• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 20:28:03 följande:
    Kan du definiera det kulturella kapitalet du har? Vad läser du för böcker? Hur ofta läser du böcker? Vad har du för musiksmak? Hur oftas besöker du muséer? Vad gillar du för konst?

Enligt Bourdieu är det kulturella kapitalet nästan avgörande för socialgrupp som jag förstår det. Det räcker inte med att umgås med t ex littareturvetare (man kanske bara diskuterar väder och vind med dem) utan det ska vara kuturella saker man aktivit och helhjärtat ägnar sig åt.

Vad är det för föreningsliv? Det är skillnad på en konstförening och en flugfiskeförening..
    Jag känner inte riktigt att jag vill lämna ut så mycket av mitt privatliv på ett bräde här, men jag kan sträcka mig så långt att berätta att jag norpar kulturdelen och slänger sporten ;)
    Föreningsaktivismen handlar väldigt mycket om föreningsbygget i sig och sträcker sig från saker liknande lokala flugfiskeföreningen till sakpolitik. Allt från att ta hand om kaffekassan till styrelsearbete på nationell nivå.
    När det kommer till konst är jag utövare likväl som betraktare och har med det konstnärens mindre elitistiska hållning, om jag får säga det själv.
    Djupare än så vill jag inte släppa in bödeln för närvarande.

Jag har aldrig någonsin känt mig hemma i de här "smink och sport-diskussionerna" som någon talade om här tidigare. Den kulturen är jag inte uppväxt med.
  • trettioplus
    SmilingCoast skrev 2011-05-09 22:19:01 följande:
    Är det här något de flesta tycker? 

Själv skulle jag kategorisera mig som medelklass/ övre medelklass, beroende lite på definitionen, och en solklar Svensson.

Var går gränsen för Svensson?  
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
  • Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-10 07:44:53 följande:
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
    Vad är definitionen av Svensson? 
  • ZillyChili

Själv är det nog lite sisådär att klassindela mig, men jag väljer att dela in mig i medelklass utefter hur jag har det idag, bakgrunden är så rörig att jag annars hade hamnat i något konstigt "blandfack" annars.

Men jag är en glad medelklassare som har "lyxen" att aldrig känna sig malplacerad. Jag känner aldrig att någon är högre upp än jag, oavsett konversationer om konst (som jag knappt kan räkna in till allmänbildningen, i så fall i en väldigt liten mån) eller annat som inte intresserar mig det minsta.
    Jag är en sådan där jobbig person som bara har ett sätt att vara och därför skulle många påstå att jag inte kan föra mig, även om jag sällan är otrevlig utan grund för det.
    Hade någon diskuterat konst med mig och frågat mig något hade jag rakt och ärligt sagt att jag inte vet för konst intresserar inte mig.

Jag sitter med en bred kunskap, inom mycket, men har likväl lyckats bli en totalt oallmänbildad person då mycket av det som går under allmänbildningen inte intresserar mig Flört Idiotiskt säger en del och ibland är jag beredd att hålla med, men ändå.... jag tycker det är trist och vet därför inte mer än vad jag behöver.

Efter att ha skrivit detta får jag nog ta tillbaka att jag är en medelklassare... jag är en person med, ibland, ett beteende som en arbetare, lever i medelklassen, men härstammar bl a från överklassen.
    Jag är jag och inte ens kronprinsessan hade kunnat ändra på det =)

• trettioplus
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 22:25:03 följande:
    nej.. så tycker jag inte alls att det är...jag tvingas leva på loppisfynd pga mina studier och jag skäms inte det minsta!
    Det tror jag i och för sig skiljer sig beroende på vilken livssituation du har. Om du har familj och arbete, men samtidigt tvingas leva på loppisfynd (istället för att aktivt välja det), så finns antagligen inte samma sociala acceptans.
  • trettioplus
    miljarden skrev 2011-05-09 22:33:41 följande:
    Nej du skäms inte för du har valt att kalla dig anti-konsument. Anti-konsumtion, sopletande, återvinning och loppisköp är typiskt medelklassen.

*ser mig om i hemmet och ler lite*
  • trettioplus
    Analoga skrev 2011-05-09 22:43:14 följande:
    Finns det fortfarande klassindelning i samhället anno 2011??  Varför är det så viktigt att indela folk i klasser?
    Ja, det är en av de frågor som nötts och blötts länge, länge i tiden. Själv är jag av devisen att det finns klasser (inte nödvändigtvis över-, medel- och arbetarklass) så länge det finns klyftor. Och klyftor finns det tydliga i Sverige. Däremot är det inte säkert att de ekonomiska klyftorna utgör de kulturella skillnaderna, även om det säkerligen bidrar till vissa vanor att ha eller inte ha ekonomiska medel. Har man exempelvis inte råd att ständigt fika på stan, så försvinner en del av det sociala på samma bräde.
  • trettioplus
    Anonym (ensamstående) skrev 2011-05-09 22:49:32 följande:

Jag har upplevt att många som tillhör så kallad arbetarklass har lite väl stor respekt för personer med längre utbildningar. Just för att de i grunden är osäkra och kanske känner sig i underläge.

Ja, det kan nog stämma. Men samtidigt finns det också ett behov hos många akademiker (kanske främst bland dem eller de vars familj just gjort en klassresa?!) att faktiskt se ner på dem som har annan utbildning än akademisk. Många vill gärna nära villfarelsen att universitet och högskola är det enda sättet att skaffa sig riktigt värdefull utbildning. Med stigande ålder tror jag dock att de allra flesta inser att de fått sig livsläran från många skilda håll, och får med det mindre behov att hävda den biten.
  • Ginevra
    Anonym skrev 2011-05-09 23:14:32 följande:
    Har inte läst precis hela tråden, men endel skriver att man ska vara akademiker för att vara medelklass. För mig låter det konstigt, för väldigt många lite äldre människor har haft höga befattningar, varit höga chefer i näringslivet osv utan att vara akademiker.
    Fast när det gäller den äldre generationen är detta inget konstigt alls. Förr räknades det nämligen till skillnad från idag som väldigt "fint" att ha tagit studenten.
  • Anonym (hmm)

Var det inte Bosse Ringholm som inte ens hade gått i gymnasiet.

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?