• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 12:15:29 följande:
    Att ha två partners måste ändå vara så oarbetarklass man kan tänka sig, eller?
    Det är lite udda förvisso, men det var inte frågan :p
    Det är mera en kompicerande klassificerings-faktor ekonomiskt och utbildningsmässigt, då ena partnern (som tjänar mest) har tvåårigt gymnasium och den andra åtta år på universitetet.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

Egentligen borde vi åtminstone skrota begreppet arbetarklass, då "arbetarna" av idag ofta tjänar mera än tjänstemännen. Men även i uppdelningen socialgrupp ett, två och tre, får vi bekymmer, i och med allt som går att väga in.
    Själv tycker jag väl egentligen inte att saken är viktig, annat än i politiska diskussioner kring de mest priviliegade och de minst tillgodosedda i samhället, men diskussioner kring det är ändå underhållande.

Förmögenhet, inkomst, utbildningsnivå, arbete, kulturell- och social status...
    Hur ser skalan för de sistnämda ut, tycker du? Och var befinner du dig själv?

• trettioplus
    k girl skrev 2011-05-09 12:33:18 följande:
    Fast med kulturellt kapital menar inte jag utbildning eller bildning, utan exempelvis sätt att tala, sätt att föra sig, förtrogenhet med samtalsämnen med mera. Talar man om enbart bildning så skulle jag vilja påstå att de mest bildade, kultureliten eller vad man nu vill kalla den, framför allt är övre medelklass och inte överklass.
    Ekonomiskt och utbildningsmässigt kan nog "kultureliten" vara såväl undre medelklass och arbetare med. Lite beroende på vilka du betraktar som kulturelit. Kulturarbetare är inte sällan sådana med lägre ekonomisk standard än medelinkomsttagaren och har ofta arbetarbakgrund.
  • trettioplus

Funderingar kring vad som ger social/kulturell status:
    Ger en utbildningshomogen umgängeskrets plus eller minuspoäng på den sociala statusskalan? En åldershomogen? En åsiktshomogen?
    Får man högre eller lägre status av att utöva idrott? Är det skillnad gentemot att bara se på sport?
    Får en person plus eller minuspoäng av att spela teater? Att SE på teater förväntar jag mig att de flesta anser som en statusmarkör "uppåt".
    Ger många bekanta automatiskt god social status?

Och bönder...vilken samhällsklass har yrket bonde i dagens samhälle?

fyrtioblankt> Jag antar att de flesta skulle anta att man gjort en klassresa nedåt?

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 12:53:34 följande:
    Att ha mycket saker gör väl ändå inte att man kvalificerar sig till en viss samhällsklass? Dessutom kan de ju vara köpta på avbetalning eller för familjens sista pengar. En adlig, högutbildad  mångmiljonär kan leva mycket spartanskt och ändå vara övre medelklass eller överklass.
    Det behöver det förvisso inte,
    men det gör mig lite förvånad att få min uppväxt klassificerad som "arbetarklass". Jag tror inte så många skulle ha betraktat den som det nämligen. Inte på den tiden, med den tidens mått mätt.
    Skulle jag göra den svåra ekvationen att klumpa ihop alla parametrarna till någonting, så skulle det bli medelklass, i bemärkelsen "vanlig" eller "vanligast".

Vi får tänka oss ett villaområde med väl underhållna hus, kortklippta gräsmattor, lekstugor och "hela och rena" barn. Kaffet dricks på verandan efter det att pappa tvättat färdigt bilen på uppfarten och mamma rensat kring rosorna.
    Äh, det är svårt att förklara hur standardmässig en barndom kan vara
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 13:21:31 följande:
    Är det inte ordet "medel" som förvirrar?
    Den gamla medelklassen var ju allt annat än medel, på det sätt som vi använder ordet medel idag som t ex i medelmåttig.
    Medelklass var ju de mest välbägade, men som inte var adlade eller kungliga.
    Du tänker på borgarna?
    Nog kan man väl i så fall säga att "medelklass" fått en annan betydelse med åren?
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-09 13:21:53 följande:

Jag tror jag har en känsla för hur du menar.
    Även i min norrländska idyll såg det ut precis så.

Men - skillnaden satt t ex i hur viktigt det var med skolan och vilket förhållningssätt man hade till skolan och utbildning. Kulturutbudet och kraven på kulturutbudet är en tydlig markör. I bruksorten hade man en bio där man kunde se Schwarxenegger och Bruce Willis, man sportade eller var frikyrklig, och man föll inte utanför ramarna (för det kostade på, rent socialt). På fester satt/sitter killarna i vardagsrummet och snackar skoter och ishockey, och tjejerna sitter i köket och pratar smink och allmänskvallrar. Allt är väldigt hårddraget givetvis.

I min lilla akademikerförort sitter man blandat på ett helt annat sätt och det pratas upphovsmannarätt och huspriser, genuspedagogik och samhällsutvecklingar, klimatfrågor och litteratur, etc, etc, etc (även detta hårt generaliserat Tungan ute)

Jag förstår och det är nog mycket utifrån det jag ser det. Min uppväxt ligger nog någonstans mitt emellan dina två bostadsorter där. Skolan var städad och viktig, men inte så viktig att man inte skulle följa sitt hjärta.
    Det fanns en familj i grannskapet som jag skulle betrakta som klassisk arbetarklass, efter dåtiden mätt. De stack liksom ut i sällskapet där alla andra flöt ihop i en liten mellanstadsgröt.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 13:24:55 följande:
    Jag förstår hur du menar och hur du har växt upp. Jag har växt upp på precis samma sätt.
    Min pappa var typisk arbetare och min mamma tjänsteman. Jag betraktar min barndom som väldigt arbetarklass.
    Fastän jag har en universitetsexamen nu så har jag svårt att se mig som medelklass för det utan skulle om jag nu måste placera in mig i en samhällsklass ändå säga att jag fortfarande är arbetarklass.
    Hur kommer det sig att du ser dig som arbetarklass?
    (eller att inte jag gör det...?)
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 14:00:54 följande:
    Vilket syfte fyller den indelningen idag???
    Den är nog ganska poänglös i de flesta fall.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 13:59:11 följande:
    Jag vet inte ... jag är ganska stolt över mina rötter kanske beror det på det.
    Jag kan inte säga att jag skäms över mina heller, men jag har ändå alltid betraktat mig som medelklass. Märkligt det där ...
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?