• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

Det spelar väl ingen roll vad jag tycker (?). Jag skulle definiera dig som lägre medelklass.

Jag tycker Bourdieus indelning känns ganska vettig. Han menar att man bär med sig diverse olika kapital som klassmössigt positionerar individen (både ekonomiskt- och symboliskt samt kulturellt). Han säger ju bland annat i princip "Titta på din bokylla så får du se vilken klass du tillhör" - så det är väl ett hett tips Hittar du då en massa Kafka, Dastojevskij mm, då till hör du sannolikt medelklassen.

Men eftersom det här kulturella kapitalet förs vidare i stor utsträckning vidare via föräldrarna och på så sätt införlivas som "smak" hos inidviden tror jag han menar att man måste födas in i medelklassen (den akademiska) för att "tillhöra den". Det räcker inte med att plugga på universitetet om man vuxit upp i en familj där låg inkomst och Harlöequinböcker och skräckfilmer stått högst i kurs, för att plötsligt "tillhöra" medelklassen.

Utifrån språket skulle jag också positionera dig hos maximalt lägre medelklass på grund av att språket också är en viktig del av den sociala grupperingen, sannolikt därför att den tunga litteraturen och föräldrarnas språk, ounvikligen påverkar det egna språket, så man inte kan "dölja" sin klasstillhörighet.

Jag själv anser mig tillhöra lägre medelklass. Är uppvuxen med en pappa som har 3.5 års universitetsutbildning (sedemera chef). Mamma var arbetare. Har själv läst i drygt  fem år på universitetet. Bor med en man som pluggat lika länge, vi har en inkomst på ca 60 000 per månad.

Jag har nog alltid haft lite "klasskomplex" och känt mig obildad så jag jobbar hårt på mina statusmarkörer, men jag kommer nog aldrig att bli riktigt bekant med t ex Shakespeare, så jag blir sannolikt inte mer än lägre medelklass Fast det spelar väl mindre roll egentligen, he,he..

• Indianica
    Cloudy skrev 2011-05-09 19:24:09 följande:
    Varför är det viktigt för dig att få kallas för medelklass? Vad anser du är fult med att vara arbetarklass?

Du har alltid varit arbetarklass, varför är det så svårt att ta till sig?
    Arbetarklassen har enligt vissa ofta sett upp till medelklassen. Läser just nu en bok som handlar lite om detta. Tydligen har medelklassen setts som ett ideal, en norm och den har själv definierat sig som det. Och det ser man ju också här på WT-diskussionerna, att ofta anges det som inte är "medelklassigt" som "WT".

I boken jag läser menar vissa att önskan att tillhöra medelklassen handlar om en vilja att vara "respektabel" och då medelklassen fått symboliera och bestämma vad som är respektabelt, blir det givetvis ett mål att vara medelklass.
  • Indianica
    Anonym (söker svar ) skrev 2011-05-09 19:37:33 följande:
    Om man har alla dessa tre utbildningar, vilken socialgrupp tillhör man då?

Undersköterska, Sjuksköterska, Läkare.

Blir det ett genomsnitt då av arbetarklass, lägre medelklass och högre medelklass?

Typ snittet blir då lägre medelklass?

Eller gäller den högsta utbildningen som måttstock?

Undrar om 1 år på en civilingejörsutbildning förutom ovan 3 utbildningar drar upp snittet?

Enligt Bourdieu kan man inte matematiskt beräkna detta utifrån endast utbildningar..
  • Indianica

Jo, samhällsklass är nog mer eller mindre förknippat med makt också, både i yrket och t ex makten man har när man utan att anstränga sig kan förstå en avancerat skriven text. Det är väl därför den makt man har i sitt yrke också är en liten fingervisning om vilken samhällsklass man tillhör. Har man t ex "bara" makt över grönsaksdisken på ICA, är det en annan form av makt än den makt en läkare t ex har, som både har makt över medarbetare och liv. Har man ingen makt alls, dvs är arbetslös, är det negativit i social "statusbemärkselse".Och maktnivån man befinner sig på sammantaget positionerar också in en människa i en viss klass.

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:56:30 följande:
    Inte så mycket att säga om det just här. Vi är tre och vi lever ihop.
    Men vem har du ett förhållande med?

Det blir lite svårt att positionera dig socialt om du vägrar uppge vad din partner arbetar med och har för intressen, eftersom det ingår i ditt "livs-kit", vilket positionerar dig socialt. Precis som dina föräldrars bakgrund gör det.
  • Indianica
    Anonym (sociolog) skrev 2011-05-09 19:58:43 följande:
    Jag kan ju lägga upp mig själv som exempel på mitt förra inlägg. Observera att detta inlägg handlar om vilka sociala signaler jag sänder ut nu. Jag anser inte att jag är finare/fulare än någon annan.

Kommer från en gammal akademikerfamilj på pappas sida. Vi har alla skaffat en akademisk examen de senaste 100 åren. Har idag tre akademinska examina, varutav en på lic-nivå. Flera av mina släktingar är läkare, advokater och präster. Min mamma är klassresenär, hon arbetar som läkare. Min man har doktorerat, även han kommer från ett studiervant hem med flera högre tjänstemän.

Sannorlikheten är att våra barn blir akademiker är hög, att de skaffar en utbildning som har högt ekonomiskt och socialt kapital är stor eftersom jag och min man har den traditionen inom familjen. Min man kommer från ett borgerligt hem med mycket goda ekonomiska resurser. Mitt hem hade normala enomiska resurser- dock reste vi inte på chartersemester utan hade (också detta signalerar högre social status) tennisresor, segelsemestrar och vinresor.

I min familj äter vi inte pasta, vi äter penne och så vidare. Även det är en klassignal.
    Vi reste inte på chartersemester, jag har aldrig varit på Mallis eller i Thailand- utan vi reste till Nice och Japan.
    Vi talar om vin- vi dricker inte bag-in-box

Vad blir då jag? Även jag kategoriserar mig själv som medelklass. Eventuellt övre medelklass.
    Vad är egentligen övre medeklass? Är det adeln enligt de flesta sociologer, eller har det mer att göra med att man som grädde på det historiskt långa akademiska moset i framiljen, har en mycket göh inkomst?

Jag skulle definitivt anse att du är övre medelklass om jag träffat dig.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:04:45 följande:
    Nej, men nu måste det ändå vara tydligt att jag inte enbart definierar klasserna ekonomiskt, även om jag anser att det är en enorm bit av det hela. Social/kulturell status och identitet hör också dit, liksom intresseområden och umgängeskrets - och givetvis bildningsnivå (kanske snarare än utbildningsnivå?)

Men jag håller faktiskt med om att Sverige (nästan) bara består av medelklass.
    Va? Jag som är norrlänning  (bor i norra norrland) håller inte med dig

Men nog finns det många norrlänningar som jobbar på industrier, tittar på "BB" och anser sig tillhöra medeklassen Främst då för att de anser sig ha nog så god inkomst som medelklassen...

Det finns dock säkert många medelklassare i Sthlm. Typ civilekonomer som bor i dyra innerstadslägenheter och så
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-09 20:07:48 följande:
    Båda.

Jag har redan berättat att den ena arbetar som fabriksarbetare och den andre är gymnasielärare. Intressen är svårare, eftersom det går i skov. Det intresse som jag själv anser som ett av de mest självdefinierande är nog mitt föreningsnörderi. Jag dragits med åtskilliga förtroendeuppdrag genom åren.
    Fast du är hemmafru och är försörjd av dina partners. Du är i realiteten arbetslös. Din mamma var undersköterska och din pappa fastighetsskötare. Jag har svårt att placera dig någon annanstans än i lägre medelklass möjligtvis. Bara för att ni tre har två inkomster som kanske är hyfsade och gymnasieläraren kanske för in lite kulturellt kapital mellan väggarna, gör det dig inte till medelklass i mina ögon..
  • Indianica
    Lavish skrev 2011-05-09 20:09:38 följande:
    Nu är jag inte sociolog men inte är adeln medelklass. Adeln är överklass. Vem är annars överklass?
    Det kan du ha rätt i. Jag tänker mig själv att det inte finns någon överklass, utan bara övre medlklass. Överklassen känns så "död" för mig klassmässigt sätt. Men jag kan ha fel. Adeln känns ju definitivt inte som ett generellt högutbildat gäng
  • Indianica
    EruGoEller skrev 2011-05-09 20:15:12 följande:
    Sociolog. haha måste skratta... "talar vi vin är det inte bag -in box"..

Ärligt talat. Det finns INGEN som är fin i kanten ALLTID..

Det är folk av de som är överklass med, man tror bara att de sitter och finsmakar hela tiden men så är det inte. Så försök inte påskina det..  
    Men det är ju sant och det handlar också om pengar, att ha råd att vara "finsmakare". De som är riktigt illa där an dricker ju hembränt
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?