• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Jag är en typisk medelklassunge, skulle jag säga. Förvisso född av föräldrar med "arbetarjobb" (uska och någon form av fastighetsskötare), men i en lagom stor villa i ett vitt medelklassområde hyggligt ute på landet. Ett syskon, en katt, en ponny, semester till medelhavet varje sommar och föräldrarna höll ihop tills jag flugit ur boet.

Idag har jag en enskild firma som mer eller mindre ligger på is, och lever i praktiken utan egen inkomst som hemmafru åt mina två partners: en skiftjobbande fabriksarbetare och en gymnasielärare. Vi bor i en liten by på landet på en gård.
    Själv har jag gått treårigt teoretiskt-praktiskt gymnasium, en tvåårig KY-utbildning, en KY-utbildning på drygt ett halvår och några strökurser på högskola. Spannet på utbildning hos mina vänner ligger mellan tvåårigt gymnasiumn och långa universitetsutbildningar (är osäker på om någon doktorerat, men det är sannolikt).

Själv skulle jag nog säga att jag fortfarande är medelklass, men vilken socialgrupp skulle ni säga att jag tillhör?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?
  • trettioplus
    Snillis2 skrev 2011-05-09 11:25:40 följande:

Jag skulle nog säga att du tillhör arbetarklass och alltid har gjort. Enligt mina föreställningar om klass.

Hur ser de föreställningarna ut?
    Jag har aldrig definierat mig som arbetarklass nämligen.
  • trettioplus

Intressant, intressant.
    Jag har alltid sett medelklassen som "de flesta", vilket jag alltid tillhört. Dvs de som har "lagom mycket pengar", rätt shysst bil, bor i villaområden och umgås med likasinnade, etcetera.

• trettioplus
    Anonym (tveksam) skrev 2011-05-09 11:29:55 följande:
    Wiki: Medelklassen är en socioekonomisk samhällsgrupp som utgör ett mellanskikt i samhället. Med avseende på faktorer som inkomst, förmögenhet, utbildning, självständighet i yrkesutövningen och social prestige har medelklassen en mindre gynnsam ställning än överklassen, men en mer gynnsam ställning än arbetarklassen eller underklassen.

Ofta indelas medelklassen i övre medelklass och lägre medelklass. Till den övre medelklassen räknas ofta bland annat advokater, läkare, akademiker vid universiteten, mellanchefer och civil-/ingenjörer samt betydande köpmän[källa behövs]. Till den lägre medelklassen räknas ofta lärare, sjuksköterskor och poliser[källa behövs] samt mindre handelsmän och företagare. Gränsen mellan svensk arbetarklass och medelklass har föreslagits gå mellan barnskötare och förskollärare.

Vem som hör till medelklassen är omdiskuterat, likaså om man över huvud taget kan dela in människor i klasser. Hur medelklass definieras beror därför på den använda metodologin.

-------

Vad är det som gör att du tycker du tillhör medelklass? Dina föräldrars villa? Ditt företag som ligger på is?
    Och varför är det så viktigt för dig?
    Det är inte särskilt viktigt alls faktiskt, mer än att jag alltid betraktat mig som solklar medelklass i uppväxtförhållanden.

I dagsläget är det klurigare. En av mina partners är helt klart arbetare, men tjänar betydligt mer än medelinkomsttagaren, den andra är univeristetsutbildad och tjänar enligt normen för gymnasielärare. Själv har jag utbildning något över medelbefolkningen, skulle jag gissa. Ekonomiskt har vi det "helt okej", skulle jag väl säga.
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 11:38:17 följande:
    Det gjorde nog jag också. Fram tills jag insåg att en stor del av kulturskillnaden mellan den norrländska bruksort jag växte upp i jämfört med den mellanstora svenska universitetsstaden jag bor i nu har med klasskillnader att göra.
    I bruksorten var "alla" arbetarklass, i universitetsstaden är de flesta medelklass. Skillnaden sitter inte direkt i husen och bilarna, utan i hur man umgås och hur man resonerar om saker och ting.
    Det har du i och för sig rätt i, även om det inte direkt gör saken enklare i mitt fall där heller.
    Det slutar nog med att jag hamnar i mittfåran hur jag än gör
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 11:44:57 följande:
    Nej, medelklass är du då inte! Arbetarklass snarare isåfall.
    Jag är inte övertygad om det ännu. Om jag är arbetarklass, så vet jag inte var arbetarklassen skulle hamna, om man säger så.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 11:49:49 följande:
    Att du hade en ponny som barn kvalificerar dig inte i medelklassen när allt annat luktar arbetarklass.
    Vad var det annars i min uppväxt som du anser tillhöra arbetarklassen, än föräldrarnas utbildningsnivå, menar du?

Välskötta villaförorter, utlandsresor och hyggliga fordon tillhörde definitivt medelklassen på den tiden jag är uppväxt. Detsamma gjorde moderna tv-apparater, videobandspelare, videokameror och sådant som var standard i området jag växte upp.
  • trettioplus
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:58:25 följande:
    Jag skulle nog inte räkna med materiell status i klass.
    Det tycker jag definitivt hör dit. I synnerhet tycker jag inte vi kan utesluta det om vi ska räkna in kulturell status i sammanhanget.
  • trettioplus
    Anonym (öm) skrev 2011-05-09 11:57:33 följande:
    Jag då? Om det är ok att kapa tråden?

Jag, 10 års universitetsstudier inom ett konstnärligt fack varav 7 är hel utbildning.
    min man lärare, men med dubbelt så många högskolepoäng än vad han behöver.
    Bor centralt i större stad i hyresrätt, planerar snart köpa hus. Två barn snart. Medelinkomst. Känner nog ingen som inte pluggat på universitet. Kommer från akademikerfamilj.
    Jag skulle betrakta dig som medelklass också.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 12:08:36 följande:
    TS:
    Hur gärna du än vill tillhöra medelklassen så tyvärr. Det är arbetarklassen du tillhör om det nu är så viktigt att veta vilken klass du tillhör.
    Du har inget jobb, ingen inkomst,har bara läst några strökurser på högskola och är sambo med en fabriksarbetare och en gymnasielärare (han är väl den ende som hljer det hela en aning isåfall men inte tillräckligt för att hamna i medelklassen).
    Jag kikade lite närmare på wiki-definitionen och på de markörer man brukar väva in. Här hittar man "inkomst, förmögenhet, utbildning, självständighet i yrkesutövningen och social prestige". Detta, tillsammans med wiki-definitionen ovan, sätter antagligen såväl min uppväxt som nuvarande levnadsförhållanden i den intetsägande medelklassen.

(Jag har två och ett halvt år eftergymnasial utbildning, samt lite strökurser som formell utbildning, men därtill kommer ju också all informell sådan, vilken är en del.)

Lite nyfiken blir jag också på hur ni ser på detta med social status och kulturellt kapital, som nämnts. Vi kanske kan diskutera lite mera kring det? Det är onekligen så att vi bedömer klassamarkörer väldigt olika, beroende på var vi befinner oss.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?