Inlägg från: Anonym (intressant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (intressant)

Vilken socialgrupp hör en till?

Intressant tråd! Kul att se hur andra ser på en. Vill ni säga vad ni tror om mig så kan jag  säga vad jag själv tycker sen?

Mina föräldrar kommer definitivt båda från arbetarklassen. Pappa jobbar som tekniker trots brist på utbildning (nu skulle de anställa en civilingenjör för detta). Mamma har bara gymnasiet men har en ganska hög position inom ett stort företag och har väl en lön på ca 60 000 kr/mån. Vi växte upp i radhus med sommarstuga och stor segelbåt. Det var alltid självklart att jag och min syster skulle plugga vidare på universitetet. Inte så att vi blev pressade men det var underförstått att vi skulle göra det. Vi läste väldigt mycket hemma och jag och min man har nu ett helt rum med bara bokhyllor proppfulla med böcker av alla de slag. 

Min syster är nu civilekonom och chef på bank. Kommer med största sannolikhet att göra kometkarriär. Hon är gift med en polis som läst nån termin på universitetet men som inte har några ambitioner att göra karriär. 

Jag har en masterexamen i kemi och kommer om ett antal år även ha en doktorsexamen. Min man kommer från liknande förhållanden som jag. Även han har en mastersexamen och doktorerar nu.

De flesta men inte alla av våra vänner har en universitetsutbildning. Vi umgås också en hel del med min släkt där den äldre generationen inte är utbildade men där många jobbat sig upp. Bland mina kusiner är de flesta utbildade, en del på magisternivå andra som doktorerat. Både i släkten och i vänskapskretsen älskar vi att diskutera (ljudnivån kan vara öronbedövande =P) allt från utrikespolitik och ekonomi till jämställdhet och vetenskap.

• Anonym (intressant)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 16:54:01 följande:
    Puffar mitt inlägg lite. Är väldigt nyfiken på vad ni anser!
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
  • Anonym (intressant)
    Anonym skrev 2011-05-09 17:12:04 följande:

oh vilken rolig tråd. Vilken klass tillhör jag:
    Föräldrar: Båda Överläkare
    Mannen: Pilot
    Jag: Ingenjör

3 barn och bor i villaområde, köpt nyligen för 5miljoner

Övre medelklass eller kanske till och med vår tids överklass. Jag räknar nämligen andra än rent adliga personer till överklass men det kanske inte alla gör.
  • Anonym (intressant)
    Ginevra skrev 2011-05-09 17:22:54 följande:
    Jag räknar också andra än adliga till överklassen, men det krävs att de fötts in i en familj som varit förmögen i åtminstone ett par generationer. Nyrika "uppkomlingar" tycker jag nog inte riktigt hör till överklassen: den är något som man föds in i.
    Det kan jag nog i viss mån hålla med om. Nyrika personer tror jag att jag oftast placerar i övre medelklass. Finns säkert undantag dock
  • Anonym (intressant)
    Anonym (Lina) skrev 2011-05-09 20:05:06 följande:
    Anonym (intressant) skrev 2011-05-09 17:05:25 följande:
    Jag tror jag skulle säga lägre medelklass. Pengarna tycker jag gör att du flyttar upp medan brist på utbildning ner.
    Det här tycker jag var väldigt intressant! Två så olika svar.

Men Anonym intressant jag utbildar mig ju nu? Jag pluggar på universitetet och har 2 år kvar så enligt din tes så hamnar jag på medelklass om 2 år när jag får ut min kandidatexamen? Eller blir det när jag tar min master?

Eller du kanske menar min pappas brist på utbildning? Hur som helst så klassar jag farfar och släkten på den sidan för överklass och mammas för arbetarklass så då hamnar jag väl i mitten då.
    Men din fråga var om du tillhörde arbetsklass eller lägre medelklass och av dessa alternativ så tycker jag lägre medelklass. Kanske hamnar du högre upp i medelklassen när du pluggat klart beroende på vad du pluggar och vad du sedan kommer arbeta med.

Med brist på utbildning menade jag i huvudsak dina föräldrars. Men jag kanske missuppfattade dig och din mamma är utbildad?

Jag själv tycker att det är ganska svårt att klassa folk som antingen lägre eller högre medelklass. Skulle nog vilja ha ytterligare en grad i mitten. Är det det du menar med "medelklass"?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?