Indianica skrev 2011-05-11 09:40:14 följande:
Ja, fast hyresrätt var bara ett exempel, jag kommer ifrån en ort där man som 20-åring köper sin villa, helt enkelt därför att "alla" kan göra det på den lilla orten, oavsett yrke. Där jag bor nu, krävs det antingen en rejäl lottovinst, arv eller hög månadsinkomst för att bo. Undersköterskor skulle inte kunna bo här, då boendekostnaden lätt kan överstiga månadsinkomsten för en undersköterska om räntan höjs. Så ur den aspekten finns defivnitivt stora klasskillnader kvar än idag i samhället. Och boendesegregationen är högst levande, men som jags krev, är den mycket mindre på små orter där villorna är mer likvärdiga i pris.
Jag kanske är fördomsfull, men jag tännker mig inte att fastighetsskötare har hög lön. Och det spelar också in i klasstillhörighet- hur andra ser på ens lön som blir en form av symboliskt kapital också. En sophämtare kan t ex i vissa fall ha 50-60 000 kr i månadslön, men anses av de flesta ändå inte tillhöra medelklassen, helt enkelt därför att yrket anses vara för enkelt och tyvärr även för "smutsigt" och tungt. Han/hon kanske dock själva tycker attd e har råd med allt som professorn i huset brevid kan köpa, men klasskillnaden är ändå markant- ur omgivningens synvinkel (iaf ur den "högre klassens" synvinkel")
Pratar man orter där det behövs en lottovinst för att kunna köpa sitt boende, så talar vi ju inte heller om medelklass. Det går heller inte att jämföra Stockholmslöner och boenden i Stockholm rakt av med resten av Sverige, då både löner och boende är markant större i Stockholmsområdet.
Jag motsäger inte att det finns klasskillnader i samhället, men nu är du själv väldigt mycket inne på det här med ekonomi. Där kan en hantverkare ha samma möjligheter som en välbetald akademiker.
Min far har alltid haft det ganska hyggligt, förutsätter jag, då han på egen hand kunde dra runt en familj på fyra personer i en normal-standard-villa i populärt område. När den sociala statusen och ekonomin är likvärdig i ett område, oberoende på om personerna som lever där är akademiker eller arbetare, så tycker jag det är att lägga allt för stor vikt vid utbildning, om man klasseparerar dem.
(Jag vet inte hur många år sedan det kan ha varit ett tungt arbete att vara sopåkare? tjugo? tjugofem?)