• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

zanna80 skrev 2011-05-11 08:15:59 följande:
    Svårt att sätta mig i en grupp.
    Ska vi gå enligt ekonomi och utbildning så är vi närmare överklass, dock är vi uppvuxna båda två i "arbetarfamiljer".
    De närmaste vännerna har alla universitetsexamen av olika slag, även våra grannar.

Svårt som sagt..
    Vill du berätta närmare?
    Vi har en knäckfråga i tråden där vi inte riktigt är överrens om vad som är medelklass och arbetarklass. Vad räknar du var?

När jag funderar här på morgonen, så inser jag att en stor del av  min aversion mot att kalla mig arbetarklass är att beskrivningarna och av arbetarklassen aldrig handlat om mig. Jag har alltid haft ett "vi- och dom-perspektiv" på saken där de politiska samtalet om arbetarklassen alltid berört andra människor.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus

...sedan är det väl detta med att medelklassen i den politiska diskussionen nästan alltid utgår ifrån det ekonomiska läget - och i viss mån det kulturella - när klassamhället diskuteras. Att mina föräldrar till yrket var arbetare klassificerar mig enligt de diskussionerna inte till den kategorin. I min uppväxt var den priviliegade arbetarklassen medelklass och idag kanske vi ska vara överrens om att skrota begreppet till förmån för socialgrupperna ett, två och tre, men med mindre vikt lagd på den ursprungliga betydelsen som fokuserar på arbetet?

• trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-11 09:01:20 följande:
    Medelklass för mig baseras på det ekonomiska och kulturella kapitalet (baserat på marx teorier) mm mm som vi diskuterat i tråden

Mdelssvensson är ett uttyck för att beskriva gemene man, den medelsnittlige svensson. En person som representerar majoriteten av sveriges befolkning, varken mer eller mindre - typ. En som är sådär precis "lagom" och har en liten villa, volvo anno 2000 och 2 barn: Pelle och Lisa
    Godmorgon

I min bok har medelsvensson det ekonomiska och kulturella kapitalet som medelklassen har. Kanske undantagget övre medelklassen.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-11 09:10:39 följande:
    Men som många sagt kan ju många i den sk  arbetarklassen tjäna bättre än de i medelklassen (och överklassen), men som flera sagt är det ju inte inkomsten som är definitiopnen av arbetarklass. Det är hur dessa pengar tjänar och i vilken reation dessa personer har till kapitalet i stort.
    Fast "ha det lika bra" är ju ett lite vidare begrepp än bara ekonomiskt med...
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 09:20:25 följande:
    Klassklyftorna har ju ökat om det är ekonomiska skillander du tänker på. I alla fall skillnaden mellan de rikaste i Sverige och de som har det sämre ställt. Däremot är det väl så att gruppen som har det hyfsat ställt är rätt stor.

Jag tror vi har helt olika referensramar, vilket kanske delvis beror på var man bor? För någon som bor i ett till synes mer ekonomiskt homogent samhälle är det nog lättare att se sig själv som medelklass om man är undersköterska och t ex bor i hyresrätt, än om man låt säga bor 10 minuetr ifrån ett bostadsområde där bostäderna kostar flera miljoner och man hela tiden exponeras för andra attribut som skvallrar om mycket goda ekonomiska förutsättningar. Då kan man nog känna sig i klassmässigt underläge om man är undersköterska i hyresrätt.

Om jag skulle ha dina referensramar TS skulle jag vara övre medelklass eller gränsa mot någon slags överklass som man tänker ekonomiskt bara (och inte adligt då) Men jag har andra referensramar, för mig är betydelsen av en lång akademisk tradition och god materiell standard i släkten viktig.
    Ja, klyftorna har ökat, men den mindre välbeställda sidan minskar, eller har i alla fall minskat sedan många decennier. Frågan är hur det ser ut det senaste åren? Jag känner inte till det.

Det är lite de här beskrivningarna av arbetarklassen - "underköterska i hyresrätt" - som följt mig med åren. Jag som aldrig bott i hyresrätt, förutom åren efter jag flyttat hemmifrån, vars barndoms umgänge och skolkamrater aldrig bodde i hyresrätt och så vidare, har mycket svårt att relatera till den gruppen som att det berör mig personligen.
  • trettioplus
    Anonym (nja) skrev 2011-05-11 09:38:28 följande:
    Svensson Svenne Mannen på gatan Gemene man Nisse i Hökarängen

är fler ord för Medelsvensson som inte är en klass utan ett begrepp för att ange normal-svensken.

Tex: ett klipp från DN:  "Maria, 42 år, och lätt överviktige Mikael, 40, är Sveriges Medelsvenssons. Det framgår av SCB:s nya Statistisk årsbok med siffrorna från 2009." Det är inte sveriges medelklass som heter maria och är 42 år.

Hur vet du att Maria inte är medelklass?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 09:40:14 följande:
    Ja, fast hyresrätt var bara ett exempel, jag kommer ifrån en ort där man som 20-åring köper sin villa, helt enkelt därför att "alla" kan göra det på den lilla orten, oavsett yrke. Där jag bor nu, krävs det antingen en rejäl lottovinst, arv eller hög månadsinkomst för att bo. Undersköterskor skulle inte kunna bo här, då boendekostnaden lätt kan överstiga månadsinkomsten för en undersköterska om räntan höjs. Så ur den aspekten finns defivnitivt stora klasskillnader kvar än idag i samhället. Och boendesegregationen är högst levande, men som jags krev, är den mycket mindre på små orter där villorna är mer likvärdiga i pris.

Jag kanske är fördomsfull, men jag tännker mig inte att fastighetsskötare har hög lön. Och det spelar också in i klasstillhörighet- hur andra ser på ens lön som blir en form av symboliskt kapital också. En sophämtare kan t ex i vissa fall ha 50-60 000 kr i månadslön, men anses av de flesta ändå inte tillhöra medelklassen, helt enkelt därför att yrket anses vara för enkelt och tyvärr även för "smutsigt" och tungt. Han/hon kanske dock själva tycker attd e har råd med allt som professorn i huset brevid kan köpa, men klasskillnaden är ändå markant- ur omgivningens synvinkel (iaf ur den "högre klassens" synvinkel")
    Pratar man orter där det behövs en lottovinst för att kunna köpa sitt boende, så talar vi ju inte heller om medelklass. Det går heller inte att jämföra Stockholmslöner och boenden i Stockholm rakt av med resten av Sverige, då både löner och boende är markant större i Stockholmsområdet.

Jag motsäger inte att det finns klasskillnader i samhället, men nu är du själv väldigt mycket inne på det här med ekonomi. Där kan en hantverkare ha samma möjligheter som en välbetald akademiker.

Min far har alltid haft det ganska hyggligt, förutsätter jag, då han på egen hand kunde dra runt en familj på fyra personer i en normal-standard-villa i populärt område. När den sociala statusen och ekonomin är likvärdig i ett område, oberoende på om personerna som lever där är akademiker eller arbetare, så tycker jag det är att lägga allt för stor vikt vid utbildning, om man klasseparerar dem.
    (Jag vet inte hur många år sedan det kan ha varit ett tungt arbete att vara sopåkare? tjugo? tjugofem?)
  • trettioplus
    Lavish skrev 2011-05-11 10:00:47 följande:
    Jag vill bara lägga in att medelsvensson och medelklass absolut inte är samma sak. För inte sååå länge sen var medelklassen en ganska liten klick, och arbetarklassen och underklassen den absoluta majoriteten av befolkningen. Om medelsvensson då ska ligga "mitt i" så var han absolut inte medelklass, snarare skötsam arbetarklass där i bästa fall bara mannen behövde arbeta.

Idag har medelsvensson flyttat uppåt, för medelklassen har växt, så långt är jag med. Men att man är en medelsvensson gör en helt enkelt inte till medelklass. Fortfarande tippar jag att drygt 50% av befolkningen av de flesta skulle definieras som arbetarklass eller under.
    Fast nu ser ju landet lite annorlunda ut. Medelsvensson har i regel både bättre ekonomi och utbildning, varför hen glider över in i medelklassen, precis som du skriver. Om vi inte bara utgår ifrån utbildning, utan även ser till det ekonomiska och kulturella kapitalet, så skulle jag definitivt räkna in majoriteten i medelklassen.
    Snarare än att hålla kvar arbetarna på mattan, så kanske den övre medelklassen ska inse sig ha närmat sig överklassen?
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 10:23:27 följande:
    Frågan är ju i så fall hur tillförlitliga dessa bevisen är jämfört med t ex. ett examensbevis från högskola.
    Ett examensbevis säger mindre än en referenser, skulle jag säga.
    Det är väldigt platt.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-11 10:30:40 följande:
    Lite OT, men får man lov att fråga varför du har två partners? Nyfiken på tänket och hur det kom sig.. hur fungerar det? svartsjuka? I min värld är det totalt obegripligt, men jag är nyfiken!
    Det blir så väldigt OT om jag ska gå in mycket på det. Men det finns flera polys på forumet, så är du nyfiken kan du starta en tråd om det, så får du säkert en hel del svar.

I vårt fall handlar det i alla fall att vi är en slags familj som lever i en fastighet vi köpt tillsammans.
    Porslinet har svårt att räcka till när vi har släktmiddagar.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?