Vilken socialgrupp hör en till?
Jag skulle säga att du är arbetarklass. Du verkar sakna det kulturella samt bildningsmässiga kapital som jag tycker hör medelklassen till.
Jag skulle säga att du är arbetarklass. Du verkar sakna det kulturella samt bildningsmässiga kapital som jag tycker hör medelklassen till.
Med kulturellt och bildningsmässigt kapital menar jag att du räknar upp saker som arbetarklassen oftast tycker är det som "räknas", till exempel yrke och boende - men du utelämnar saker som kulturella aktiviteter, intressen etc. Dessutom har du enbart KY-utbildningar (förutom någon strökurs) vilket inte precis visar på någon högre utbildning.
Dessutom säger ju de kriterier du ställt upp i din TS inte så mycket. Villa i medelklassområde kan vara ett slitet mexitegelhus eller ett vackert 40-talshus. Semester vid medelhavet kan vara charter till ett ställe där de serverar svenska köttbullar, eller tre veckor längs den franska kusten. Det går inte att säga något utifrån sådant, men det faktum att det var sådana kriterier du ställde upp gav mig mitt bedömningsunderlag.
Själv kommer jag från ett medelklasshem och är nu undre medelklass. Men så är vi väldigt unga också, så vi blir nog mer gediget medelklassiga när vi blir äldre.
Varför är det så viktigt för dig TS att kalla dig själv för medelklass, när de flesta ju uppenbarligen inte gör samma bedömning?