Vilken socialgrupp hör en till?
"Jag är barn till en pappa som arbetat på tryckeri och en mamma som utbildat sig till och arbetat som tolk. Pluggar idag till socionom. Är gift med adlig man, står med i adelskalendern. Han är orginalare. Bor i ett attraktivt område, förvisso i BR." och tillägger att mannens föräldrar är välutbildade, och klassas då som överklass av en annan skribent eller två.
Jämför med mig (som anser att jag är rätt solklar övre medelklass). Min pappa är socionom (arbetat bl.a. som socialchef), min mamma läkare. Kommer från en solid "läkarsläkt", är tredje generationens akademiker i båda led. Är själv utbildad jurist, har ett statusjobb. Maken civilingenjör. Han har också akademiker långt tillbaka i släkten och kommer ur en adlig släkt. Men nu kommer cloun. Min svärmor är född i en adlig släkt. Men ni vet, kvinnor räknas inte och eftersom hon gifte sig med en "icke blåblodig" så står inte hennes barn med i adelskalendern. Däremot gör ju makens kusiner det (hans morbror är ju karl vettni).
Ska jag nu vara lite elak mot anonyn nummer 13 så "ligger jag bättre till" på alla punkter utom det lilla abret att hennes svärFAR är adlig och min svärMOR är det. Om jag är övre medelklass så är nummer 13 undre medelklass. Men ändå stirrar man sig blind på det blåa blodet och deras lilla föreningsinterna regler om vem som får vara med och inte. Vilket leder mig till slutsatsen att man har rätt dålig koll på vad "adel" är.