• trettioplus

Vilken socialgrupp hör en till?

Anonym skrev 2011-05-09 13:36:10 följande:
    Nu blev jag nyfiken, hur är det med oss då? Har alltid trott att vi är typ lägre medelklass.

JAG:

Läst 6 år på universitet, har en fil.mag i lingvistik, arbetar på universitet och tjänar ca 26 000 kr före skatt.
    Föräldrarna har i ena fallet läst på högskola, i det andra inte, arbetar som vårdbiträde och lärare, min mors efternamn/familj finns med i tyska adelskalendern men används inte idag av familjen.

MAKEN:

Läst 4 år på universitet, har en högskoleexamen i maskinteknik, arbetar inom servicesektorn och tjänar ca 25 000 kr före skatt. Föräldrarna har ingen av dem läst på högskola, arbetar inom vården och psykiatrin.

Vi bor i hyresrätt med relativt hög hyra i ett medelstort samhälle, har ett barn, inga lån, reser utomlands minst två gånger om året, och umgås i stort sett endast med folk som har läst många år på högskola/universitet med egna hus och gårdar/gods.
    Det borde ju rimligen finnas ett mittensegment på medelklassen, tänker jag. Där skulle nog jag placera dig, utifrån det du skriver här, tror jag.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:05:26 följande:
    Om man har en adlig titel som är godkänd i aristokratiska kretsar vad är man då??
    Överklass som inte lever med verkligehetsförankring som någon skrev? 

Eller om man har föräldrar som är en arbetarklass och en adlig?? 
    gatukorsning? ;)

Men var befinner du dig idag?
  • trettioplus
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-09 14:08:48 följande:
    Jag är akademiker, i bostadrätt ( letar efter tomt att bygga på).
    Jobbar i universitetsvärlden som forskare och lärare.

Då är du nog mest att definiera från var du är idag kanske?

---
    Jag har inte fått några svar på mina funderingar kring social/kulturell status. Kan ni inte ta och linda in er lite i det?
  • trettioplus