• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Bonanza skrev 2011-05-09 18:59:19 följande:
    Varför är det så viktigt för dig TS att kalla dig själv för medelklass, när de flesta ju uppenbarligen inte gör samma bedömning?
    Det ligger antagligen mestadels i en sådär trettiofem år av vana. Liksom att det måste finnas en plats för de som faktiskt är arbetarklass/underklass någonstans. Ska vi diskutera politiska styrmedel, så blir besluten väldigt olika beroende på vilka som faktiskt räknas in.

Sedan tror jag faktiskt att de flesta skulle göra en annan bedömning av min bakgrund om de kände mig.
    (Var jag hamnar idag ser jag som mera osäkert.)
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Londoner skrev 2011-05-09 19:26:24 följande:
    Ja, jag ser nog medelklass och medelsvensson som skilda saker ocksa. Jag tanker sossearbetare nar jag tanker Svensson.
    Men sossearbetare är ju i regel tjänsteman, numera?
  • trettioplus
    Danitra skrev 2011-05-09 19:14:18 följande:
    Det här med klassbegrepp är inte så enkelt så min följfråga blir vad du menar när du säger "klass/socialgrupp"?

Är det materiella ting som räknas? Inkomst? Utbildningsnivå?

Eller ska vi även räkna in det mer diffusa begreppet om kulturellt kapital?

Jag har t ex arbetat som servitris, haft noll hp, bott i ytterområde och varit ung mamma samtidigt - ändå har jag aldrig klassats som underklass/arbetarklass i folks ögon.  
    Ja, det är ju verkligen en klurig fråga. Jag har inget renodlat svar, måste jag säga.
    Någon nämnde nyss att klass för hen är väldigt lite pengar och väldigt mycket kultur. Jag kan delvis hålla med om det, men i andra avseenden inte alls. För mig är kulturarbetare i väldigt hög grad arbetarklass.
  • trettioplus
    Cloudy skrev 2011-05-09 19:24:09 följande:
    Varför är det viktigt för dig att få kallas för medelklass? Vad anser du är fult med att vara arbetarklass?

Du har alltid varit arbetarklass, varför är det så svårt att ta till sig?
    Som du ser, så är diskussionen betydligt mycket snårigare än att enkelt konstatera att någon är eller varit det ena eller det andra. Jag ser absolut inget fel i att vara arbetarklass, men känner mig inte hemma i den kategorin, vare sig socialt, kulturellt eller ekonomiskt.
    Politiskt bedömer jag det dessutom som otroligt opraktiskt att placera personer med en viss ekonomisk och social status i samma kategori som personer med sådana där det föreligger helt andra hinder för "förverkligande" av sina liv, så att säga.
  • trettioplus
    trettioplus skrev 2011-05-09 19:37:16 följande:
    Som du ser, så är diskussionen betydligt mycket snårigare än att enkelt konstatera att någon är eller varit det ena eller det andra. Jag ser absolut inget fel i att vara arbetarklass, men känner mig inte hemma i den kategorin, vare sig socialt, kulturellt eller ekonomiskt.
    Politiskt bedömer jag det dessutom som otroligt opraktiskt att placera personer med en viss ekonomisk och social status i samma kategori som personer med sådana där det föreligger helt andra hinder för "förverkligande" av sina liv, så att säga.
    Ja, nu fick du nästan en kopia av det du tydligen redan läst, men du kan ju bortse ifrån något av det
  • trettioplus
    miljarden skrev 2011-05-09 19:23:09 följande:
    Men är det inte ofrånkomligt att klass handlar om makt? Och när det inte handlar om något konkret mätbart som pengar så handlar det om subtila saker som kultur. Det kulturella kapital man har med sig när man kommer från högre klasser är inte tillgängligt för folk från lägre klasser och det är nästan omöjligt att förklara vad det handlar om. 

Jag skulle säga att det redan från början ligger en värdering i klassbegreppet? Jag känner mig inte mer värd som människa än grannen med foppatofflor och förkryddad flintastek, men jag vet ju att min smak har högre status i samhället och det ger mig därmed mer makt. Oavsett vad jag tycker om det. Eller? 
    Det är intressanta frågeställningar du kommer med. Men även här, med lika luddiga svar, antar jag.
    Någonstans kanske man måste bestämma vad det är som skall utgöra klassmarkör om begreppen skall användas politiskt?
    Intressant är också att makten förändras även genom insikten att besitta makt. Min egen vetskap om att jag besitter kunskap att förändra gör också att min personliga känsla för status stiger.
  • trettioplus
    Danitra skrev 2011-05-09 19:39:23 följande:
    Ekonomiskt och sysselsättningsmässigt är dom ju det - men dom har en helt annan status i samhället än t ex en CNC-operatör. Eller hur? Eller sätter du dom i samma "klass"?
    Det beror nog på vad som finns kring dem också.
  • trettioplus
    Indianica skrev 2011-05-09 19:47:55 följande:
    Jo, samhällsklass är nog mer eller mindre förknippat med makt också, både i yrket och t ex makten man har när man utan att anstränga sig kan förstå en avancerat skriven text. Det är väl därför den makt man har i sitt yrke också är en liten fingervisning om vilken samhällsklass man tillhör. Har man t ex "bara" makt över grönsaksdisken på ICA, är det en annan form av makt än den makt en läkare t ex har, som både har makt över medarbetare och liv. Har man ingen makt alls, dvs är arbetslös, är det negativit i social "statusbemärkselse".Och maktnivån man befinner sig på sammantaget positionerar också in en människa i en viss klass.
    Lite OT
    - men har ni tänkt på att personer med makt ALLTID ser till att utnyttja den i någon mån?
    Ju mindre makt man har, desto viktigare verkar det vara att till fullo använda sig av den.

Som exempel kan jag ta när jag arbetade med att flippa hamburgare, för hundra år sedan:
    Lågstatusarbete verkligen.
    Här var det OERHÖRT noga att restaurangbiträden var biträden, chefsassistenterna chefsassistenter och cheferna chefer, trots att merparten av jobbet var exakt likvärdigt. Personalen hade till och med olika kläder, till mera förvirring än hjälp för kunderna.
  • trettioplus
    Anonym (Anna) skrev 2011-05-09 19:50:33 följande:
    Vilken sjuk jävla tråd du startat. Kom igång med ditt företag som "ligger på is" istället för att bry dig om något så oviktigt som vilken "klass" man tillhör.

Kul att du var tvungen att notera att du vuxit upp i ett "vitt medelklassområde", låter som att du vuxit upp på 50-talet eller nåt.............
    Tack så mycket för ditt trevliga inlägg. Det värmde verkligen.
  • trettioplus
    miljarden skrev 2011-05-09 19:48:25 följande:
    Fast ska de användas politiskt? Det känns olämpligt. 
    Huruvida det är lämpligt eller inte kan man ju diskutera, men ATT de används politiskt är det ju ingen tvekan om.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?