• Anonym

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-13 18:22:42 följande:
    Med tanke på din tilltro till högskoleutbildning så tänkte jag att åtta års universitetsstudier kanske biter bättre än en från en sådan som jag, vars åsikt inte riktigt är värd att ta på allvar.
    Det gör det dock inte, tyvärr.
  • Anonym
    Ginevra skrev 2011-05-13 18:36:17 följande:
    Instämmer! Det finns ju flera personer utan högskoleexamen som ändå lyckats väldigt väl som politiker, t.ex. Carl Bildt.
    Beror ju lite på hur man definierar "lyckats vädligt väl".

Gissar på att det är fler som lyckats dåligt som politiker och som saknar högskoleutbildning...

Vad gäller Carl Bildt så har han läst på stockholms universitet men avslutade dock aldrig sina studier, vad det beror på vet jag ej.
  • Anonym
    Ginevra skrev 2011-05-13 18:58:53 följande:
    Jag tog upp Bildt som exempel för att han är en politiker som i allmänhet åtnjuter högt anseende och även haft tunga internationella uppdrag. Vad jag vet tog han inte så många universitetspoäng eftersom han blev för engagerad i kårpolitiken. Per-Albin Hansson, som väl var något av legendarisk som statsminister, hade inte heller någon högre utbildning. Sedan finns det så klart många mindre lyckade politiker utan utbildning, men vad jag ville säga var att man kan bli en bra statsman även utan högskoleexamen.
    Kan och kan, det är klart man kan. Jag kan vinna 100 mille på lotto imorn
  • Anonym
    trettioplus skrev 2011-05-13 21:11:31 följande:
    Vill du verkligen ha ett land som styrs bara av människor som inte är arbetare i grunden? Vilka ska representera de lågutbildade?
    Ja det vill jag. Jag vill att de som styr landet ska vara utbildade för att kunna göra det på bästa sätt.

Hur menar du? Vänsterpartiet och sossarna representerar ju de lågutbildade
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-13 21:58:55 följande:
    Jag vill minnas att vi blev rätt hårt drillade i att vara källkritiska redan på gymnasiet. Men jag tror att man måste vara betydligt mer kritisk i dagens läge då det grasserar väldigt mycket felaktig information framför allt på nätet.

Många politiker har nog inte satt sin fot på högskolan. Men spelar det någon roll? De ska väl företräda folket så som folket är? Man måste väl inte vara jurist för att vara lämplig som politiker? Eller psykolog. Eller allt vad nu våra politiker arbetar med då de inte är verksamma i riksdagen. Juholt var ju journalist på lokaltidningen och har visst bara gått tvåårigt gymnasium. Nu vet vi ju inte vad han går för eller inte, men jag tror inte att det gör honom varken bättre eller sämre om han hade varit doktor i journalistik.

Se bara på de politiker vi har som har högre utbildning, somliga av dem har ju gjort rejäla tavlor och många grodor har hoppat ur deras välsmorda munnar. Nej, EQ är viktigt, kanske viktigast av allt för våra politker.
    Ja det spelar roll, iaf för mig. Jag tycker det är viktigt att de har en utbildning på högskola/universitet i grunden.
  • Anonym

Definitivt WT.
    Hemmafru utan högre  utbildning misslyckat firma och leva med två partners. WT.

• Anonym
    Ginevra skrev 2011-05-13 18:58:53 följande:
    Jag tog upp Bildt som exempel för att han är en politiker som i allmänhet åtnjuter högt anseende och även haft tunga internationella uppdrag. Vad jag vet tog han inte så många universitetspoäng eftersom han blev för engagerad i kårpolitiken. Per-Albin Hansson, som väl var något av legendarisk som statsminister, hade inte heller någon högre utbildning. Sedan finns det så klart många mindre lyckade politiker utan utbildning, men vad jag ville säga var att man kan bli en bra statsman även utan högskoleexamen.
    Bildt tillhör överklassen, hans far är friherre. Han (Carl Bildt) har även ett mycket stort informellt bildningskapital och är troligtvis vår mest (allmän)bildade minister sedan Palme
  • Anonym
    Åsa skrev 2011-05-14 18:03:04 följande:
    Med reservation för att tattare/resande är en etnisk (nåja) grupp med eget språk, kultur etc så det inte räcker med yttre faktorer.

Nu behandlar ju den här tråden sociala grupper och jag gissar att intresset av att positionera sig, för att använda ert uttryck, visar sig tydligare i den typen av diskussion. Du själv till exempel vidmakthåller ju med stor eneragi din invanda syn på dig själv som havande en medelklassuppväxt i diskussion med dem som använder andra kriterier
    Stämmer inte alls att det bara handlar om resande.
    Tattare kan mycket väl handla om svenskar som flyttat runt ofta som luffaren.
    Där jag kommer ifrån används fortfarande tattare för att benämna en socialt utslagen.
    www.ne.se/tattare
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-14 12:27:24 följande:
    Det vill du därför att du själv har gått på högskolan, eller? Kan du då förklara för mig på vilket sätt en gymnasielärare i biologi (och således har gått på lärarhögskolan) är en bättre politiker än en som gått tvåårig social linje?Jag ser faktiskt inte kopplingen om du ursäktar. 

Politkerna ska väl företräda hela svenska folket? Jag tror därför på en blandning även där.
    Det har inget med det att göra alls.

Självklart ska det vara en examen som är relevant för yrket och således hade jag därför inte tyckt att det var ok med en politiker som hade en examen i biolgi!

Det får du gärna tro om du vill, så länge jag också får tro på mitt
  • Anonym
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-14 12:35:41 följande:
    OK, och vad har man för utbildning då, Pol Mag? Statsvetare? Tur att det inte är så, vad likriktat det skulle bli i så fall. Då behöver vi kanske bara ha ett enda parti också till och med om alla i alla fall förespråkar samma sak...jättebra!
    Ja en utbildning där man åtminstonde får de grunderna som alla politiker bör ha... t ex. en Pol. examen.
    På så sätt skulle ju politikerna få lite högre status tror jag. Att inte vilken tomte som helst bara kan trava in, suga några kukar och vips så är man med på en kandidatlista...

Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?