• Londoner

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag skulle saga arbetarklass, mest for att jag kommer fran en narmast identisk bakgrund och alltid sett mig sjalv som solklar arbetarklass. Bade jag och min syster laser pa hogskola, och aven om jag planerar att doktorera kommer jag nog alltid att kanna mig som en arbetare anda. Vet inte varfor, det gar liksom inte att forklara, men det ar som att det sitter i blodet. 

For ovrigt ar det intressant vad som klassas som arbetarklass och medelklass i Sverige, det ar sa himla annorlunda fran hur det ar har. Har ar man inte overklass om man inte ar aristokrat. Se pa Kate Middleton, hon anses ju vara "commoner", medelklass, aven om hennes foraldrar ar miljonarer och hon gatt pa privatskola. 

Finns det nagot som raknas som "underklass" i Sverige? Dvs folk som lever pa bidrag, saknar gymnasieutbildning etc, eller raknas de som arbetarklass ocksa? *nyfiken* 

• Londoner
    Åsa skrev 2011-05-09 18:51:01 följande:
    Medelsvensson för mig är arbetare eller lägre medelklass om jag nu ska definiera; jag ser inget galet i det.
    Ja, jag ser nog medelklass och medelsvensson som skilda saker ocksa. Jag tanker sossearbetare nar jag tanker Svensson.
  • Londoner
    Cloudy skrev 2011-05-09 19:28:03 följande:
    Vad är en sossearbetare?
    Haha ja, det kanske inte ar ett etablerat uttryck, men jag kan ju bara jamfora med min egen uppvaxt. Dar jag kom ifran var de flesta socialdemokrater, i regel lagutbildade men med jobb och inkomst sa att man ligga pa den levnadsstandard TS beskriver, med hus och semestrar. Det ar sa JAG definierar medelsvensson, men naturligtvis ar jag ju praglad av min egen uppvaxt.  
  • Londoner
    Anonym skrev 2011-05-10 19:16:57 följande:
    Vilken klass hör jag till tycker ni?

Mamma: Förskollärare
    Pappa: Busschaufför

Jag är uppvuxen i ett litet samhälle. Uppväxt i hus (som alla andra där jag är uppvuxen).
    Jag har ingen högskole utbildning. Har gått på folkhögskola för att fixa betygen.
    Bor med sambo i en längehet i centrala staden där jag bor nu.
    Tjänar 20.000kr före skatt..

Ser mig som underklass men hoppas på att det inte är så.
    Typexempel pa arbetarklass skulle jag saga. 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?