• Lavish

Vilken socialgrupp hör en till?

miljarden skrev 2011-05-09 20:50:46 följande:
    Min pappa sa i och för sig våning även om förortsettan jag och mina syskon hade att bo i som ungdomar. "Det är en riktigt trevlig våning, faktiskt."
    Ja men det är väl poängen med uttrycket. En vacker omskrivning av verkligheten.
  • Lavish
    Björnmossa skrev 2011-05-09 22:37:42 följande:
    Apropå hur man lyckas i skolan.

Jag kommer från en medelklassbakgrund (båda föräldrarna akademiker). Det har alltid varit en självklarhet att jag skulle ta examen från universitetet. Därför har jag aldrig varit rädd att misslyckas. Därför har jag vid mer än ett tillfälle druckit öl istället för att plugga, missat tentan och fått tenta om. Jag tog examen några år senare än tänkt. En nära vän med arbetarbakgrund var tvärtom. Hon pluggade hårt, tog alla tentorna direkt och avlade examen efter fyra år blankt. För henne var det extremt viktigt att lyckas. Hon fick all pepp hemifrån och sådär, men jag tror ändå att det var skillnad, hennes föräldrar var inte sådär lugnt övertygade som mina var. Hon är bättre akademiker än jag för jag behövde aldrig bevisa nåt.
    Ja, och det är också därför en person av medelklass bakgrund inte blir arbetare bara av ett manuellt arbete och en hyreslägenhet i förorten. Därför att det är underförstått att det är ett tillfälligt tillstånd, en fas. Förr eller senare kommer man ändå skaffa sig en utbildning, ett mer kvalificerat jobb och ett mer ståndsmässigt boende. Sen blir det förståss inte så för alla, men man kan nästan räkna på att familjen LÄNGE kommer ha inställningen att personens livssituation är något övergående innan man intar sin rätta plats i tillvaron...
  • Lavish

Man kan göra en klassresa genom äktenskap ja. Men det var nog vanligare förr. Idag känns det lite trashigt att erhålla sin klasstatus från sin äkta hälft snarare än från sina egna livsval.

• Lavish
    Anonym skrev 2011-05-10 16:59:17 följande:
    Känns det trashigt? Jag tycker att det är förvånansvärt vanligt (snarare regel än undantag). De tjejer som jag känner som bor på Östermalm och i de finare villaområdena har alla hamnat där på sina mäns meriter. Det är lite lustigt att det är just dessa tjejer som också håller hårdast på överklassattityden och ser ner på andra.
    Men dessa tjejer kommer alltså från arbetarklassen från början? Jag trodde annars att det ofta var "lika barn leka bäst" i de kretsarna.
  • Lavish
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-10 18:21:57 följande:
    Jo, en sak jag kom att tänka på. Vad äter folk i överklassen för sorts mat? Är maten som finns på ICA fin nog åt dem eller är det privatimporterat som gäller? Äter de pilgrimsmusslor som vi andra äter fiskbullar? Kör de Black Angusbiff när vi andra kör fläskkarré? Jag kom att tänka i dessa banor eftersom det är dags för mig att gå och spisa våra triviala kycklingklubbor... Jag är fullt seriös med min fråga, även om jag kanske låter lite raljant nu.

Jag har såklart en del fördomar om överklassen, man gör sig ju en bild av hur man tror att det är eftersom man inte vet. Min bild är att de inte lagar mat själva. De går ut och äter. OM de till nöds lagar mat så är det enkel mat med råvaror som inte kommit i närheten av COOP och ICA. Och framför allt inte Willys. Jag är inte säker på om de har tjänstefolk, men antagligen har de städhjälp, framför allt sedan RUTavdraget kom, nu har ju var och varannan städhjälp. Jag tror inte att de har privatchaufförer och sådant, de vill nog gärna ha ett eget liv utan påhäng för jämnan.

Nej, nu kokar riset snart torrt!
    Överklassen är inte nödvändigtvis överdrivet rik, så att de kan äta all mat ute eller ha kock. (Fast det finns ju dem som är).  Men jag skulle väl tro att det oftare äter rent kött och mer sällan fiskpinnar eller fiskbullar än övriga befolkningen. Och att de oftare har antingen "sund" mat eller någon knasig diet på tallricken eftersom det är hög prioritet att hålla sig i form och inte bli tjock. Förmodligen kostar rejäla primörer och fina köttbitar mer än storpack med hamburgare av 10% köttinnehåll, men går väl ändå att inhandla på ICA...
  • Lavish
    trettioplus skrev 2011-05-10 19:51:27 följande:
    Intressanta aspekter. Jag undrar om det sedan inte är någon kritisk gräns någonstans vid fyra barn, för att behålla sin status?

Kanske är det mycket så att klass i mångt och mycket är en lokaliseringsfråga. Jag tänker delvis på bruksortsexemplet i tråden, skillnaden i kultur i storstaden kontra mindre orter och dessutom hur svårt det är att som invandrare behålla sin sociala status.
    Beror nog på hur rik man är. Kollade på dokumentären om kennedy familjen och där hade dom ju 9 ungar per familj, nu kanske inte det är direkt överförbart på Sverige 2011.

Jag tänker att i översta societeten är det inget problem med fler barn än 4. Eftersom man kan anställa barnflickor som sköter större delen av arbetet med dem och har så mycket pengar att ett barn eller 8 inte påverkar ekonomin. Det enda problemet är väl möjligtvis att kvinnan framstår mest som en avelskossa om hon ska vara på tjocken för jämnan.

Men i vanliga medelklassen är det förståss ett problem med hur många barn som helst eftersom man fortfarande tar hand om dem själv och de antagligen påverkar familjens ekonomi.
  • Lavish

Jag vill bara lägga in att medelsvensson och medelklass absolut inte är samma sak. För inte sååå länge sen var medelklassen en ganska liten klick, och arbetarklassen och underklassen den absoluta majoriteten av befolkningen. Om medelsvensson då ska ligga "mitt i" så var han absolut inte medelklass, snarare skötsam arbetarklass där i bästa fall bara mannen behövde arbeta.

Idag har medelsvensson flyttat uppåt, för medelklassen har växt, så långt är jag med. Men att man är en medelsvensson gör en helt enkelt inte till medelklass. Fortfarande tippar jag att drygt 50% av befolkningen av de flesta skulle definieras som arbetarklass eller under.

• Lavish

Det är klart att Bill Gates har makt eftersom relativt stora förändringar går att genomföra med mycket pengar. Men jag tycker inte alls han har makt på samma nivå som ett statsöverhuvud, utom kungen av Lesotho kanske då men... Det finns oändligt många saker man faktiskt inte kommer åt med bara pengar, särskilt i en demokrati, riksdagen beslutar i slutändan och alla där är inte mutbara.

• Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:06:20 följande:
    De enda jag kan räkna till riktig överklass på er lista är Kung Abdullah.
    Håller med, med viss tveksamhet vad gäller presidenterna, kanske att inneha presidenttitel trots allt gör en till överklass?

Men i övrigt anser jag att de på listan inte själva är överklass, men deras barnbarn kanske har chans att BLI. Att vara adlig kan inte vara en förutsättning, då har USA och andra länder utan adel ingen överklass. Det som krävs är att umgås otvunget med den gamla eliten. Dit kan man ta sig med pengar, men inte över en generation.
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:19:08 följande:
    Pengar och helst äktenskap. En titel är fortfarande viktigt, annars skulle ej Drottningen av England ge titlar än idag. Sir Elton John för att nämna någon.
    De kan bli rika men en egentlig överklass som i ordets bemärkelse har att göra med aristokrati kan de aldrig bli.
    Men då menar du att de stora delar av världen som inte har en adel på vårt sätt, inte har någon aristokrati/överklass?
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:20:28 följande:
    En president är ett jobb och har därigenom en jobbtitel inte en överklass titel.
    Fast även adelstitlarna hängde väl en gång i tiden samman med ett "jobb"? Att man gjorde rusttjänst för kungen. Så småningom även för andra insatser som ämbetsman för kronan. Men allra oftast mot någon form av prestation.
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 13:29:16 följande:
    Detta är sant men Kungen gav dem titel, en president ger inte en sådan titel.
    Man skulle kunna kalla Mr President för en titel dock? Visst är överklassen mer traditionstyngd än någon annan klass men viss föränderlighet i vad uttrycket avser måste ändå finnas tycker jag. Världen förändras och därför också vad ord i språket syftar till. Jag kan tycka att personer/familjer som hade varit adliga idag, om vi hade levt kvar i ett samhälle där det var relevant att adla folk, kan kallas för överklass. Det är möjligt att det finns rum där nyrika aldrig får tillträde, hur långt in i överklassen de än nästlar sig. Men så är väl ändå även riddarhuset uppdelat mellan högadel och lågadel, det finns skillnader även inom adeln. Således inom överklassen i stort. Det finnns säkert rum en lågadlig person aldrig kommer över tröskeln till också, även om de inte är så många längre?
  • Lavish
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-11 14:01:57 följande:
    Man blir inte automatiskt överklass för att man har ett jobb oavsett om det är president. Tycker ni att Bush är överklass med?
    Ja jag anser i högsta grad att Bush hör till den amerikanska överklassen. Flera generationer av presidenter i samma familj, stora ekonomiska resurser och prestigefyllda utbildningar, närmre det absoluta toppskiktet kommer man inte i ett land utan adel.
  • Lavish
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Hahah del 1 håller jag med om men tycker du verkligen att sexuell/amorös läggning är kopplat till klass? Hur är det med bögar och transor, vilken klass är man då?
  • Lavish

Jag vill ge TS en eloge för att du ännu inte flippat ur och börjat grina eller kasta vilda anklagelser omkring dig efter alla konstiga inlägg i tråden. Det brukar ju annars vara det vanliga på FL, att starta en diskussionsstråd och sen inte klara av de mindre vänliga och genomtänkta svaren som man får...

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?