• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-09 13:36:10 följande:
    Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.
    Det borde ju rimligen finnas ett mittensegment på medelklassen, tänker jag. Där skulle nog jag placera dig, utifrån det du skriver här, tror jag.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:05:26 följande:
    Om man har en adlig titel som är godkänd i aristokratiska kretsar vad är man då??
    Överklass som inte lever med verkligehetsförankring som någon skrev? 

Eller om man har föräldrar som är en arbetarklass och en adlig?? 
    gatukorsning? ;)

Men var befinner du dig idag?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:08:48 följande:
    Jag är akademiker, i bostadrätt ( letar efter tomt att bygga på).
    Jobbar i universitetsvärlden som forskare och lärare.

Då är du nog mest att definiera från var du är idag kanske?

---
    Jag har inte fått några svar på mina funderingar kring social/kulturell status. Kan ni inte ta och linda in er lite i det?
  • trettioplus
    Bonanza skrev 2011-05-09 14:15:25 följande:
    Jag skulle säga att du är arbetarklass. Du verkar sakna det kulturella samt bildningsmässiga kapital som jag tycker hör medelklassen till.
    Jag tror du får ta och beskriva vad du lägger in i begreppen för att jag inte ska ta det där som en förolämpning.
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:16:57 följande:
    Jag har aldrig funderat över det förrän jag blev medlem i FL och läste trådarna.
    Jag har bara varit och tagit folk för vad de är. Jag har aldrig klassificerat in människor i social status, eller klass. 
    Är oerhört fascinerad av  de så kallade Wt trådarna. 

Men det beror nog på att jag aldrig har varit omgiven  av folk som talar om det eller gör väsen av det. 
    Så kan det vara. För mig har det varit aktuellt vid några tillfällen i samband med politiska diskussioner. Jag förvånas dock något över klassificeringarna vissa hänger sig åt här inne och funderar kring vad samma människor betraktar som arbetarklass.
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 14:30:26 följande:
    Men kan inte du Ts definiera vad du tycker arbetarklass står för eftersom det inte är t ex din uppväxt med två "arbetarföräldrar".
    Jag tycker nog att wikipedias definition stämmer rätt bra med hur jag uppfattar det.
    Jag skulle inte stirra mig blind på titlar, utan fokusera mera på lön, ansvar och självbestämmande, när vi kommer till att diskutera arbete.
  • trettioplus

Vidare så tänker jag mig att det borde finnas ett större spann inom begreppet medelklass än inom arbetarklassen. Jag har svårt att tänka mig den större skaran människor som bodde i samma område som jag växte upp, som arbetarklas aka. underklass eller socialgrupp tre, då det är ett betydligt större glapp mellan dessa familjer och personer som inte har möjlighet att äga sin bostad, ta ordentliga semestrar, ha normal (i betydelsen allmän) standard på kapitalvaror  och liknande.

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-09 14:52:33 följande:
    Ingen högskoleexamen, ingen inkomst och uppväxt med föräldrar som arbetade som undersöterska och fastighetsskötare - definitivt arbetarklass.
    Jag har ingen inkomst eftersom jag inte behöver någon. Vi klarar oss bra ändå :p
    Mamma var förressten hemmafru när jag var liten. Själv kallar jag mig oftast för lyxhustru.

Jag har förvisso ingen högskoleexamen, men jag har två stycken KY-examina. Nu är jag väl medveten om att somliga akademiker inte riktigt värderar utbildning utanför högskoleväsendet som lika värdefull, men det ser jag mest som ignorant.
  • trettioplus

Det slog mig nu när vi pratar om det här, att jag nog betraktar min moster som varande i lägre socialgrupp än min mor, trots att hon har betydligt längre utbildning än min mamma. Det stödjer definitivt tesen att andra parametrar än utbildning och arbete bidrar till hur man placerar folk enligt "klass". Det mest skrämmande i insikten om hur jag placerar min moster i förhållande till min mamma är att en av de väsentliga anledningarna till att jag anser detta, sannolikt är att hon alltid varit ensamstående med sitt barn.

Nu känner jag att jag nästan måste skämmas lite.

• trettioplus
    Cloudy skrev 2011-05-09 15:31:48 följande:
    Solklar arbetarklass.
    Hur kommer det sig att du tycker det? Jag är nyfiken. I synnerhet för att jag aldrig betraktat mig som arbetarklass och tycker det skiljer sig ganska markant.
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?