• Åsa

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-09 22:15:15 följande:
    Ja, det är stor skillnad på att tvingas handla på lopis av nöd och att göra det mer som en hobby eller bara ibland. Medelklassen säger: "Det är inte bra för miljön att köpa nytt".

Man säger inte: "Jag har inte råd att köpa en ny soffa/kofta, så jag köper en på Myrorna istället", vilket man kan säga i arbetarklassen utan att skämmas ihjäl sig.
    Nu finns det ju olika typer av arbetarklass. Jag skulle säga att de flesta som är föga benägna att köpa begagnat och ser det som "ofräscht" eller nedgraderande är just väletablerad arbetarklass ( de och invandrare med hyfsad ekonomi men rötter i länder där det existerar svår fattigdom).  Inte bara väletablerade förresten; det är anmärkningsvärt många dyra importbarnvagnar bland personer som av ålders- och anställningsskäl rimligen inte borde ha så väldigt god ekonomi, där innerstadsmedelklassen kommer med sina begagnade Emmaljungor (eller i allra bästa fall en äkta sextiotalsvagn med stora stenhårda hjul)
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-10 21:18:10 följande:
    Med de här definitionerna blir större delen av sveriges befolkning arbetarklass, snarare än medelklass. Det köper jag inte.
    Du köper det inte eftersom din definition jämställer arbetare med underklass respektive ordnad ekonomi med medelklass. För mig som inte gör den definitionen är det inte något märkligt  att Sverige skulle ha fler arbetare än medelklass, lika lite som det förvånar mig att en lastbilskörande ingifting tjänar dubbelt så mycket som socionomsläkting.
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-10 21:46:48 följande:
    Ja, delvis därför och för att jag anser att 'Medelsvensson' självklart är medelklass, men också för att jag tillhör dem som anser att det kulturella kapitalet är större än den formella utbildningen.
    Nu är du ju medvetet ganska vag om vad detta kulturella kapital innebär i ditt fall. Jag förstår att du inte vill lämna ut dig hur som helst; samtidigt blir det svårt att svara på den fråga du faktiskt ställer i trådstarten utan det, eller kanske mest att motivera vad det är som skulle göra dig till medelklass, då både vad du skriver i trådstarten och hur du skriver det mer är markörer för Medelsvensson-/väletablerad arbetarfamilj (vilken definition du iofs inte instämmer i då du väljer att sätta likhetstecken mellan arbetare och underklass resp Medelsvensson och medelklass).

Så jag ser två problem med trådstartsfrågan. Dels är det  möjligt att du idag kvalar in som medelklass med andra kapital än materiella men detta  går inte at att bedöma eftersom vi inte vet vilka det skulle vara och du av integritetsskäl inte vill förtydliga.
    Dels att vi är oense om själva grundpremissen, vad som kategoriserar "klasserna" ifråga. Dvs du frågar om du  _fortfarande_ är medelklass efter sänkt materiell standard medan jag och andra, med annan syn på klassbegreppen än du, ser den bakgrund du beskriver som arbetarklass (inte den underklass du själv läser in i begreppet) och frågan då snarare blir: är du fortfarande arbetarklass eller har du gjort en klassresa från ditt ursprung åt medelklasshåll iom förändrat socialt kapital du skaffat dig?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:44:47 följande:
    Gällande om "jag fortfarande är medelklass" så var jag nog i tanken medelklass=medelsvensson i ganska hög grad och frågan skulle då snarare vara: "är jag fortfarande en medelsvensson". Rörigt värre, men det huvudsakliga syftet - att få igång en diskussion - lyckades jag lite bättre med
    På den frågan skulle jag sponant svara nej, du är inte Medelsvensson längre; som polyamorös kvalar du inte in. Som frivilligt arbetsfri/hemmafru till två partners definitivt inte. (Inget av grejerna hade hindrat dig att vara medelklass dock )
  • Åsa
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:52:27 följande:
    Jag kan varken politisk eller sociologisk teori inom detta, men jag antar att man förenklat ser det som en triangel med basen som arbetarklass, toppen som överklass och mellanskiktet som medelklass. /.../ Men jag tror nog att medelklass är ungefär samma procentandel nu som förr, men som sagt jag vet inte. Jag ser det lite som "medellängd". Folk är längre idag än förut men ordet medellängd betyder samma sak om än inte samma längd...
    Instämmer. Indelningen består men attributen som ingår har ändrats över tid. På samma sätt är det olika innehåll i klassbegreppen i olika länder och mellan stad och landsbygd. (Jag har bott över hos en "medelklass"familj på sydamerikanska landsbygden. De hade liten hemhjälp och sågs upp till på orten men åtminstone frun saknade formell utbildning, man lagade mat över häll och saknade varmvatten och innetoalett. )
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-11 01:04:51 följande:
    Spelar ingen roll. Den här tiden på dygnet får man skriva vad som helst. Det är lite som med fulla människor: de enda som begriper vad de talar om är de som är i samma tillstånd. Jag antar att vi har samma förhållande här.

Fråga som inte fått något svar:
    Var på samhällsstegen befinner sig bönder i Sverige idag? Spontant.
    Inte helt lätt. Landsbydsbefolkningen ligger väldigt nära arbetare i allt från smak till värderingar..Inte för inte har de flesta i städerna landsbygdsfolk, om än inte självägande bönder, några få generationer bakåt i tiden.  Ekonomiskt har en bonde på papperet ofta stora tillgångar samtidigt som h*n kan vara tvungen att jobba året runt. "Storbönder" å sin sida blir väl mest åt halvstora företagarhållet (jag känner inga) och företagare är knepiga; allt från godspatronstuket till arbetare som blivit /små/företagare och fixare med generationers företagare i större eller mindre omfattning. Godsägare bedriver lantbruk men drar väl mer åt överklasshållet. På landet finns det fortfarande diversearbetare som gör påhugg där det behövs på ett sätt som verkar mer försvunnet i städerna; de har sin plats i den sociala gemenskapen men är väl klassmässigt att jämföra med okvalificerade arbetare.

Bondesamhället i södra Sverige har framproducerat ett antal väletablerade intellektuella; ska man tolka det som att synen på bildning är mer positiv än hos "arbetare"?
  • Åsa
    Anonym (baravadjagtycker) skrev 2011-05-11 18:49:48 följande:
    Jag kan tycka att skriver man "Vilken socialgrupp hör en till?" så tyder det språkbruket på en lägre socialgrupp...
    Det låter dialektalt. 

I texten skriver också TS att hon har två partners...kul för henne.Drömmer Men även det tycker jag visar på en lägre socialgrupp.  
    Jag instämmer i att dialektalt talspråk i skrift kanske inte skriker medelklass men inte i att polyamori skulle ha den kopplingen. Jag känner inte tillräckligt många med alternativa sammanlevnadsstilar för att generalisera men jag har ingen känsla för att det skulle vara vanligare vare sig i arbetarklass eller underklass än i medelklass. (Överklassen har jag noll koll på förutom senare tids i pressen återgivna kungahusorienterade otrohetsaffärer som inte handlar om alternativa livsstilar, snarare om tämligen /macho/konservativa.)
  • Åsa
    Indianica skrev 2011-05-12 10:02:59 följande:
    /.../Annars hade man inte råd med det eller att försörja en hel familj. Så har det väl aldrig sett ut för folk med arbetarlön, där har alltid kvinnan tvingats arbeta (om man inte lever polygamiskt).
    Ja och nej. Det var mycket vanligt att kvinnan inte hade någon anställning utanför hemmet i den bemärkelsen och då stod hon också som hemmafru i statistiken. Det hindrade inte att hon ofta tog påhugg med allt från trappstädning tidiga morgnar till hemsömnad och serveringshjälp när det behövdes och därmed bidrog ekonomiskt förutom med kroppsarbete.

En nittioårig släkting till mig har varit hemma sedan hon gifte sig på fyrtiotalet . Makens murarlön försörjde fyra barn. Att man måste vara höginkomsttagare för att leva på en lön är en sanning med modifikation. Många av mina äldre grannar har varit det, men då har man också trängt ihop sig i små hyreslägenheter; inte ovanligt att det bott uppåt tio personer där tanterna idag bor själva kvar. Att det bara går med mycket höga inkomster sägs ju för övrigt ofta idag också samtidigt som många med mig har erfarenhet av att leva på bara den enes /låga/ inkomst där man rättar mun efter matsäck. Idag är det ett undantag men där normen är att leva på en lön gör också många det. Idag är normen att köpa många konsumtionsvaror och ha stort bostadsurtymme och de flesta prioriterar detta framför att ha en förälder hemma.
    Däremot var det givetvis inte aktuellt med någon lyxkonsumtion i dessa arbetarfamiljer med en försörjare och den arbetsbörda (inklusive långkok, uppdrivning av egna grönsaker, sömnad av familjens kläder etc) får dagens mammaledigheter att framstå som semester.
  • Åsa
    Indianica skrev 2011-05-12 10:06:38 följande:
    Jag tänker mig att det i alla fall länge har varit viktigt för medelklassen med ett borgerligt familjeideal (kärnfamilj) men ideal förändras ju. Det har dock sedan 70-talet främst varit inom vänstern man mixtrat med olika familjekonstellationer, därför kanske en del ser det som något typiskt "arbetarklassmässsigt"?
    Å andra sidan är "vänstern" till stora delar ett medelklassideal Få utöver hamnarbetare, gruvarbetare och medelklassintellektuella har väl brukat rösta till vänster om socialdemokraterna i någon högre omfattning?
  • Åsa
    trettioplus skrev 2011-05-12 07:28:18 följande:
    Det går inte riktigt att jämföra med dagens mått, eftersom kravet på den materiella standarden inte var på samma nivå då jag växte upp, varför det var vanligare att det gick bra att leva en hel familj på en lön. Jag upplever absolut inte att jag "mörkat" någonting. Mamma var bullbakande hemmafru, helt enkelt. Fullt normalt i min värld
    I detta inlägg får jag hålla med. Att ha hemmafruar var väldigt ända da fram till sjuttiotalet i samhället överlag där ekonomin tillät det, särskilt då kvinnan saknade högre utbildning. Det var Svensson snarare än samhällstopp över det. (Jag gick själv på daghem tillhörande ett lasarett  för övrigt och mammorna där var efter vad min mamma säger sällan uskor eller vårdbiträden och inte så många sköterskor, för de var hemma i stället.) 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?