Indianica skrev 2011-05-11 00:06:48 följande:
Fast det där tycker jag är typiskt arbetarklasstänk, att inte ha någon annan referensram än sin egen och möjligtvis andras egna personliga erfarenheter. Visst, det kan vara viktigt och intresseant människor emellan, men det blir katastrof om man t.ex. försöker styra ett land utifrån de premisserna. Att inte fatta beslut baserat på generella antaganden som oftast är kopplade till någon form av teori om hur människor lever och har levt.
Jag vet själv inte vad du har för politisk åskådning, men med din definition utraderas ju i princip arbetarklassen och de styrkor och även problem som den kan ha., helt enkelt därför att du inte klassificerar någon (?) som arbetare, i allafall räcker det inte med att man har ett arbetaryrke.
Sedan måste jag säga att jag tycker din logik är lite lustig. Du frågar här vad du uppfattas som och alla här som uppfattar dig som icke-medelklass har enligt dig absolut fel, för du är medelklass enligt dig själv. Ok. Men det ännu märkligare är att du lägger till: för jag vet vad jag uppfattas som.
Och då antar jag att du syftar på din närmaste umgängeskrets, som då ska hålla med dig och anse att du är medelklass. Min stilla undran är då: varför frågar du inte dem vad de tycker att du tillhör för klass om det är viktigt för dig att veta hur folk uppfattar dig? Du accepterar inte svar här som går din egen åsikt emot, helt okej, men det verkar väldigt dubbelt att be om åsikter och sedan förkasta vissa åsikter och liksom leva på hoppet om att folk IRL uppfattar en som medelklass (vilket du hela tiden hänvisar till).
En intressant fråga: Vad anser du medelklassen har, som uppenbart är så eftertraktat?
Nu var det ju inte det jag sa direkt, utan frågan handlade om källor, vilka kan vara svåra att ange när källmaterialet är digert. Varje referenspersons egen referensram består sedan i sin tur av flera källor...och ja, du förstår säkert vad jag menar.
Det är helt okej att tycka att min logik är lite lustig, i synnerhet klockan tolv på natten. Det jag ville säga var nog mest att jag med största sannolikhet betraktas som medelklass av de flesta IRL. Det är möjligt att den här tråden och vidare erfarenheter kommer att få mig att ändra uppfattning om vad som är arbetarklass och medelklass i framtiden, men i dagsläget känner jag mig helt enkelt inte alls hemma i någon annan uppfattning.
Att utifrån detta säga att jag inte "accepterar andra åsikter" för att de skiljer sig från mina är att vara väl radikal. Det finns flera i tråden som delar min uppfattning, men här finns inte samma utrymme för diskussion. Att utgå ifrån konsensus är lite svårare.
Jag vet inte om det är eftertraktat att vara medelklass. För mig är medelklass synonymt med vanlighet, vilket jag inte tycker är någon direkt rolig sammanfattning på livet (föga förvånande, antar jag).
Självklart hade jag gått till den närmaste omgivningen och frågat om deras uppfattning, ifall det hade varit det relevanta i sammanhanget, men det har det som sagt inte varit.