• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Indianica skrev 2011-05-10 22:52:18 följande:
    Ja, genom att läsa böcker själv då tänkte du? Fast du går ju miste om kommunikationen med de forskare som skrivit böckerna och kan förklara saker närmare, samt disskussion med kursare, samt att du inte får någon fingervisning om vilken forskning som anses tillförlitlig och aktuell. Och nej, det är inte samma sak som står i populärvetenskapliga verk och skrifter som lärs ut på universitetet. Och inte heller kan man lära sig allt i "livets hårda skola". Livets hårda skola pågår ju medan man går på universitetet.

Själv tycker jag det är skamligt att vi har så många lågutbildade poltikier, du har själv hävdat att "majoriteten av alla"  tar en examina, då är det inte rimligt att vi har politiker på tunga poster som gått i typ folkskola. Även om jag nu inte tror att så många har en examina, så är det många i särkilt storstäderna som är välutbildade.
    Det finns många arenor för diskussioner och i ärlighetens namn är det inte överdrivet mycket kommunikation mellan forskare och studenter i programmen heller. Det finns många tillfällen att ta del av föreläsningar i det som intresserar. Vill man inte smita in "osedd" på institutionen, så finns möjlighet att ta del av både det ena och det andra på andra håll i samhället.

Att du känner behov av att berätta att det inte är samma innehåll i populärvetenskapliga verk som det man pluggar på högskolan tar jag som en förolämpning.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 22:59:03 följande:

Ja men visst är det pinsamt att så många politiker är utan vettig utbildning!!

Men jag personligen har aldrig sett upp till en politiker, snarare tvärtom! Så ser jag ner på dom då jag anser att 99% endast snackar ren rappakallja och styr kappan efter vinden...

Politikerförakt brukar väl annars mest tillskrivas de lägre klasserna.

Min erfarenhet av politiker är att merparten är både mera kunniga, roliga och smarta än majoritetsbefolkningen.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 23:22:19 följande:
    Det är skillnad på att förrakta politiker och på att förakta politik.

Jag föraktar inte politik, då jag tycker att det är vädligt intressant. Jag förraktar endast just politiker, inte alla, men majoriteten av de jag har lyssnat på.
    Javisst är det skillnad, men jag anser ändå att politikerförakt i mångt och mycket handlar om att man inte har insikt i arbetet de utför och komplexiteten i många beslut.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 23:16:08 följande:
    Det var inte meningen att förolämpa dig, men på basis av det jag ser i den här disskussionen så utgår du ju bara ifrån dig själv och dina egna teorier när du analyserar din situation. Jag vet inte var du tar del av "det ena och det andra" någonstans, men eftersom du i princip aldrig hänvisar till någon slags vedertagen forskning i dina påståenden, blir då jag osäker på var du säker kunskap om saker. Och det är inte ovanligt att folk älskar populärvetenskap och använder det som sin bibel och inget konstigt med det. Men jag tror å andra sidan inte du tycker du behöver inputs ifrån andra håll, utan att du gör dina analyser själv bäst.
    Liksom de flesta, är jag nog inte medveten om exakt varifrån allt som bygger min omvärldsbild kommer ifrån. Som flitigt diskuterande individ är källorna till mera luddiga områden som klasstillhörighet mindre intressanta än erfarenheterna från dem som deltar i diskussionen, tycker jag. Det är också långt mera intressant att diskutera tolkningarna av min klasstillhörighet än det är att placera mig i ett egentligt fack. Jag är rätt säker på vad jag uppfattas som IRL i alla fall, så i det avseendet är ju tråden ganska onödig.

Jag antar att det ligger samma drivkraft bakom den här typen av diskussion, som att jag bjuder in Jehovas på kaffe, trots att jag orubblig ateist.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-10 23:24:56 följande:
    Fast det här med kunnighet är just ett exempel på sådant som man rent krasst inte riktigt kan bemöta på djupet utan att vara insatt gärna via flerårig utbildning. Jag säger inte att man måste vara utbildad i allt man har en åsikt om, men har man ett specialintresse man är utbildad inom, t ex nationalekonomi som någon nämnde, ja, då är man givetvis betydligt mer kapabel än en lågutbildad sophämtare, att avgöra om en finansminister talar i nattmössan eller utelämnar viktiga variabler när han talar om samhällsekonomi. Och har man en bred utbildning, då har man naturligtvis också mycket kunskap inom många områden och kan lätt se igenom många politikers logiska luckor, särskilt om politikerna själva är lågutbildade eller inte arbetat inom ett visst område de uttalar sig tvärsäkert om.

Men är man själv lågutbildad, ja, då kan ju det mesta låta väldigt bra. Jag har själv upplevt precis det här. Min kompis blev en "politisk höjdare" och jag såg upp till honom och hans vad jag trodde var gedigna kunskaper, under många år.-Tills jag var i slutet av min utbildning ungefär och började upptäcka hur otroligt fel han hade i många frågor och hur snävt snynsätt han har. Vi är dock fortfarande goda vänner. Jag gillar honom, fast han för det mesta har fel
    Det beror ju på vad menar med bildning givetvis. Jag ser det också som självklart att en minister ska ha adekvat kunskap i sitt område. (HUR vederbörande skaffat sig detta ser jag som mindre viktigt) Men utifrån min ståndpunkt är det tydligt att politiskt aktiva personer i gemen har större förståelse för sammanhang och mera djupdlade kunskaper i ämnen man berör, än den allmänna befolkningen tenderar att visa upp. Sedan ser jag det inte som politikerns jobb att vara kunnig i allt man ska besluta om, utan snarare kunna bedöma vilka uppgifter som är lämpliga till beslutsunderlag.

Sedan kan jag hålla med om att mediaträning och rädslan att bli ställd till svars gör att få politiker vågar tala till folket och samtidigt säga någonting.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:34:11 följande:
    . Visserligen medelsvensson, men medelklass och medelsvensson är ju inte samma sak.
    Enligt...?
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-10 23:40:51 följande:
    Detta är lite intressant tycker jag. Det är precis som i denna tråd Skrattande Du bjuder in till diskussion men egentligen är du väldigt fast i ditt tyckande om vilken klasstillhörighet du har. Orubblig skulle man kunna säga.

Själv bjuder jag inte in JV på kaffe då dygnet inte har tillräckligt många timmar för det... 
    Jag tycker det är intressant att höra vad de har att säga, även om jag inte håller med. Detsamma gäller absolut denna tråd. Jag har inget egentligt behov av att andra ska definiera min situation (jag vet ju själv var jag står), men det är en bra utgångspunkt för i sig. Många intressanta tankar och vinklar har fått lufta sig i tråden så här långt.

En av fördelarna med att inte arbeta aktivt är just att man kan bjuda in JV på kaffe
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 23:36:56 följande:
    Det enda som krävs för att bli en politiker i detta landet, är en välsmord mun. Med en sådan kan man ta sig till toppen, är bara att titta på flertalet olika partiledare som suttit de senaste åren.
    Jag håller inte med om den analysen heller, även om talet är viktigt för att kunna agera frontfigur. Däremot sitter den egentliga makten i huvudsak hos tjänstemännen, såklart.
  • trettioplus
    tänkertill skrev 2011-05-11 00:04:54 följande:
    Ja enligt mig då. Fyrtioplus, föräldrar med universitetsutbildning (far med MBA - inte så vanligt på 60-talet - och mor med dubbel examina), uppväxt i villa i Stockholm, aldrig rest charter :) men rest utomlands från första året (från Danmark till Kina med föräldrarna), mycket böcker från tidig ålder och likaså teater och dans (som åskådare). Har själv snart dubbel examina (vill vidareutvecklas på "gamla dar"), min bror likaså. Det har aldrig varit viktigt med hur mycket man tjänar utan viktigare hur man gör det. Maken kommer också från ett hem där båda föräldrarna har universitetsutbilding och själv har han sådan. Bor numera utomlands i hus i 10M-klassen. Inga lån och gediget sparande. Hatar att slösa pengar. Låter inte det som medelklass enligt de flesta definitionerna?
    Jag undrade alltså vad som gör att medelsvensson och medelklass inte har likhetstecken emellan i din bok?
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-11 00:06:48 följande:
    Fast det där tycker jag är typiskt arbetarklasstänk, att inte ha någon annan referensram än sin egen och möjligtvis andras egna personliga erfarenheter. Visst, det kan vara viktigt och intresseant människor emellan, men det blir katastrof om man t.ex. försöker styra ett land utifrån de premisserna. Att inte fatta beslut baserat på generella antaganden som oftast är kopplade till någon form av teori om hur människor lever och har levt.

Jag vet själv inte vad du har för politisk åskådning, men med din definition utraderas ju i princip arbetarklassen och de styrkor och även problem som den kan ha., helt enkelt därför att du inte klassificerar någon (?) som arbetare, i allafall räcker det inte med att man har ett arbetaryrke.

Sedan måste jag säga att jag tycker din logik är lite lustig. Du frågar här vad du uppfattas som och alla här som uppfattar dig som icke-medelklass har enligt dig absolut fel, för du är medelklass enligt dig själv. Ok. Men det ännu märkligare är att du lägger till: för jag vet vad jag uppfattas som.

Och då antar jag att du syftar på din närmaste umgängeskrets, som då ska hålla med dig och anse att du är medelklass. Min stilla undran är då: varför frågar du inte dem vad de tycker att du tillhör för klass om det är viktigt för dig att veta hur folk uppfattar dig? Du accepterar inte svar här som går din egen åsikt emot, helt okej, men det verkar väldigt dubbelt att be om åsikter och sedan förkasta vissa åsikter och liksom leva på hoppet om att folk IRL uppfattar en som medelklass (vilket du hela tiden hänvisar till).

En intressant fråga: Vad anser du medelklassen har, som uppenbart är så eftertraktat?
    Nu var det ju inte det jag sa direkt, utan frågan handlade om källor, vilka kan vara svåra att ange när källmaterialet är digert. Varje referenspersons egen referensram består sedan i sin tur av flera källor...och ja, du förstår säkert vad jag menar.

Det är helt okej att tycka att min logik är lite lustig, i synnerhet klockan tolv på natten. Det jag ville säga var nog mest att jag med största sannolikhet betraktas som medelklass av de flesta IRL. Det är möjligt att den här tråden och vidare erfarenheter kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som är arbetarklass och medelklass i framtiden, men i dagsläget känner jag mig helt enkelt inte alls hemma i någon annan uppfattning.
    Att utifrån detta säga att jag inte "accepterar andra åsikter" för att de skiljer sig från mina är att vara väl radikal. Det finns flera i tråden som delar min uppfattning, men här finns inte samma utrymme för diskussion. Att utgå ifrån konsensus är lite svårare.

Jag vet inte om det är eftertraktat att vara medelklass. För mig är medelklass synonymt med vanlighet, vilket jag inte tycker är någon direkt rolig sammanfattning på livet (föga förvånande, antar jag).
    Självklart hade jag gått till den närmaste omgivningen och frågat om deras uppfattning, ifall det hade varit det relevanta i sammanhanget, men det har det som sagt inte varit.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?