• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym (nja) skrev 2011-05-10 09:55:27 följande:
    ok. om du är medelklass vad är då jag. jag finner våra liv ganska olika och jag har alltid ansett mig som medelklass

- akademikerföräldrar/familj/vänner
    - akademiker (magisterexamen)

- jobb
    - bra lön
    - villa i storstad
    - stuga och båt
    - gillar kultur å litteratur

- har aldrig åkt på charter
    - hatar vrålåk
    - inget adelsgods att ta över
    - köper Po.P per automatik  och tycker att begagnat är bra, men har aldrig handlat på Kappahl,
    Jag ser det inte som extremt olika. Möjligen är du lite högre upp på medelklasstegen, men i övrigt ser jag det mest som val.

-Min familj och mina vänner är en blandning av akademiker, (nej, alla akademiker berättar inte att de doktorerat annat än om det förs på tal), lägre eller annorlunda utbildade, politiker och kulturarbetare.
    -Jag har ett eget företag
    -Sambosarna har hyggliga löner
    -Vi har en gård på landet istället för bostadsrätt och stuga
    -Gillar litteratur och annan kultur (spelar teater mer än jag ser på teater dock)

-Backpackade senast i Indien. Charter har jag inte åkt på sedan jag var liten
    -Har en vanlig sketen bil och en motocykel
    -har inget adelsgods att ta över
    -Handlar på kappahl, men hellre på second hand och ibland från mindre designers. Huset är inrett av arvegods, autkionsfynd och någon enstaka Mio-eller IKEA-pryl.

Hade jag önskat ditt liv istället hade jag ju bara sett till att skaffa det.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (jag) skrev 2011-05-10 10:03:22 följande:
    ok här kommer en beskrivning på arbetarklass från nationalencyklopedin:

arbetarklass

arbetarklass, del av befolkningen i ett samhälle som betraktas som ett klassamhälle. Vanligen räknas till arbetarklassen de som utför avlönat kroppsarbete, men i en vidare definition av begreppet kan även andra löntagare utan chefsställning och utan högre utbildning räknas dit.

www.ne.se/arbetarklass

detta för mig är arbetarklass...underklass är för mig de männsikor som står utan självförsörjning.

Ok det skulle iofs vara intressant att veta i vilka fall enskild firma är att föredra? min utbildning inom företagsekonomi säger mig inte det men jag kan ju ha fel förstås.
    Vi hade en lite annan beskrivning ovan. Bland annat att gränsen mellan arbetarklass och medelklass skulle dras mellan barnskötare och förskollärare. Jag är verkligen där emellan, personligen.

Kort då:
    Enskild firma eller handelsbolag är att föredra om
    - man inte vill att redovisningen skall vara offentlig
    -man inte vill ha eller behöver auktoriserad revisor
    -man inte har 100.000 (tror jag det är nu) att avsätta i aktiebolaget
    -man anser att omkostnaderna är onödiga
    -man inte har en sådan verksamhet att man riskerar sin privata ekonomi med leverantörsskulderna
    -inte vill tillsätta en styrelse

Många tror att man bara kan förlora aktiekapitalet vid en konkurs, vilket inte stämmer. Vid KK tas leverantörsskulderna från aktiekapitalet, men har du inte sådan verksamhet att detta är en knäckfråga, så bör du överväga om AB är den bästa bolagsformen för dig.
    Om vi tar exemplet "fotograf", och din verksamhet i huvudsak går åt att fotografera med din eller ditt företags utrustning, så finns det egentligen ingen anldening för dig att ha något annat än en enskild firma. Det är både dyrare och krångligare. Marknaden är inte heller så naiv nuförtiden (oftast) att endast bolagsformen i sig öppnar en massa dörrar i form av krediter och annat, som det gjorde förut.
  • trettioplus
    Pernilla75 skrev 2011-05-10 10:07:52 följande:
    Vad räknas jag som då? (Själv ser jag mig som medelklass).

Mamma: f.d. Butiksägare, numera pensionerad pga sjukdom
    Pappa: Kock
    Jag: Universitetsutbildad, heltidsanställd tjänsteman (administrativt yrke)
    Bor: Mitt i centrala Göteborg (i hyresrätt)
    Umgänge: Stort och väldigt blandat; allt från de som får försörjningsstöd till miljonärer. :)
    Intressen: Resor, familj/vänner, ridning, läsa, åka på kattutställning med mina luddbollar m.m.
    Övrigt: Ideellt engagerad i intresseförening
    Jag skulle också säga medelklass. Socialt engagerad sådan, kanske?
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 10:10:19 följande:
    Det gäller kanske för dig, just nu. Men själv gick jag ju ifrån lägenhet i norrländska bruksorten där killarna avrådde varandra för att ens snacka med mig ("nä, låt bli'na. Hon är ju smart ju - fyraårig teknisk, du vet..")
    Fast nu har jag ju aldrig bott i någon bruksort i Norrland... Ingen i mitt umgäne eller min uppväxt skulle ha sagt "nä, låt bli'na. Hon är ju smart ju - fyraårig teknisk, du vet.."
  • trettioplus
    Anonym (fyrtioblankt) skrev 2011-05-10 10:32:04 följande:
    Nej, så menade jag inte heller. Jag försökte bara visa att universitetsstudier faktiskt KAN betyda en omfattande geografisk och sociogeografisk flytt.
    Jag hävdar t o m att det är rätt vanligt att man förlorar mycket av sitt tidigare umgänge och får ett nytt umgänge istället. Därmed inte sagt att det behöver vara så i alla fall.
    Absolut. Men det skulle inte göra det för mig, eftersom jag redan har sådana förhållanden. De vänner jag har idag är redan sådana att de, så när som på några få, är valda i vuxen ålder. Ingen av dem skulle platsa mindre i min värld för att jag skulle studera till psykolog eller socionom, som väl skulle ligga närmast till hands om jag studerade vidare.
  • trettioplus
    tahira skrev 2011-05-10 10:38:36 följande:
    Jag hade tänkt vara anonym förresten, men sedan kom jag på att de som känner mig ändå sett vem det var och då hade det bara blivit löljigt.
    Ja, jag vet inte varför jag lade tråden där till att börja med själv.
    Tänkte vara anonym själv kanske?

nåja.

Om jag skulle gå ut och plantera om lite perenner kanske...
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 11:09:17 följande:
    Fast du räknar mest upp materiella saker. I min värld går det inte till så. En del av att vara utbildad handlar om att man tillförskansar sig kunskap som faktiskt är exklusiv för majoriteten, men som meför att man kan prata med andra som studerat samma sak eller liknande saker. Men talar man med en arbetare om det, tycker de att man "sönderanalyserar" allt och förstår ofta inte begrepp och ternmer man själv anser är självklara. I min värld är det väldigt "arbetarklassigt" att tycka att universitetsutbildning är onödigt för det är onödigt att "dra på sig lån" eller förlora inkomst och att lära sig sådant man "lär sig per automatik genom att leva". Det finns drag av bildningsförakt, som man skyler genom omkrivelser om att man kan läsa saker själv (vilket de flesta struntar i).

Man kan ju fundera på saker som: När läste jag en klassiker senast? När läste jag ett vetenskapligt verk senast? Vad såg jag för TV-program? Vad lyssnar jag på för radioprogram? Vad läser jag i dagstidningen? Det är mycket mer avgörande för klass än om man handlar på loppis eller inte eller bilmodell och ålder.

Mina barn föredrar t ex klassiker, därför att de är uppvuxna med böcker som har ett visst språk och innehåll, vilket gör att de tycker de flesta Disneyböcker är helt kassa. Och jag kan  bara lyssna på P1 på eftermiddagarna, för jag kreverar om jag inte får höra "vettiga" saker på radion. Men arbetarklassen lyssnar sällan på sådant, de känner inte igen sig i det som behandlas där.
    Det var inte mina jämförelseposter, utan dina eller någon annans (minns inte nu).

Jag har aldrig upplevt att någon sönderanalyserat saker, så det bör väl antingen betyda att du har fördomar om arbetare (om jag nu är sådan) eller att jag inte är arbetare.
    Jag har inte den minsta bildningsförakt, men har för den skull inte en sådan tilltro till just högskoleutbildning som många som enbart har sådan tyvärr ofta har. Akademiska studier innebär inte per automatik vare sig förmåga att se sammanhang eller att analysera, vittnar mina nedslag i detsamma.

Jag behöver inte fundera över vad jag konsumerar i kulturväg. Att jag inte vill redogöra för hela mitt privatliv på en gång innebär inte att jag saknar självinsikt.
  • trettioplus
    Anonym (jag) skrev 2011-05-10 11:32:26 följande:
    mm den andra beskrivningen kom väl från wikipedia och kan väl inte ses som tillförlitlig men... om du vill dra det mellan barnskötare och förskollärare så borde du ju själv inse att din uppväxt är arbetarklass då man kan jämföra det med skilnaden mellan undersöterska och sjuksköterska... gymnasieutbildning vs högskoleutbildning!

ok du har säkert en poäng i det du skriver om AB och f-skatt men jag har iaf fått lära mig att AB alltid är att föredra. btw är det 50 000 man behöver för att starta
    Nu är det ju så mycket mer än studierna som påverkar, har vi kommit fram till. Det går inte heller riktigt att jämföra rakt av, då tiderna förändras. Mina föräldrar är så pass gamla att det var fint att ta gymnasieexamen. Så samtidigt som de på den tiden hade sk. arbetarjobb, så är det övriga helt klart av medelklasskaraktär. Att min uppväxt är medelklass och medelsvensson har jag aldrig betvivlat.

Ja, de har tydligen sänkt insatsen för aktiebolag. Och det stämmer att man tidigare talade om att "det alltid var bättre att starta AB", men det vore dumt att hävda i dagsläget.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 11:44:10 följande:
    Din makes inkomst ja. Du är icke akademiskt utbildad och saknar helt egen inkomst. Man kan inte leva på andras fördelar...
    Som jag ser det, så är man en enhet, inte två personer av olika klass i ett äktenskap.

Självklart kan man leva på andras fördelar - jag gör det i praktiken hela tiden
  • trettioplus
    hugskott skrev 2011-05-10 11:50:25 följande:
    Intressant, själv studerar jag till socionom och känner att knappt någon av mina vänner längre platsar i min värld för deras uppfattning om saker går för djupt isär med min. Det är skitjobbigt! Du kan knappast på förhand veta det, men för många blir det oundvikligt att byta umgänge.

Ang att studera vidare finns det många studier som visar att arbetar och medelklass studerar vidare i hög grad idag, men de väljer ofta kvinnodominerade utbildningar med låg akademisk status ( typ förskolelärare, socionom).

Sen vill jag också poängtera att det talas en hel del om klassresor, men det är faktiskt rätt ovanligt, men folk vill gärna tro att det är vanligt. Och har man gjort en klassresa kan man se att man hade det kulturella kapitalet från början. Precis som Indianica säger är det en viktigare klassmarkör än pengar.
    Tror du inte att det där beror mycket på storleken på ort, helt enkelt?
    Jag är uppvuxen intill en mellanstor stad som har "allt man behöver" inklusive närhet till storstad. Det är lättare att välja umgänge efter intressen och värderingar då, än om man bor på liten ort (i synnerhet innan Internet blev stort). Merparten av den umgängeskrets jag känner mig mest hemma med  har jag fått genom föreningslivet och då är det kanske inte så underligt att samhörigheten skulle bistå även med lite extra utbildning?
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?