• Åsa

Vilken socialgrupp hör en till?

Nu är ju "klass" en förklaringsmodell och inte en exakt vetenskap, och innehåller en massa olika delar men i alla fall. Utifrån vad du skriver skulle jag definiera dig som väletablerad arbetarklass under din uppväxt och något åt samma håll nu; möjligen tillkonstrat av dit egenföretagande; det är å andra sidan inte aktivt nu och inte din primära inkomst(?).

Du bad om motiveringar ovan så här kommer en harang :

Primärt hade dina föräldrar arbetaryrken och ingen högre utbildning vilket normalt definierar arbetarfamiljen. Det ekonomiska är sekundärt. Ändra sedan efterkrigstiden har väletablerade arbetare haft hyfsad ekonomi. Villa-vovve-volvo är snarast mer Svensson/arbetarklass än det är medelklass. Kan det vara så att du med "arbetare" tänker på "socialgrupp 3"(dålig förankring på arbetsmarknaden, sociala problem etc) och därför har svårt att se att din egen bakgrund skulle vara arbetarbakgrund?

Jag säger inte att klasstänkande helt saknar koppling till ekonomi men snarare så att den i viss mån går hand i hand med yrkesbakgrund. Det väger lättare än andra faktorer. Åtminstone anser medelklassen det. I arbetarklassen tenderar man oftare att se klass som avhängig av ekonomi.

Överklass är överklass i kraft av familjebakgrund och uppfostran; yrkesmässigt och ekonomiskt kan de befinna sig i de mest skilda skikt.

Medelklass är starkt avhängig utbildning. Förr kvalade manschettarbetare med läroverk, senare gymnasium, in som lägre medelklass, idag hör högre utbildning till. Högre tjänstemän som personalsekreterare och folk med högre yrkesutbildning som ingenjörer och läkare har högre löner än genomsnittet men typiska gamla medelklassyrken som lärare eller löneskräckexempel som kulturvetare har inga fantasilöner. Ett antal "medelklassyrken" har lägre löner än kroppsarbetare utan krav på högre utbildning.

Det finns generella skillnader i syn på familj, på umgänge, på könsuppdelning, på studier, på bildning... Jag slogs direkt av att du skrev "en" i trådstarten. Att kalla sig själv "man" är tämligen typiskt den grupporienterade arbetaren, där den individcentrerade medelklassaren skulle ha skrivit "jag" Vanligen ser medelklassen högre studier som en självklarhet och bildning en vinst i sig själv; i arbetarklassen är de, om man nu alls ska studera, ett medel till ett bra(=välbetalt) arbete, lite av ett nödvändigt ont, och att studera till något som inte ger ekonomiskt utbyte ses som direkt dumt.

Läsvanorna skiljer sig markant med mer läsning i medel- än i arbetarklass.

"Arbetaren" umgås mer med familj/släkt, "medelklassen" mer med vänner (kanske har att göra med att "arbetaren" i högre grad bor kvar på uppväxtorten?).

Arbetarfamiljer har tydligare uppdelade sysslor mellan män och kvinnor och det är vanligare att kvinnan tar föräldraledigheten, oavsett inkomster. Etc etc.

Givetvis, eftersom det handlar om en förklaringsmodell, finns det mängder av individer och familjer som inte enkelt låter sig placeras i ena eller andra gruppen.

Det är möjligt att du har privata vanor och värderingar som ligger närmast "medelklassen" men du har mest skrivit om det ekonomiska och inte signalerat något sådant. Därmed inte sagt att din syn på vad som definierar medelklass kan vara den rådande uppfattningen på den mindre ort du kommer ifrån utifrån den sociala strukturen just där.

• Åsa
    Ginevra skrev 2011-05-09 17:13:13 följande:

Jag tycker för övrigt att tillgång till materiella prylar inte gör en till medelklass. Jag minns att när jag växte upp så var det de barn i klassen vars föräldrar hade arbetaryrken som alltid var först med det senaste i fråga om teknisk utrustning, märkeskläder osv.

Den erfarenheten delar jag. Det var arbetarbarnen (inte att förväxla med familjer med sociala problem) som hade TV i flera rum och medelklassbarnen som hade begränsad TV-tid. Jag känner en arbetarfamilj som valt bort TV men de är banne mig i minoritet mot de medelklassfamiljer som gör det
  • Åsa
    Londoner skrev 2011-05-09 17:35:59 följande:
    Finns det nagot som raknas som "underklass" i Sverige? Dvs folk som lever pa bidrag, saknar gymnasieutbildning etc, eller raknas de som arbetarklass ocksa? *nyfiken* 
    Synen på en "underklass" finns även om man gärna undviker det ordet. Vad du beskriver kvalar  som typexempel inte direkt in som "arbetare", däremot finns det förstås personer som tangerar båda kategorierna som mindre väletablerade arbetare och de som flyter mellan dem i olika perioder.

En  kulturvetare mellan jobb är givetvis medelklass oavsett försörjningssituation
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:56:58 följande:
    Vad pratar vi om för tid nu?
    När jag var barn behövde man ingen begränsad tv-tid eftersom det bara fanns två kanaler...
    Du har rätt. Den begränsade TV-tiden är det senare jag stött på; när jag var barn såg jag inget av det heller (dock en och annan "intellektuell" som valde bort TV även då).
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 17:54:47 följande:
    Antagligen är det här det som är närmast sanningen gällande min egen uppfattning om min egen situation. Där du har "arbetaren" i blodet, så har jag den typiske "medelklassen". Jag gissar att du är lika ovillig som jag att ändra syn på din bakgrund, även om någon sade annat?

Jag talade just med min fabriksarbetande sambo om saken och han menade att det till stor del handlar om identifikation. Han kan inte själv relatera sig till de övriga på arbetsplatsen när det kommer till attityd, livsfilosofi och intressen, varför han inte heller själv känner sig som "arbetarklass" trots den arbetare han är.
    Vilken referensgrupp man har är givetvis också en intressant del i det hela. Har för närvarande en ung kille i bekantskapskretsen som valt ett manuellt yrke och att identifiera sig som arbetare (yrkesval och identifikation behöver ju annars inte gå hand i hand) trots uppväxt åt lägre medelklasshållet och ett antal disputerade personer i den mer utpräglade medelklassdelen av familjen. Liksom många (inte alla) andra klassresenärer förstås.

Men, jag får inte klart för mig vilka medelklassfaktorer det är du identifierar dig med? Förutom din uppfattning om social stabilitet som medelklassmarkör då.
  • Åsa
    Anonym (lilla my) skrev 2011-05-09 18:20:36 följande:
    vad räknas jag som? fattiglappen nr.1? 

uppvuxen på landet i en villa med 4 syskon. tältsemestrar runtom i sverige vaje sommar och en stor Dodge och en peguote. inte överdrivet med pengar utan det har gått runt. (föräldrar gifta)

precis avslutad mammaledighet och jobbar som vikarie på en förskola tills jag upptar mina studieri höst till specialpedagog.
    bor i en liten 2:a tills studierna är avslutade med min sambo och son. sambon jobbar som kemist.
    Definitivt arbetare. Du tar upp bilmodeller som viktiga fakta
    Skämt åsido, gissar klassresenär på väg mot någonstans åt medelklasshållet  med arbetarbakgrund eftersom ni bodde på landet och du inte nämner något om föräldrarnas utbildning/yrken,men du skriver inte så mycket.
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 18:26:28 följande:
    Fast i Sverige är det väl lite småfult att våga kalla sig något annat än arbetare?
    Där håller jag inte med. Är det så många fler än pensionerade kroppsarbetare som kallar sig arbetare egentligen? Tycker tvärtom att "alla" verkar tycka att de är medelklass.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:24:26 följande:
    Det har jag nog inte redogjort för, så det är inte så konstigt.

När du pratar som "social stabilitet" undrar jag vad det är du egentligen syftar till? Är det något jag berört?
    Social stabilitet som i stabil ekonomi och stabila familjeförhållanden.

Det vore intressant  vad det är i "medelklassen" du identifierar dig med. Det påverkar ju faktiskt svaret på den fråga du själv ställt. Jag instämmer i att vilka man identifierar sig med är en del i det hela men innan hade du bara fokuserat på det ekonomiska.
  • Åsa
    Lavish skrev 2011-05-09 18:23:57 följande:
    Medelklass kan nog utifrån olika traditioner och synsätt definieras som både en ekonomisk och en kulturell fråga.

I hur många generationer förblir en familj medelklass om de verkligen saknar pengar? Och inte tar det många generationer från att man skaffat sig en god ekonomi till att familjen skaffat sig andra medelklassattribut som universitetsutbildning och teaterbesök?
    Eftersom medelklass i Sverige inte primärt definieras via ekonomi så lär etiketten sitta kvar så länge utbildning och det kära kulturella kapitalet (ack Bourdieu) gör det och inte längre än så. Om generationen efter slutar utbilda sig och konsumera ""rätt" kultur går det väl tämligen snabbt med klassbytet; inte så få latinamerikaintellektuella anno -73 sitter i Sverige med svenskuppfödda "arbetarbarn". (fast eftersom klasstillhörighet inte rakt av går att ta med sig till annat land är det kanske ett dåligt exempel).

Att gå från arbetar- eller bondebakgrund till "stabil" nivå av medelklass bör  väl ta två generationer om inte annan bakgrund ympas in, klassresenären och hans/hennes medelklassbarn?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-09 18:36:42 följande:
    Om inte Medelsvensson är medelklass blir det ju lite galet.
    Medelsvensson för mig är arbetare eller lägre medelklass om jag nu ska definiera; jag ser inget galet i det.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?