• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

Arbetarklass både med tanke på din bakgrund och din nuvarande situation.

• Anonym

Arbetarklass/lägre medelklass.

• Anonym

Som jag ser det så var överklass från början endast kungahus och adel, numera även personer med stora förmögenheter eller inflytande.
    Medelklass är högutbildade med god ekonomi.
    Arbetarklass har klassiska arbetarjobb eller lägre tjänstemannayrken.

• Anonym

I dagens samhälle är det väl ganska ointressant att dela in folk i social klasser tycker jag.

Jag själv är uppvuxen i ett villaområde med en typisk arbetare och en lägre tjänsteman som föräldrar och med ett syskon. Bra stabil ekonomi.

Som vuxen arbetar jag som kommunal tjänsteman, har en högskoleexamen är ensamstående. Bor i egen villa och har hyffsad ekonomi.

Om jag skulle sätta mig i ett fack så ser mig själv som arbetarklass.

• Anonym

Tycker det är svårt.

Jag är barn till en pappa som arbetat på tryckeri och en mamma som utbildat sig till och arbetat som tolk. Pluggar idag till socionom. Är gift med adlig man, står med i adelskalendern. Han är orginalare. Bor i ett attraktivt område, förvisso i BR.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-09 11:40:00 följande:
    Tycker det är svårt.

Jag är barn till en pappa som arbetat på tryckeri och en mamma som utbildat sig till och arbetat som tolk. Pluggar idag till socionom. Är gift med adlig man, står med i adelskalendern. Han är orginalare. Bor i ett attraktivt område, förvisso i BR.
    Vad är jag för klass, glömde bort min fråga. Medelklass?
  • Anonym

Nej, medelklass är du då inte! Arbetarklass snarare isåfall.

• Anonym
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:42:23 följande:
    Jag skulle definiera dig som medelklass som gift in sig i överklassen?
    Jag ser inte min man eller hans familj som överklass. Förvisso är båda hans föräldrar välutbildade, med relativt statusfyllda yrken. Men överklass? Nej.
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-09 11:47:56 följande:
    Jag är inte övertygad om det ännu. Om jag är arbetarklass, så vet jag inte var arbetarklassen skulle hamna, om man säger så.
    Att du hade en ponny som barn kvalificerar dig inte i medelklassen när allt annat luktar arbetarklass.
  • Anonym

Kul tråd!
    Vad är man själv då?
    Mannen socionom
    Jag förskolepedagog
    Inkomst per månad ca 52000
    Tre barn
    Bor i radhus lite utanför stan i ett helt ok område (alla kanske inte har råd att flytta hit s.a.s)
    De vi umgås har nog alla läst minst 3 år på högskola eller universitet

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?