• Indianica

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-13 11:29:34 följande:
    Ja, ibland verkar det nästan som att det feltolkas för att det finns en uppfattning av att du inte har "rätt" utbildning och att du därför inte skulle kunna ha rätt i vissa saker.Obestämd
    Det är väl ingen nyhet att  formell utbldning ger tyngd åt en persons uttalanden. Om jag frågar en läkare om mina krämpor så väger hans/hennes svar tyngre än en snickares teorier om det. Samma sak gäller här. Man slår ifråne tt underläge om man funderar kring saker som sanhällsklass utan att vara (så vitt jag kan se) utbildad i t ex sociologi själv.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:33:06 följande:
    Jag vill gärna ha en källa på det där.
    Men det handlar ju om det kulturella kapital Bourdieu beskriver. Det är inte den bildade hemmafrun som hör till den högsta samhällsgruppen enligt honom- utan den person som har ett yrke som kräver stor kompetens och det får man knappast utan ansträngning? =driv.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 11:54:04 följande:
    Jag har ingenting alls emot högskoleutbildning. Men det är likväl möjligt att lära sig andra saker på annan plats, om tid och intresse finns.
    Ja, Darwin är kanske praktexemplet på det. Förvisso född in i en akademisk familj där man diskuterade intellektuella spörsmål vid middagsbordet och med en pappa som uppmuntrades insamlamlande av naturmaterial, vilket säkert triggade hans intresse (kulturellt kapital). Men han förkastade akademisk utbildning och tog aldrig akademisk examen, fast han läste några kurser.

Men på grund av att han var rikt gift (hade andelar i ett släktföretag) och fick pengar av familjen, samt gifte sig med sin rika kusin, kunde han ju följa  med på Beagles och utan ekonomiska bekymmer, i lugn och ro studera naturen och alla böcker om naturen som fanns på båten, samt utveckla sin evolutionsteori.

Men hur många vanliga dödliga personer kan göra detta? Inte så många.
  • Indianica

Jag tror det egentligen är lättare att tänka sig socialgrupp/klass som en stege? Orsakerna till att man klättrar på det social stegen tror jag de flesta tänker sig som:

*Pengar

*Formell kunskap

*Informell kunskap

*Beteende (hövlighet, trevlighet osv.)

*Yrke/karriär

Därför att alla dessa delar (pengar osv) har en viss status, men den statusen varierar beroende på samhälle man lever i . T e.x. har en läkare med akademisk utbildning väldigt låg status i ett samhälle där man t ex sätter hög tilltro till att andar orsakar sjukdomar och att folk med andekontakt bäst botar sjukdomar. 

En människa med lite pengar, låg formell kunskap och kanske mest informell kunskap , samt ett otrevligt beteende och som är arbetslös, har ju i ett storstadssamhälle i Västvärlden väldigt låg status och hamnar långt ned på den social stegen. Men genom att förändra delar av det som ingår på den sociala stegen (t ex utbilda sig mer, få löneökning) kan man klättra på den social stegen. Men man kan också rasa ned.

Var vi befinner oss på den sociala stegen är ju också olika beroende på sammanhang. T ex hamnar kanske en person m ed mycket informell kunskap högt upp på stegen i ett ABF-sammanhang, men långt ned på stegen i en akademisk miljö. Vi befinner oss alltså på olika sociala stegar, beroende på sammanhang. Så ser jag det.

Men det är ju svårt att klättra socialt om få märker det man gör. T ex hade Darwin som jag skrev om ovan, bara suttit på sin kammare och knåpat ihop evolutionsteorin, men inte låtit någon i forskarsamhället ta del av den och inte publicerat sin bok, hade han haft lägre anseende än han har idag, även om han var infödd i en medelklassmiljö och trots att han saknade formell utbildning, utan till stor del var självlärd. Han klättrade väldigt högt påd en sociala stegen genom att bli en offentlig person och ha ”medelklassdrivet” jag skrev om. Gjorde karriär.

• Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 13:38:18 följande:
    De odödöda däremot...
    *mohahaaa*

;)
    Fast jag tycker det är tråkigt att du verkar allt mindre intresserad av en seriös diskussion i ämnet och är det något som är icke-medelklassigt är det att besvara argument med motangrepp, förlöjligande eller känslomässigt färgade åsikter som bara utgår ifrån en själv (finns teorier om att just den typen av väljare oftast röstar på SD, observera, att jag dock inte påstår att just du gör det, men det är samma fenomen och retorik). Man skriver långa genmomtänkta inlägg till dig och det känns som att det enda du är intresserad av är att försvara dig själv genom att försöka på ett väldigt enkelt sätt (genom ett par rader som inet säger mycket alls)trycka ned sådant som väldigt många definierar som "medelklassigt" (en hel teoribildning av Bourdeu utgår ifrån att kunskap och status och makt utgör vår sociala tillhötrighet).
  • Indianica
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-13 12:28:26 följande:
    I ditt exempel så breddar min sig men om man läser tex mikrobiologi och ska gå djupare in i tex gener i jäst så är det fördjupning.

Hur man gör det i nadra länder kan jag inte svara på. Kan man bli läkare via praktik enbart  så är det faktsikt lite häftigt och kanske något att tänka på här med.Glad 

Klart man kan få kompetens på andra sätt. Men utifrån att vi bor och jobbar i Sverige så är det detta system jag håller mig till.

Även om jag tycker att Usa var ett föredöme förr iaf att man kunde börja i postrummet och bli chef om man visade framfötterna. Det var väl så förr i Sverige med?

Det finns ju läkare som kallas för läkare fast de inte gått en enda teoretisk kurs. Det är dock inga läkare de flesta av oss skulle vilja bli behandlade av Teori och praktik är alltid det bästa, det tror jag stenhårt på
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:03:03 följande:
    Jag har vad jag vet inte gått till motangrepp, jag bara flippade ur lite och tänkte på zombies.

I övrigt hade jag inget att tillägga eftersom inlägget inte direkt var något som krävde svar.
    Men det verkar ghelt enkelt oseriöst enligt mig när du varken säger att du håller med eller inte. Det blir ju ingen debatt. Väldigt många av mina inlägg ( faktiskt alla så vitt jag kan se) som beror vedertagen fakta om vad socialgrupper är eller frågor om vad du tycker om olika sociala fenomen, struntar du helt enkelt i att bemöta eller så skriver du bara "Nej, så är det inte".

Det känns som att du medvetet undanhåller saker som rör dig själv, t ex dina kulturella vanor, hur du ser på status, bildning och din uppväxts materiella villkor, för att slippa ta en seriösare diskussion.
  • Indianica
    Åsa skrev 2011-05-13 14:04:43 följande:
    Jag håller med. Både vad gäller att veta och att kunna utföra. En arbetarman förväntas byta däck på sin bil annars är han lite konstig, om inte bög typ. Medelklassmannan i storstan, om han inte rentav är bilfri, kör utan att blinka till verkstad för den servicen. Sak samma med en massa annat som hör till i ena gruppen men är mindre intressant, kanske rentav negativt i den andra.

Själv har jag ojämn kunskapsprofil. Ex kan jag 0 om sport och brukar missa på en massa populärkultur i frågeprogram jag tittar på. Och "det är också allmänbildning" som programledaren i Vem-vet-mest-vad-han-nu-heter sade till en deltagare som inte kunde något om schlager
    Jag fick en chock på min första universitetskurs när läraren skällde ut vår grupp för att vi inte var allmänbildade nog att kunna massor inom hans kunskapsområde, som de flesta satt och gapade som fågelholkar inför.

När man sedan fortsatt läsa humaniora har man fått veta massor om vad som "hör till allmänbildningen" men som då inte en vanlig människa går runt och pratar om i varadagen eller som sällan kommer i frågesporter ens. Jag brukar bli jätteglad om det ändå kommer någon sådan  enligt föreläsanra "allmänbildningsfråga" för då är de i regel jättesvåra och folk blir mäkta impionerade
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-14 14:32:31 följande:
    En direkt jämförelse skulle vara det att folk kallar varandra för "Tattare", kan jag tänka?

Varifrån kommer det här behovet av att positionera sig (gäller den här tråden i stort) i så många olika grupper? Det är uppenbart att de flesta inte nöjer sig med en kategori (exempelvis "skivsamlare").
    Därför att ingen vill vara "lägst", av naturliga skäl (?). Och för att själv komma "högre" krävs ju att folk hela tiden befinner sig "under" eller ja, på en annan position. Folk med låg inkomst och/eller kroppsarbete eller inget arbete har ofta förknippats med otrevligheter som smuts, dryckenskap, hor och allmän misär. Samma sak gäller ju tattare eller romer och "WT". Det är inget man själv vill förknippas med, därför försöker man att särskilja sig ifrån sådana grupper och även arbetarklassen har ju drabbats av det där även folk i arbetarklassen försökt att särskilja sig genom att skaffa sig ett finrum och på andra sätt vara "finare" än "de där". Och medelklassen har fått stå för de ideal man ska uppfylla i form av god smak inom olika områden.

Jag får ibland en känsla av att arbetarklassen börjat försöka särskilja sig och få en högre position genom att tala om "WT". Om man tänker efter verkar WT förknippas med mycket som arbetarklassen förr förknippades med såsom många barn, utomäktenskaliga barn, fylleri och allmänt "dålig smak" och uppförande.
  • Indianica
    trettioplus skrev 2011-05-13 14:19:47 följande:
    Ja, jag får erkänna att jag inte är helt seriös just för tillfället. Jag är trött och har koncentrationen på annat håll.
    Debatten har trots allt pågått ett par dagar och känns rätt så uttömd.
    Jag ber om ursäkt om du blev förolämpad av mitt fjomperi.

Om jag inte bemöter någonting, så är det i regel för att jag tycker att det är fullständigt upp åt väggarna och får stå för sig själv, eller motsatsen: det behöver inte bemötas av  mig för att det står för sig själv/jag håller med.

Javisst håller jag saker om mig själv medvetet privat. Det är en korrekt iaktagelse. Enligt min erfarenhet så bidrar sådan information endast till personliga vendettor och märkliga hypoteser om folks personlighet på FL, det vill säga inte direkt själva sinnebilden av vad jag anser vara "seriös diskussion". Jag ar ingen lust att smeta in mig med honung och sätta mig i myrstacken.
    Jag förstår dig delvis, men samtidigt inte. Det blir otroligt svårt att "placera" dig i en samhällsgrupp baserat på så här pass lite information man fått om dig, men samtidigt fattar jag att det var rätt otippat att någon skulle komma och gasta om Bourdieu och pumpa dig på en massa information om ditt liv och leverne för att kunna göra en så heltäckande analys som möjligt

Sedan vet jag inte vad tråden egentligen tillför om Du bara håller med de som säger att du är medelklass och säger emot alla andra. Om du så hårdnackat struntar i om folk tycker du är arbetarklassare, kanske det inte är konstigt om ämnet töms ut rätt snabbt. Å andra sidan kan det vara en psykologisk sak, att du bara är i behov av bekräftelse på att du verkligen tillhör medelklassen fortfarande.

Själv tycker jag dock ämnet är fortsatt intressant ocb blir nästan hugad att läsa sociologi
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?