kan sägas grovt motsvara de gamla socialgrupperna. Yrken kategoriseras som tjänsteman, högre och lägre etc. Sjuksköterka, polis, lärare är tjänstemän, usk barnskötare och brandmän är lägre tjänstemän osv. Dessa yrkeskategorier kategoriseras sedan efter socialt och ekonomiskt kapital.
    En litteraturvetare, bibliotekarie och arkeolog har högt socialt kapital (högstatus) och en ky-utbildad nätverkstekniker, barnskötare, brandman, förskollärare lågt socialit kapital. Alla dessa har dessutom lågt ekonomiskt kapital. Så även om biblitekarien tjänar lite är hon högstatus vilket gör att henns barn kodas högre än brandmannes rent yrkesmässigt.
    Bland det bästa du kan vara är de gamla traditionella universitetsutbildningarna läkare, matematiker, präst. Ju nyare din utbildning är (hälsovetare, beteendevetare (undantag psykolog och sociolog) förskollärare, nätverkstekniker ) ju lägre socialt kapital har du.
  • Anonym (Anna)

Vilken sjuk jävla tråd du startat. Kom igång med ditt företag som "ligger på is" istället för att bry dig om något så oviktigt som vilken "klass" man tillhör.

Kul att du var tvungen att notera att du vuxit upp i ett "vitt medelklassområde", låter som att du vuxit upp på 50-talet eller nåt.............

• Anonym (;P)
    Lavish skrev 2011-05-09 19:47:59 följande:
    Lever de tillsammans? Vilken del har i så fall övervägt i din uppfostran? Finns du i adelskalendern?
    nej dom skilldes när jag var 7, jag uppvuxen hos pappa med överklass uppfostran, jag finns med i adelskalendern, men stundom har jag bejakat den romska sidan också
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?