• Lavish

Vilken socialgrupp hör en till?

lägre medelklassen kanske? Småborgerlig :-P. Eller övre arbetarklassen. Det är ju lite blandat i din sociala bakgrund och miljö men där verkar varken finnas några storkapitalister eller några utslagna socialfall. Så jag antar att din klasstillhörighet är medelklassen som de flesta av oss

• Lavish

Själv tycker jag nog att jag är ganska typisk medelklass. Föräldrarna har god ekonomi med villa och sommarstuga och det där paketet. Pappa har en universitetsutbildning och ett välbetalt arbete från det, mamma har läst kurser på universitetet men blev aldrig klar med det och arbetar deltid med ett okvalificerat arbete (men lever i praktiken på pappa med tanke på skillnaderna i lön).

Farfar var ämbetsman, farfarsfar och bakåt storbönder. Morfar var chef för ett kommunalt bolag med universitetsutbildning, morfarsfar var tulltjänsteman.

Själv har jag en 4 årig universitetsutbildning och arbetar med det men tjänar inte värst mycket pengar.

• Lavish
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 16:58:19 följande:
    Intressant tråd! Kul att se hur andra ser på en. Vill ni säga vad ni tror om mig så kan jag  säga vad jag själv tycker sen?

Mina föräldrar kommer definitivt båda från arbetarklassen. Pappa jobbar som tekniker trots brist på utbildning (nu skulle de anställa en civilingenjör för detta). Mamma har bara gymnasiet men har en ganska hög position inom ett stort företag och har väl en lön på ca 60 000 kr/mån. Vi växte upp i radhus med sommarstuga och stor segelbåt. Det var alltid självklart att jag och min syster skulle plugga vidare på universitetet. Inte så att vi blev pressade men det var underförstått att vi skulle göra det. Vi läste väldigt mycket hemma och jag och min man har nu ett helt rum med bara bokhyllor proppfulla med böcker av alla de slag. 

Min syster är nu civilekonom och chef på bank. Kommer med största sannolikhet att göra kometkarriär. Hon är gift med en polis som läst nån termin på universitetet men som inte har några ambitioner att göra karriär. 

Jag har en masterexamen i kemi och kommer om ett antal år även ha en doktorsexamen. Min man kommer från liknande förhållanden som jag. Även han har en mastersexamen och doktorerar nu.

De flesta men inte alla av våra vänner har en universitetsutbildning. Vi umgås också en hel del med min släkt där den äldre generationen inte är utbildade men där många jobbat sig upp. Bland mina kusiner är de flesta utbildade, en del på magisternivå andra som doktorerat. Både i släkten och i vänskapskretsen älskar vi att diskutera (ljudnivån kan vara öronbedövande =P) allt från utrikespolitik och ekonomi till jämställdhet och vetenskap.
    Ja DU är defintivt medelklass även om din bakgrund kanske inte är klockrent medelklassig. Det kan väl kallas en klassresa över två generationer?
  • Lavish

Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?

• Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:19:54 följande:
    Vilken referensgrupp man har är givetvis också en intressant del i det hela. Har för närvarande en ung kille i bekantskapskretsen som valt ett manuellt yrke och att identifiera sig som arbetare (yrkesval och identifikation behöver ju annars inte gå hand i hand) trots uppväxt åt lägre medelklasshållet och ett antal disputerade personer i den mer utpräglade medelklassdelen av familjen. Liksom många (inte alla) andra klassresenärer förstås.

Men, jag får inte klart för mig vilka medelklassfaktorer det är du identifierar dig med? Förutom din uppfattning om social stabilitet som medelklassmarkör då.
    Ja det känns ju mindre "pinsamt" att definiera ner sig liksom. Att kalla sig arbetare fast man har en medelklassbakgrund går an. Att kalla sig överklass om man bor i hyreslägenhet och har ett okvalificerat jobb med föräldrar som socialfall går bort...

Fast i Sverige är det väl lite småfult att våga kalla sig något annat än arbetare?
  • Lavish
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:27:01 följande:
    Ingen har vågat(?) kommentera det här med att se på teater kontra spela teater!
    mmm jag skulle nog säga att man är tryggare och mer konservativt medel/överklass om man väljer att SE på teater än om man väljer att spela själv..

Spela själv går väl an om man blir riktigt stor och kan tjäna pengar på det. Men det lyckas inte många med och säkra investeringar är väl mer konservativt...
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:35:00 följande:
    Där håller jag inte med. Är det så många fler än pensionerade kroppsarbetare som kallar sig arbetare egentligen? Tycker tvärtom att "alla" verkar tycka att de är medelklass.
    Haha jaså jag såg en överläkarhustru på TV igår som fick frågan vilken klass hon hörde till och svarade arbetarklass "eftersom min man arbetar ju". Men det är väl en förändring som sker nu? I gamla sossesverige var det väl iaf inte fint att vara borgerlig?
  • Lavish
    Åsa skrev 2011-05-09 18:49:19 följande:
    Eftersom medelklass i Sverige inte primärt definieras via ekonomi så lär etiketten sitta kvar så länge utbildning och det kära kulturella kapitalet (ack Bourdieu) gör det och inte längre än så. Om generationen efter slutar utbilda sig och konsumera ""rätt" kultur går det väl tämligen snabbt med klassbytet; inte så få latinamerikaintellektuella anno -73 sitter i Sverige med svenskuppfödda "arbetarbarn". (fast eftersom klasstillhörighet inte rakt av går att ta med sig till annat land är det kanske ett dåligt exempel).

Att gå från arbetar- eller bondebakgrund till "stabil" nivå av medelklass bör  väl ta två generationer om inte annan bakgrund ympas in, klassresenären och hans/hennes medelklassbarn?
    Ja men jag tror ekonomin påverkar vad nästa generation gör. Jag känner själv flera barn till folk från chilensk medelklass. På dem har det funnits ett tryck från föräldrarna att skaffa sig en utbildning och etablera sig. Men samtidigt har de växt upp i "sämre" områden och gått i dito skola etc. Vilket betyder att i deras eget umgänge är utbildning verkligen inte självklart val och skolan har inte direkt gett de bästa förutsättningarna heller. Och där hamnar man ju nästan oundvikligen utan pengar.

Men klassresenären, vilken klass hör den till? Eller är "klassresenär" en klass för sig?
  • Lavish
    MadHatter skrev 2011-05-09 19:02:40 följande:
    Det svåra med medelklass kontra arbetarklass idag är ju att den ekonomiska fördelningen ser annorlunda ut. Går man tillbaka 100 år i tiden (eller något mindre) och den klasskamp som fanns då så var ju arbetarklassen lägre betald och hade mindre inflytande i samhället. För hundra år sedan fick ju inte ens alla rösta.

I dag ser skilnaden mellan arbetare, tjänstemän och akademiker inte alls ut på samma sätt. Vissa grupper av arbetare tjänar betydeligt mer än än tjänstemän och akademiker och arbetarna har stort inflytande i samhället genom starka fackförbund och en hittills mycket stark arbetarrörelse.

Så ekonomiskt och statusmässigt har ju arbetarklassen i vissa fall gått om det som förut kallades för medelklass. Därför är det ju lätt att definiera arbetarklass som medleklass (som jag tror ts gör) eftersom de är på en ekonomisk "mitt" i samhället.

Idag skulle man ju utan problem kunna prata om "välbärgad arbetarklass" vilket ju var en omöjlighet för 100 år sedan.

Däremot finns ju fortfarande stora kulturella skilnader mellan arbetarklass och akademiker - mellan bruksort och universitetstad även om de ekonomiska skilnaderna inte längre finns.
    Ja, begreppen arbetarklass vs medelklass går väl i princip tillbaka på 1800 talets samhälle och mycket har hänt sedan dess.
  • Lavish
    miljarden skrev 2011-05-09 19:10:51 följande:
    För mig har klass otroligt lite med pengar att göra. Det handlar om kultur. Jag kommer från en klassblandad familj och det har varit jättetydligt för mig men har aldrig handlat om pengar.

Folk från lägre klasser brukar tro eller tycka att klass handlar om pengar, medan folk från högre klasser brukar tycka att det handlar om andra saker.

Samtidigt är det av olika anledningar tycker jag en oerhört obehaglig diskussion. 
    Obehaglig blir den väl om man lägger värderingen i den att vissa klasser är bättre än andra?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?