Vilken socialgrupp hör en till?
Det är mera en kompicerande klassificerings-faktor ekonomiskt och utbildningsmässigt, då ena partnern (som tjänar mest) har tvåårigt gymnasium och den andra åtta år på universitetet.
Egentligen borde vi åtminstone skrota begreppet arbetarklass, då "arbetarna" av idag ofta tjänar mera än tjänstemännen. Men även i uppdelningen socialgrupp ett, två och tre, får vi bekymmer, i och med allt som går att väga in.
Själv tycker jag väl egentligen inte att saken är viktig, annat än i politiska diskussioner kring de mest priviliegade och de minst tillgodosedda i samhället, men diskussioner kring det är ändå underhållande.
Förmögenhet, inkomst, utbildningsnivå, arbete, kulturell- och social status...
Hur ser skalan för de sistnämda ut, tycker du? Och var befinner du dig själv?
Funderingar kring vad som ger social/kulturell status:
Ger en utbildningshomogen umgängeskrets plus eller minuspoäng på den sociala statusskalan? En åldershomogen? En åsiktshomogen?
Får man högre eller lägre status av att utöva idrott? Är det skillnad gentemot att bara se på sport?
Får en person plus eller minuspoäng av att spela teater? Att SE på teater förväntar jag mig att de flesta anser som en statusmarkör "uppåt".
Ger många bekanta automatiskt god social status?
Och bönder...vilken samhällsklass har yrket bonde i dagens samhälle?
fyrtioblankt> Jag antar att de flesta skulle anta att man gjort en klassresa nedåt?
Jag tror jag har en känsla för hur du menar.
Även i min norrländska idyll såg det ut precis så.
Men - skillnaden satt t ex i hur viktigt det var med skolan och vilket förhållningssätt man hade till skolan och utbildning. Kulturutbudet och kraven på kulturutbudet är en tydlig markör. I bruksorten hade man en bio där man kunde se Schwarxenegger och Bruce Willis, man sportade eller var frikyrklig, och man föll inte utanför ramarna (för det kostade på, rent socialt). På fester satt/sitter killarna i vardagsrummet och snackar skoter och ishockey, och tjejerna sitter i köket och pratar smink och allmänskvallrar. Allt är väldigt hårddraget givetvis.
I min lilla akademikerförort sitter man blandat på ett helt annat sätt och det pratas upphovsmannarätt och huspriser, genuspedagogik och samhällsutvecklingar, klimatfrågor och litteratur, etc, etc, etc (även detta hårt generaliserat )