• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • Anonym

Ingen högskoleexamen, ingen inkomst och uppväxt med föräldrar som arbetade som undersöterska och fastighetsskötare - definitivt arbetarklass.

• Anonym (fyrtioblankt)
    trettioplus skrev 2011-05-09 13:48:01 följande:
    Jag förstår och det är nog mycket utifrån det jag ser det. Min uppväxt ligger nog någonstans mitt emellan dina två bostadsorter där. Skolan var städad och viktig, men inte så viktig att man inte skulle följa sitt hjärta.
    Det fanns en familj i grannskapet som jag skulle betrakta som klassisk arbetarklass, efter dåtiden mätt. De stack liksom ut i sällskapet där alla andra flöt ihop i en liten mellanstadsgröt.

Jag kunde aldrig riktigt identifiera det som arbetarklass då- utan mer som lägre medelklass. Detta för att jag nog hade en bild av "arbetarklassen" som något hämtat ur något av Ivar Lo Johanssons verk.

Men om de skulle ha varit lägre medelklass - då kan jag bara dra slutsatsen att är det skillnad på den lägre medelklassen där jag bor nu och på där jag bodde då, och det skulle betyda att kulturskillnaden mellan Södra Norrland och Skåne är rätt stora - och då skulle det i sig vara något för en helt egen tråd.

Där fanns nog några som närmade sig Ivar Lo lite grand, men de flesta familjer bestod ändå av välmående arbetare (mannen arbetar på bruket, frugan hemmafru alt. undersköterska). De hade fina hem och körde volvo, åkte både på husvagnssemester och till Mallorca. Bokhyllan i vardagsrummet var fylld med prydnadssaker och inte med böcker. Barnen förväntades göra bra ifrån sig i skolan (= gå ut gymnasiet med hyfsade betyg) och sedan ta ett jobb på orten (på bruket).

I den andra gruppen med akademikerna är bildningsidealet starkare och barnen förväntas göra bra ifrån sig i skolan (=ha så bra betyg de kan utifrån sina förutsättningar och sedan troligast gå vidare med högskole/universitetsstudier och antagligen inte bo kvar på orten). Bokhyllorna i hemmen är fulla av böcker, skönlitteratur, deckare, kurslitteratur, pocketbästsäljare, uppslagsverk, facklitteratur, huller om buller.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 14:52:33 följande:
    Ingen högskoleexamen, ingen inkomst och uppväxt med föräldrar som arbetade som undersöterska och fastighetsskötare - definitivt arbetarklass.
    Jag har ingen inkomst eftersom jag inte behöver någon. Vi klarar oss bra ändå :p
    Mamma var förressten hemmafru när jag var liten. Själv kallar jag mig oftast för lyxhustru.

Jag har förvisso ingen högskoleexamen, men jag har två stycken KY-examina. Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.
  • trettioplus

Det slog mig nu när vi pratar om det här, att jag nog betraktar min moster som varande i lägre socialgrupp än min mor, trots att hon har betydligt längre utbildning än min mamma. Det stödjer definitivt tesen att andra parametrar än utbildning och arbete bidrar till hur man placerar folk enligt "klass". Det mest skrämmande i insikten om hur jag placerar min moster i förhållande till min mamma är att en av de väsentliga anledningarna till att jag anser detta, sannolikt är att hon alltid varit ensamstående med sitt barn.

Nu känner jag att jag nästan måste skämmas lite.

• Anonym

Så om man skiljer sig eller blir änka/änkling skulle man plötsligt byta samhällsgrupp?

• Anonym (fyrtioblankt)
    Anonym skrev 2011-05-09 15:19:27 följande:
    Så om man skiljer sig eller blir änka/änkling skulle man plötsligt byta samhällsgrupp?

Ja. Och nej.

Fortfarande så var jag nog en av barnen i min klass som ytligt sett levde i något som mest liknade arbetarklass (fast underklass kanske skulle beskriva det bättre). Ensamstående arbetslös, långtidssjukskriven mamma med två barn, i lägenhet, utan bil.. Mamman utbildad sekreterare och några högskolepoäng.

Vi kom ifrån ett tydligt medelklasshem (pappa ekonom och marknadschef) välordnad villa, segelbåt,...

Men - skillnaden på mig och mina klasskompisar var att det lästes mycket i mitt hem. Och att det fanns en massa överklasstraditioner och vanor kvar från mina föräldrars uppväxt. Man älskade diskussioner och det var alldeles självskrivet att jag skulle studera på universitet..

Ekonomin blir ju oftast sämre vid skilsmässa och dödsfall (även om det då finns visst skydd i försäkringar osv), och det i sig gör ju att livet begränsas. Men en skilsmässa idag, i Sverige, har mindre hårda följder än förr, eller i andra länder.

• Anonym (wee)

Vad säger ni att jag är då...studerar till lärare. Pappa har flera miljoner på banken(jobbat ihop som egen företagare) men mamma har ingen gymnasieutbildning ens. 

Både mamma och pappa kommer ifrån arbetarklass men jobbat sig upp så att säga. Levt i ett fint ommråde, många bilar etc.

Jag trodde jag var arbetarklass hela min uppväxt. Lärde mig att pengar fårman kämpa för...inget man viftar i folks ansiken. Men jag är väl lägre medelklass kanske då? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 15:19:27 följande:
    När Prins Charles skilde sig från Diana bytte han inte samhällsgrupp. Folk kanske ser på en på ett annat sätt, men samhällsgrupp NEJ!
  • trettioplus
    Cloudy skrev 2011-05-09 15:31:48 följande:
    Solklar arbetarklass.
    Hur kommer det sig att du tycker det? Jag är nyfiken. I synnerhet för att jag aldrig betraktat mig som arbetarklass och tycker det skiljer sig ganska markant.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?